Peluru berpandu krus: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
k Peluru berpandu kruise dipindahkan ke Peluru berpandu krus
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
[[Imej:Tomahawk.jpg|thumb|300px|Peluru berpandu kruise Tomahawk.]]
[[Imej:Tomahawk.jpg|thumb|300px|Peluru berpandu krus Tomahawk.]]

'''Peluru berpandu kruise''' adalah [[peluru berpandu]] yang menggunakan sayap pengapung dan biasanya sistem tujahan jet untuk mengekalkan penerbangan. Peluru berpandu kruise adalah secara asasnya pesawat tanpa pemandu. Ia biasanya direka untuk membawa kepala peledak nuklear atau sejumlah besar bahan letupan biasa sejauh beratus-ratus kilometer dengan tepat.

Pada 2005, peluru berpandu kruise biasanya meluncur pada kelajuan sub-sonik, pengendalian-diri, dan terbang rendah bagi mengelakkan dikesan [[radar]]. Perkembangan terkini peluru berpandu kruise oleg India dan Russia dinamakan [[BRAHMOS]] (sempena sungai Brahmaputra di India dan sungai Moscow di Russia) adalah peluru berpandu kruise supersonik ketepatan tinggi.. Ianya dipercayai sebagai peluru berpandu supersonik paling tepat di dunia dan boleh dilancarkan dari udara, laut, atau darat.


'''Peluru berpandu kris''' adalah [[peluru berpandu]] yang menggunakan sayap pengapung dan biasanya sistem tujahan jet untuk mengekalkan penerbangan. Peluru berpandu kruise adalah secara asasnya pesawat tanpa pemandu. Ia biasanya direka untuk membawa kepala peledak nuklear atau sejumlah besar bahan letupan biasa sejauh beratus-ratus kilometer dengan tepat.


Pada 2005, peluru berpandu krus biasanya meluncur pada kelajuan sub-sonik, pengendalian-diri, dan terbang rendah bagi mengelakkan dikesan [[radar]]. Perkembangan terkini peluru berpandu krus oleh India dan Rusia dinamakan [[BRAHMOS]] (sempena sungai Brahmaputra di India dan sungai Moscow di Rusia) adalah peluru berpandu krus supersonik ketepatan tinggi. Ianya dipercayai sebagai peluru berpandu supersonik paling tepat di dunia dan boleh dilancarkan dari udara, laut, atau darat.


==Pautan luar ==
==Pautan luar ==
Baris 12: Baris 10:
*[http://www.activistmagazine.com ACT for Disarmament]
*[http://www.activistmagazine.com ACT for Disarmament]
*[http://www.brahmos.com BRAHMOS the supersonic Indo-Russian Cruise Missile]
*[http://www.brahmos.com BRAHMOS the supersonic Indo-Russian Cruise Missile]

[[Kategori: Peluru berpandu]]


[[de:Marschflugkörper]]
[[de:Marschflugkörper]]

Semakan pada 12:56, 30 Disember 2005

Peluru berpandu krus Tomahawk.

Peluru berpandu kris adalah peluru berpandu yang menggunakan sayap pengapung dan biasanya sistem tujahan jet untuk mengekalkan penerbangan. Peluru berpandu kruise adalah secara asasnya pesawat tanpa pemandu. Ia biasanya direka untuk membawa kepala peledak nuklear atau sejumlah besar bahan letupan biasa sejauh beratus-ratus kilometer dengan tepat.

Pada 2005, peluru berpandu krus biasanya meluncur pada kelajuan sub-sonik, pengendalian-diri, dan terbang rendah bagi mengelakkan dikesan radar. Perkembangan terkini peluru berpandu krus oleh India dan Rusia dinamakan BRAHMOS (sempena sungai Brahmaputra di India dan sungai Moscow di Rusia) adalah peluru berpandu krus supersonik ketepatan tinggi. Ianya dipercayai sebagai peluru berpandu supersonik paling tepat di dunia dan boleh dilancarkan dari udara, laut, atau darat.

Pautan luar