Negara komunis: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Negara Komunis dipindahkan ke Negara komunis: kata nama am
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1: Baris 1:
[[Negara]] [[komunis]] merupakan istilah digunakan oleh ramai ahli-ahli sains [[politik]] yang mengambarkan satu bentuk kerajaan dalam yang negara diadakan di bawah sistem satu parti dan mengisytiharkan taat setia kepada [[marxisme]]-[[leninisme]] . Negeri-negeri komunis mungkin mempunyai beberapa majlis politik undang-undang, tetapi parti komunis adalah menurut perlembagaan menjamin peranan mengongkong dalam kerajaan.
'''[[Negara]] [[komunis]]''' merupakan istilah digunakan oleh ramai ahli-ahli [[sains politik]] bagi menggambarkan satu bentuk kerajaan negara yang berbentuk sistem satu parti dan mengisytiharkan taat setia kepada [[Marxisme]]-[[Leninisme]] dan terbitannya. Negeri-negeri komunis mungkin mempunyai beberapa majlis politik undang-undang, tetapi [[parti komunis]] adalah menurut perlembagaan dijamin mendapat peranan besar dalam kerajaan.


{{Tunas}}


== Lihat Juga ==
{{Negara Komunis}}
{{Negara Komunis}}


[[Kategori:Bentuk kerajaan]]

[[Kategori:Komunisme]]
[[Kategori:Negara komunis| ]]
{{tunas|politik}}


[[en:Communist state]]
[[en:Communist state]]

Semakan pada 14:07, 15 Oktober 2008

Negara komunis merupakan istilah digunakan oleh ramai ahli-ahli sains politik bagi menggambarkan satu bentuk kerajaan negara yang berbentuk sistem satu parti dan mengisytiharkan taat setia kepada Marxisme-Leninisme dan terbitannya. Negeri-negeri komunis mungkin mempunyai beberapa majlis politik undang-undang, tetapi parti komunis adalah menurut perlembagaan dijamin mendapat peranan besar dalam kerajaan.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.