Teheran (wilayah): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-Ianya +Ia)
Baris 14: Baris 14:
}}
}}


'''Wilayah Tehran''' ([[Bahasa Parsi]]: استان تهران : ostān-e Tehrān) adalah antara wilayah-wilayah [[Iran]]. Ianya terletak di utara Penara Iran dan bersempadan dengan Wilayah [[Mazandaran]], [[Qom]], [[Wilayah Semnan]] dan [[Qazvin]]. Ibukotanya ialah ibu negara Iran iaitu [[Tehran]]. Wilayah ini terdiri daripada tiga belas pekan, empat puluh tiga majlis perbandaran dan 1358 kampung.
'''Wilayah Tehran''' ([[Bahasa Parsi]]: استان تهران : ostān-e Tehrān) adalah antara wilayah-wilayah [[Iran]]. Ia terletak di utara Penara Iran dan bersempadan dengan Wilayah [[Mazandaran]], [[Qom]], [[Wilayah Semnan]] dan [[Qazvin]]. Ibukotanya ialah ibu negara Iran iaitu [[Tehran]]. Wilayah ini terdiri daripada tiga belas pekan, empat puluh tiga majlis perbandaran dan 1358 kampung.


Wilayah ini menjadi tumpuan penduduk Iran sejak pengumuman Dinasti [[Qajar]] menjadikan [[Tehran]] ibu kota mereka pada tahun 1778. Hari ini, ianya adalah antara 20 metropolis utama dunia.
Wilayah ini menjadi tumpuan penduduk Iran sejak pengumuman Dinasti [[Qajar]] menjadikan [[Tehran]] ibu kota mereka pada tahun 1778. Hari ini, ianya adalah antara 20 metropolis utama dunia.

Semakan pada 22:05, 16 Oktober 2008

Wilayah Tehran
استان تهران
Lokasi
Peta Iran dengan Tehran diterangkan
Statistik
Ibu kota:
 • Koordinat:
Tehran
 • 35.7117° N 51.4070° E
Kawasan : 18,814 km²
Populasi (2005):
 • Kepadatan :
12,150,742
 • 645.8/km²
Daerah
(Shahrestan)
:
13
Zon waktu: UTC+3:30
Bahasa utama: Bahasa Azeri
Bahasa Parsi
Bahasa Mazandarani
Bahasa Kurdish

Wilayah Tehran (Bahasa Parsi: استان تهران : ostān-e Tehrān) adalah antara wilayah-wilayah Iran. Ia terletak di utara Penara Iran dan bersempadan dengan Wilayah Mazandaran, Qom, Wilayah Semnan dan Qazvin. Ibukotanya ialah ibu negara Iran iaitu Tehran. Wilayah ini terdiri daripada tiga belas pekan, empat puluh tiga majlis perbandaran dan 1358 kampung.

Wilayah ini menjadi tumpuan penduduk Iran sejak pengumuman Dinasti Qajar menjadikan Tehran ibu kota mereka pada tahun 1778. Hari ini, ianya adalah antara 20 metropolis utama dunia.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.