Masjid e Tooba: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syed Azaharul (bincang | sumb.)
Laman baru: thumb|250px|Pemandangan hadapan masjid '''Masjid e Tooba''' atau '''Masjid Tooba''' terletak di Karachi, Sindh, Pakistan.Orang tempatan memanggil...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1: Baris 1:
[[Image:Tooba mosque.jpeg|thumb|250px|Pemandangan hadapan masjid]]
[[Image:Tooba mosque.jpeg|thumb|250px|Pemandangan hadapan masjid]]


'''Masjid e Tooba''' atau '''Masjid Tooba''' terletak di [[Karachi]], [[Sindh]], [[Pakistan]].Orang tempatan memanggilnya sebagai Masjid Gol. Masjid e Tooba dibina pada tahun [[1969]] di "Defence Housing Society Karachi", Karachi.
'''Masjid e Tooba''' atau '''Masjid Tooba''' terletak di [[Karachi]], [[Sindh]], [[Pakistan]]. Orang tempatan memanggilnya sebagai Masjid Gol. Masjid e Tooba dibina pada tahun [[1969]] di "Defence Housing Society Karachi", Karachi.


Masjid e Tooba juga dianggap sebagai [[masjid]] ber[[kubah]] satu terbesar di [[dunia]]. Masjid ini juga menjadi tarikan [[pelancong]] di [[Karachi]]. Masjid e Tooba dibina dengan [[jubin]] [[putih]] tulen. Kubah Masjid e Tooba berdiameter 72 meter (236 kaki) dan diimbangkan dengan dinding masjid dan tiada tiang penyokong di dalamnya. Masjid e Tooba mempunyai sebuah [[menara masjid]] berketinggian 70 meter. Ruang solat utama berkapasiti 5,000 [[jemaah]]. Masjid ini juga mempunyai kelebihan [[akustik]]. Seseorang yang bercakap di sebelah hujung masjid dapat didengari di sebelah hujung masjid yang lain.
Masjid e Tooba juga dianggap sebagai [[masjid]] [[kubah|berkubah]] satu terbesar di [[dunia]]. Masjid ini juga menjadi tarikan [[pelancong]] di [[Karachi]]. Masjid e Tooba dibina dengan [[jubin]] [[putih]] tulen. Kubah Masjid e Tooba berdiameter 72 meter (236 kaki) dan diimbangkan dengan dinding masjid dan tiada tiang penyokong di dalamnya. Masjid e Tooba mempunyai sebuah [[menara masjid]] berketinggian 70 meter. Ruang solat utama berkapasiti 5,000 [[jemaah]]. Masjid ini juga mempunyai kelebihan [[akustik]]. Seseorang yang bercakap di sebelah hujung masjid dapat didengari di sebelah hujung masjid yang lain.


==Pautan luar==
== Pautan luar ==
* [http://www.trekearth.com/gallery/Asia/Pakistan/photo31610.htm Pemandangan luar masjid]
* [http://www.trekearth.com/gallery/Asia/Pakistan/photo31610.htm Pemandangan luar masjid]
* [http://www.millenniumadventure.com/content/photos/full/paki_33.jpg Bahagian lain masjid]
* [http://www.millenniumadventure.com/content/photos/full/paki_33.jpg Bahagian lain masjid]
* [http://www.trekearth.com/gallery/Asia/Pakistan/East/photo31743.htm Ruang dalam masjid]
* [http://www.trekearth.com/gallery/Asia/Pakistan/East/photo31743.htm Ruang dalam masjid]

[[Kategori:Masjid di Pakistan|e Tooba]]


[[en:Masjid e Tooba]]
[[en:Masjid e Tooba]]

Semakan pada 13:57, 22 Oktober 2008

Fail:Tooba mosque.jpeg
Pemandangan hadapan masjid

Masjid e Tooba atau Masjid Tooba terletak di Karachi, Sindh, Pakistan. Orang tempatan memanggilnya sebagai Masjid Gol. Masjid e Tooba dibina pada tahun 1969 di "Defence Housing Society Karachi", Karachi.

Masjid e Tooba juga dianggap sebagai masjid berkubah satu terbesar di dunia. Masjid ini juga menjadi tarikan pelancong di Karachi. Masjid e Tooba dibina dengan jubin putih tulen. Kubah Masjid e Tooba berdiameter 72 meter (236 kaki) dan diimbangkan dengan dinding masjid dan tiada tiang penyokong di dalamnya. Masjid e Tooba mempunyai sebuah menara masjid berketinggian 70 meter. Ruang solat utama berkapasiti 5,000 jemaah. Masjid ini juga mempunyai kelebihan akustik. Seseorang yang bercakap di sebelah hujung masjid dapat didengari di sebelah hujung masjid yang lain.

Pautan luar