Bank pusat: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Laman baru: Bank pusat atau bank rizab merupakan badan yang bertanggungjawab untuk polisi kewangan sesebuah negara atau kumpulan negeri-negeri ahli. Antara tanggungjawab utama bank pusat adalah meng...
 
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
Bank pusat atau bank rizab merupakan badan yang bertanggungjawab untuk polisi kewangan sesebuah negara atau kumpulan negeri-negeri ahli. Antara tanggungjawab utama bank pusat adalah mengekalkan kestabilan mata wang negara dan bekalan wang, mengawal kadar faedah dan bertindak sebagai peminjam terakhir kepada sektor bank ketika [[krisis kewangan]]. Bank pusat berkemungkinan juga mempunyai kuasa penyelia untuk memastikan bank dan institusi kewangan tidak bertindak sembrono atau melakukan penipuan dalam aktiviti perniagaan mereka.
'''Bank pusat''' atau '''bank rizab''' merupakan badan yang bertanggungjawab untuk polisi kewangan sesebuah negara atau kumpulan negeri-negeri ahli. Antara tanggungjawab utama bank pusat adalah mengekalkan kestabilan mata wang negara dan bekalan wang, mengawal kadar faedah dan bertindak sebagai peminjam terakhir kepada sektor bank ketika [[krisis kewangan]]. Bank pusat berkemungkinan juga mempunyai kuasa penyelia untuk memastikan bank dan institusi kewangan tidak bertindak sembrono atau melakukan penipuan dalam aktiviti perniagaan mereka.


[[Kategori:Bank pusat| ]]
[[Kategori:Bank pusat| ]]

Semakan pada 13:58, 29 Oktober 2008

Bank pusat atau bank rizab merupakan badan yang bertanggungjawab untuk polisi kewangan sesebuah negara atau kumpulan negeri-negeri ahli. Antara tanggungjawab utama bank pusat adalah mengekalkan kestabilan mata wang negara dan bekalan wang, mengawal kadar faedah dan bertindak sebagai peminjam terakhir kepada sektor bank ketika krisis kewangan. Bank pusat berkemungkinan juga mempunyai kuasa penyelia untuk memastikan bank dan institusi kewangan tidak bertindak sembrono atau melakukan penipuan dalam aktiviti perniagaan mereka.