Gunung Argopuro: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 22: Baris 22:


==Pengenalan==
==Pengenalan==
'''Gunung Argopuro''' merupakan sebuah [[gunung]] yang terdapat di pulau [[Jawa]], [[Indonesia]]. '''Gunung Argopuro''' mempunyai ketinggian setinggi 30,860 [[meter]].
'''Gunung Argopuro''' merupakan sebuah [[gunung berapi]] mati yang terdapat di pulau [[Jawa]], [[Indonesia]]. '''Gunung Argopuro''' mempunyai ketinggian setinggi 3088 [[meter]].


'''Gunung Argopuro''' mempunyai kawasan [[hutan Dipterokarp Bukit]], [[hutan Dipterokarp Atas]], [[hutan Montane]], dan [[hutan Ericaceous|Hutan Ericaceous atau hutan gunung]].
'''Gunung Argopuro''' mempunyai kawasan [[hutan Dipterokarp Bukit]], [[hutan Dipterokarp Atas]], [[hutan Montane]], dan [[hutan Ericaceous|Hutan Ericaceous atau hutan gunung]].

Gunung Argopuro membentuk [[pergunungan Iyang]] yang terletak di [[Probolinggo|kabupaten Probolinggo]], [[Jawa Timur]]. Ketinggiannya mencapai 3088 m dari paras laut, dan terletak di antara [[Gunung Semeru]] dan [[Gunung Raung]]. Ada beberapa puncak yang dimiliki oleh gunung ini. Puncak yang terkenal bernama Puncak Rengganis. Sedangkan puncak tertingginya berada pada jarak ± 200 m di arah selatan puncak Rengganis. Puncak tertinggi ini bernama Welirang dan ditandai dengan sebuah tugu ketinggian (triangulasi).


== Pautan luar ==
== Pautan luar ==

Semakan pada 10:21, 6 Januari 2006

Gunung Argopuro
imej:Gunung Argopuro|thumb|center|250px|Gambar #AA.
Gambar
Maklumat ringkas
Nama:Gunung Argopuro
Tinggi:3,086
Daerah:Jawa
Regensi:
Pulau:
Negara:Indonesia
Maklumat lanjut

Tambah maklumat lanjut
di sini jika ada.


Pengenalan

Gunung Argopuro merupakan sebuah gunung berapi mati yang terdapat di pulau Jawa, Indonesia. Gunung Argopuro mempunyai ketinggian setinggi 3088 meter.

Gunung Argopuro mempunyai kawasan hutan Dipterokarp Bukit, hutan Dipterokarp Atas, hutan Montane, dan Hutan Ericaceous atau hutan gunung.

Gunung Argopuro membentuk pergunungan Iyang yang terletak di kabupaten Probolinggo, Jawa Timur. Ketinggiannya mencapai 3088 m dari paras laut, dan terletak di antara Gunung Semeru dan Gunung Raung. Ada beberapa puncak yang dimiliki oleh gunung ini. Puncak yang terkenal bernama Puncak Rengganis. Sedangkan puncak tertingginya berada pada jarak ± 200 m di arah selatan puncak Rengganis. Puncak tertinggi ini bernama Welirang dan ditandai dengan sebuah tugu ketinggian (triangulasi).

Pautan luar