Cao Cao: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: uk:Цао Цао
VolkovBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: pl:Cao Cao
Baris 36: Baris 36:
[[ja:曹操]]
[[ja:曹操]]
[[no:Cao Cao]]
[[no:Cao Cao]]
[[pl:Cao Cao]]
[[ru:Цао Цао]]
[[ru:Цао Цао]]
[[simple:Cao Cao]]
[[simple:Cao Cao]]

Semakan pada 17:44, 19 November 2008

Fail:Caocao.jpg
Gambar Cao Cao

Cao Cao (Hanzi: 曹操)(155-220) merupakan seorang tokoh Zaman Tiga Negara yang terkenal. Ia dikenal sebagai pemikir ulung, ahli strategi dan juga pakar perang. Nama penuhnya adalah Cao Mengde, juga dikenali sebagai Cao Aman yang merupakan nama ringkasnya.

Dia dilahirkan di kota Qiao (sekarang di wilayah propinsi Anhui). Kerjaya politiknya bermula apabila dia turut mematahkan Pemberontakan Serban Kuning yang mengancam kuasa Dinasti Han di akhir tempoh pemerintahan dinasti tersebut. Setelah berhasil mematahkan pemberontakan tersebut, dia diberikan jabatan dan kemudian mengambil kesempatan tersebut untuk menguasai Prefektur Qingzhou. Ia kemudian memperkukuhkan kedudukannya dengan memujuk bekas anggota pemberontak Serban Kuning untuk bergabung dengan tentera pribadinya.

Pada tahun 196, ia menerima dan memberikan perlindungan kepada Raja Han Xiandi yang pada saat itu mendapat ancaman. Namun kemudian malah menggantikan Raja Han Xiandi dan mengambil kesempatan ini untuk mengalahkan beberapa panglima perang di sekitar wilayah Xuchang yang merupakan pusat kekuatannya.

Kemenangan terbesarnya adalah dalam Perang Guandu untuk menaklukkan Yuan Shao yang pada saat itu merupakan palglima perang terbesar di wilayah utara Cina. Setelah penaklukan itu, ia dilantik secara rasmi sebagai perdana menteri dan berhasil menyatukan Cina utara.

Setelah mendapat kedudukan sebagai perdana menteri, Cao Cao kemudian menyusun kekuatan untuk menakluk Cina selatan yang waktu itu dikuasai oleh Liu Bei dan Sun Quan. Perang Chibi adalah perang di antara Cao Cao melawan gabungan Liu Bei dan Sun Quan. Bagaimanapun Cao Cao menerima kekalahan dalam peperangan terkenal sepanjang sejarah Cina ini.

Ia mengelarkan dirinya sebagai Raja Wei. Sepeninggalnya, anaknya Cao Pi kemudian memaklumatkan diri sebagai Raja Wei dan sekaligus menubuhkan negara Cao Wei. Kemudiannya, Cao Cao diangkat pangkatnya menjadi Raja Wei Wudi.

Templat:Link FA