Plentong: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rashdan (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Plentong''' adalah seorang tua Kampung baru Cina itulah kini sebuah bandar sibuk dalam Johor Bahru, Johor,Malaysia. Banyak pasar raya besar adalah dijumpai di sini se...
 
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Plentong''' adalah seorang tua Kampung baru Cina itulah kini sebuah bandar sibuk dalam [[Johor Bahru]], [[Johor]],[[ Malaysia]]. Banyak [[pasar raya besar]] adalah dijumpai di sini seperti[[Giant]] dan [[Tesco]]. Dikelilingi [[Permas Jaya]], [[Taman Johor Jaya]] dan [[Bandar Seri Alam]], persimpangan lalu lintas nya yang utama (Jalan Masai Lama Dan Jalan Permas Utara) adalah sesak teruk dengan lalu lintas merangkak sehingga 3 kilometer dalam arah setiap pada beberapa hari. Plentong adalah ibu pejabat bagi [[Melaka]]-[[Johor]] archdiocese, terkenal sebagai pusat Majodi. Satu daripada terbesar granit kuari-kuari di Johor adalah terletak di sini di Plentong. Terdapat juga satu stesen kereta api pada Kempas-Pasir Gudang yang menjadi sebahagian besar kargo perkhidmatan keretapi. Mukim Plentong yang isi banyak didalam bandar [[Johor Bahru]] ,[[Permas Jaya]], [[Pasir Gudang]] dan sebagainya adalah yang terbanyak banyak Mukim dalam Johor dan satu daripada yang terbanyak banyak dalam Malaysia dengan lebih 500,000 orang penduduk.
'''Plentong''' adalah sebuah kampung lama yang kini menjadi sebuah bandar sibuk dalam [[Johor Bahru]], [[Johor]], [[Malaysia]]. Banyak [[pasar raya besar]] dijumpai di sini seperti [[Giant]] dan [[Tesco]]. Dikelilingi [[Permas Jaya]], [[Taman Johor Jaya]] dan [[Bandar Seri Alam]], persimpangan lalu lintas yang utama (Jalan Masai Lama Dan Jalan Permas Utara) adalah sesak dengan lalu lintas merangkak sehingga 3 kilometer dalam setiap arah hampir setiap hari. Plentong adalah ibu pejabat bagi kekuasaan ketua biskop [[Melaka]]-[[Johor]], terkenal sebagai pusat Majodi. Plentong juga satu daripada kuari-kuari granit di Johor. Terdapat juga stesen kereta api di laluan Kempas-Pasir Gudang yang digunakan sebahagian besar kargo perkhidmatan kereta api.



{{Johor}}
{{Johor}}

Semakan pada 10:03, 25 Disember 2008

Plentong adalah sebuah kampung lama yang kini menjadi sebuah bandar sibuk dalam Johor Bahru, Johor, Malaysia. Banyak pasar raya besar dijumpai di sini seperti Giant dan Tesco. Dikelilingi Permas Jaya, Taman Johor Jaya dan Bandar Seri Alam, persimpangan lalu lintas yang utama (Jalan Masai Lama Dan Jalan Permas Utara) adalah sesak dengan lalu lintas merangkak sehingga 3 kilometer dalam setiap arah hampir setiap hari. Plentong adalah ibu pejabat bagi kekuasaan ketua biskop Melaka-Johor, terkenal sebagai pusat Majodi. Plentong juga satu daripada kuari-kuari granit di Johor. Terdapat juga stesen kereta api di laluan Kempas-Pasir Gudang yang digunakan sebahagian besar kargo perkhidmatan kereta api.