SpaceShipOne: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
{{terjemahan}}
[[Imej:SpaceShipOne-09G.jpg|thumb|200px|right|Penerbangan tanpa kuasa 09G membawa SpaceShipOne merentasi [[Gurun Mojave]] untuk ujian aerodinamik.]]
'''SpaceShipOne''' merupakan pesawat yang bukan milik kerajaan yang pertama mencecah kawasan hampagas di angkasa pada altitud 100 kilometer. Ini merupakan nilai rambang, telah diiktiraf secara rasmi sebagai pengesahan untuk penerbangan angkasa. SpaceShipOne dilancarkan oleh [[pesawat Udara|pesawat]] induk ''White Knight''.
Juruterbang Mike Melvill secara rasmi disenaraikan sebagai [[angkasawan]] swasta yang pertama. Angkasawan sebelum ini hanya menaiki kapal angkasa yang direka, dibayar, dan beroperasi melalui agensi kerajaan.


SpaceShipOne merupakan pesawat yang bukan milik kerajaan yang pertama mencecah kawasan hampagas di angkasa pada altitude 100 kilometer. Ini merupakan nilai rambang, telah diiktiraf secara rasmi sebagai pengesahan untuk penerbangan angkasa. SpaceShipOne dilancarkan oleh pesawat induk ''White Knight''.
SpaceShipOne dibiayai oleh orang kuat [[Microsoft]], Paul Allen dengan modal sebanyak US$20 juta yang bertujuan mendapatkan hadiah X-Prize. Yayadan Ansari X-Prize ditubuhkan bagi menggalakkan penerbangan angkasa oleh sektor swasta dan sehingga kini 26 pasukan telah menyahut cabaran untuk bersaing bagi mendapatkan hadiah sebanyak US$10 juta.
Juruterbang Mike Melville secara rasmi disenaraikan sebagai angkasawan swasta yang pertama. Angkasawan sebelum ini hanya menaiki kapal angkasa yang direka, dibayar, dan beroperasi melalui agensi kerajaan.


SpaceShipOne dibiayai oleh orang kuat Microsoft, Paul Allen dengan modal sebanyak US$20 juta yang bertujuan mendapatkan hadiah X-Prize. Yayadan Ansari X-Prize ditubuhkan bagi menggalakkan penerbangan angkasa oleh sektor swasta dan sehingga kini 26 pasukan telah menyahut cabaran untuk bersaing bagi mendapatkan hadiah sebanyak US$10 juta.
Program ''Tier One'' ditubuhkan oleh Rutan secara rasmi pada April 2003 sebagai satu langkah bagi membina perlancongan angkasa melalui kejuruteraan dan design inovasi. Untuk memenangi hadiah X-Prize, SpaceShipOne perlu melakukan dua penerbangan dalam tempoh dua minggu. Walaupun sekiranya SpaceShipOne berjaya, kejayaan ini tidak akan mematahkan semangat 25 pasukan lain, tetapi kejayaan ini akan memberikan galakan kepada pasukan lain untuk memberikan peluang lain bagi orang awam mengalami keseronokan penerbangan angkasa.


Program Tier One ditubuhkan oleh Rutan secara rasmi pada April 2003 sebagai satu langkah bagi membina perlancungan angkasa melalui kejuruteraan dan design inovasi. Untuk memenangi hadiah X-Prize, SpaceShipOne perlu melakukan dua penerbangan dalam tempoh dua minggu. Walaupun sekiranya SpaceShipOne berjaya, kejayaan ini tidak akan mematahkan semangat 25 pasukan lain, tetapi kejayaan ini akan memberikan galakan kepada pasukan lain untuk memberikan peluang lain bagi orang awam mengalami keseronokan penerbangan angkasa.
SpaceShipOne ujian yang dibiayai secara persendirian dimajukan oleh syarikat [[Burt Rutan]], [[Scaled Composites]], dalam rancangan [[Tier One]], sebagai kemasukan mereka dalam pertandingan [[Ansari X Prize|Hadiah X Ansari]]. Pada [[21 Jun]] [[2004]] ia melakukan [[penerbangan angkasa berpemandu]] yang pertama.


== Ciri-ciri ==
SpaceShipOne direka sebagai pesawat angkasa [[suborbital]], bererti ia akan mencapai [[altitud]] mencukupi untuk sampai ke angkasa tetapi tidak mempunyai kelajuan yang mencukupi untuk mengekalkan [[orbit]]. Ia direka untuk melepasi altitud [[1 E5 m|100 km]], yang merupakan takrif antarabangsa sebagai [[sempadan angkasa]] dan ketinggian minimum yang diperlukan untuk memenangi Hadiah X itu. SpaceShipOne memiliki beberapa ciri yang diwarisi dari [[daftar kapal terbang roket|pesawat roket]] terdahulu.


[[Imej:SpaceShipOne-09G.jpg|thumb|200px|right|Penerbangan tanpa kuasa 09G membawa SpaceShipOne merentasi [[Gurun Mojave]] untuk ujian aerodinamik.]]
Ia menggunakan motor [[roket hibrid]] yang dimajukan oleh [[SPACEDEV Inc.]], menggunakan [[hydroxy-terminated polybutadiene]] (bahanapi pepejal [[bergetah]]) dengan bahan api pepejal dengan cecair [[nitrous oksida]] sebagai bahan pengoksida.


'''SpaceShipOne''' is a privately funded experimental [[spaceplane]] developed by [[Burt Rutan]]'s company, [[Scaled Composites]], in their [[Tier One]] program, as their entry in the [[Ansari X Prize]] competition. Pada [[June 21|21 Jun]] [[2004]] it made the first privately-funded [[human spaceflight]].
Dua asas penerbangan utama, bekerjasama, mencapai penerbangan suborbital berpemandu, dan diambil serentak ia membentuk dua peringkat sistem pelancaran pengangkutan angkasa mendatar yang berlepas dan mendarat dari landasan. Peringkat pertama adalah jet induk [[Skala Komposit White Knight|White Knight]], yang membawa tahap-kedua, pesawat roket suborbital dirujuk sebagai '''SpaceShipOne''', kepada altitud tinggi, dimana ia dijatuh bebas dan dilancar di udara.


==Ciri-ciri==
Untuk kemasukan semula sayapnya boleh dipusing dari mendatar kepada hampir menegak untuk memberikan tatarajah rintangan tinggi yang stabil. Tatarajah ini dirujuk sebagai ''wing feathering'', dan Scaled Composites digambarkan sebagai "kemasukan semula ambil mudah - ''care-free reentry''".
SpaceShipOne is designed as a [[suborbital]] spacecraft, meaning it will achieve sufficient [[altitude]] to reach space but not sufficient [[speed]] to sustain [[orbit]]. It is designed to exceed [[1 E5 m|100 km]] altitud, which is the international definition of the [[boundary to space]] and the threshold required to win the X Prize. SpaceShipOne berkongsi some features from earlier [[list of rocket planes|rocket planes]].


Ia menggunakan motor berasaskan [[hybrid rocket|enjin hibrid]] direka oleh [[SPACEDEV Inc.]], menggunakan bahan api pepejal '[[hydroxy-terminated polybutadiene]]' ([[getah]]) dengan cecair [[nitrous oxide]] sebagai pengoksida.
[[Kokpit]] mempunyai ruang untuk tiga orang, [[juruterbang (angkasa)|juruterbang]] dan dua penumpang. Ia mengekalkan atmosfera pernafasan pada tekanan aras laut, dengan itu penghuninya tidak perlu mengenakan [[pakaian angkasa]]. Kokpit juga sama dengan White Knight, termasuk kepada peralatan yang dipasang, untuk memudahkan ujian rekabentuk.


Two primary flight elements, working in concert, achieve a manned suborbital flight, and taken together they constitute a two-stage horizontally-launched space transportation system that takes off from a runway, and lands on one. The first stage is the [[Scaled Composites White Knight|White Knight]] carrier jet, which takes the second-stage, a suborbital rocketplane designated '''SpaceShipOne''', to a high altitude, where it is drop-released and air-launched.
== Mod penerbangan ==
SpaceShipOne mempunyai tiga mod penerbangan utama: bergabung dengan White Knight, meluncur, dan tujahan roket.


For reentry the wings can be swivelled from horizontal to nearly vertical to provide a stable high-drag configuration. This is referred to as "wing feathering", and Scaled Composites describe the result as "care-free reentry".
Sama seperti Orbital Pesawat Ulang-alik (''Space Shuttle Orbiter''), SpaceShipOne tidak mampu berlepas bersendirian dari tanah, dan juga tidak mampu mencecah altitud yang diperlukan untuk melengkapkan penerbangan angkasa yang berjaya secara bersendirian. Untuk berlepas ia dibawa di bawah [[Scaled Composites White Knight|White Knight]]. Gabungan SpaceShipOne dan White Knight mampu berlepas, terbang, dan mendarat dengan kuasa jet pada altitud tinggi.


The [[cockpit]] has space for three people, the [[pilot (spaceflight)|pilot]] and two passengers. It maintains a sea-level pressurized breathable atmosphere, so the occupants do not need to wear [[spacesuit]]s. The cockpit is also identical to White Knight, right down the equipment installed, to allow greater testing of the design.
SpaceShipOne merupakan peluncur (''glider'') apabila berpisah dengan White Knight di udara, dan dengan enjin roketnya tidak beroperasi. Malah SpaceShipOne didaftarkan dengan [[FAA]] sebagai ''glider'', membayangkan fakta bahawa kebanyakan penerbangan kendirinya berlaku dalam mod ini.


==Jenis penerbangan==
Tujahan tunggal SpaceShipOne adalah enjin [[roket hibrid]]nya. Enjin ini menghasilkan tujahan yang kuat yang diperlukan untuk menolak pesawat keluar dari atmosfera. Scaled Composites tidak menerbitkan statistik prestasi enjin ini.
SpaceShipOne flies in three significant modes: mated to White Knight, gliding, and rocket-propelled.


Like the Space Shuttle Orbiter, SpaceShipOne is incapable of independent takeoff from the ground, and is also incapable of independently achieving the altitude required to execute a successful spaceflight. For takeoff it is carried under [[Scaled Composites White Knight|White Knight]]. The combination of SpaceShipOne and White Knight can take off, land, and fly under jet power to high altitude.
== Profil penerbangan ==
White Knight akan berlepas dengan SpaceShipOne tergantung di bawahnya. Gabungan kedua pesawat ini akan terbang ke altitud sekitar 14 km, yang memakan masa selama satu jam. SpaceShipOne kemudian dibebaskan, dan meluncur sebentar tanpa kuasa. Enjin roket mungkin dihidupkan serta-merta atau dilewatkan. Jika enjin roket tidak dihidupkan, pesawat boleh melayang ke tanah, sebagaiman dalam ujian melayang.


When separated from White Knight in the air, and with its rocket engine not operating, SpaceShipOne is a glider. It is registered with the [[FAA]] as a glider, reflecting the fact that most of its independent flight occurs in this mode.
Enjin roket dihidupkan ketika pesawat meluncur. Dengan kuasa tujahan, ia menunding ke atas, dan mendaki hampir menegak. Pembakaran roket paling lama dalam penerbangan setakat ini adalah 76 saat ([[SpaceShipOne flight 15P|flight 15P]]), tetapi ia mampu menyimpan bahan api untuk pembakaran yang lebih lama sedikit dari ini.


SpaceShipOne's sole means of propulsion is its single [[hybrid rocket]] engine. This engine produces the enormous thrust necessary to propel the craft out of the atmosphere. Scaled Composites has not published engine performance statistics.
Pada penghujung pembakaran pesawat tersebut terbang mendaki pada kelajuan melebihi kelajuan bunyi dan ia terus mendaki tanpa kuasa. Jika pembakaran cukup lama, ia kemudiannya akan melebihi altitud 100 km, pada ketinggian di mana atmosfera tidak memberi rintangan yang berkesan, dan pesawat akan mengalami [[kenirberatan|jatuhan bebas]] untuk beberapa minit.


==Profil penerbangan==
Pada [[puncak|puncak (''apogee'')]] sayap akan ditukar rajah kepada mod rintangan tinggi. Ketika pesawat memasuki kembali atmosfera ia perlahan dengan kasar, bagaimanapun mencapai kelajuan tinggi berbanding kelajuan yang dicapai dalam pendakiannya. Pada altitud sekitar 10 km dan 20 km ia menukar tatarajah kepada mod peluncur rintangan rendah, dan meluncur turun untuk mendarat dalam tempoh 20 minit.
SpaceShipOne takes off from the ground attached to White Knight, under White Knight's power. The combined craft flies to an altitude of around 14 km, which takes about an hour. SpaceShipOne is then released, and briefly glides unpowered. Rocket ignition may take place immediately, or may be delayed. If the rocket is never lit then the craft can glide down to the ground, as took place in the glide tests.


Enjin roket dihidupkan while the craft is gliding. Under power, it is soon pointed upwards, and climbs essentially vertically. The longest rocket burn performed in flight so far was 76 seconds ([[SpaceShipOne flight 15P|flight 15P]]), but it can hold fuel for a slightly longer burn than that.
White Knight memakan masa yang lebih panjang untuk mendarat, dan biasanya mendarat beberapa minit selepas SpaceShipOne.


By the end of the burn the craft is flying upwards at a speed somewhat greater than that of sound, and it continues to coast upwards unpowered. If the burn was long enough then it will exceed an altitude of 100 km, at which height the atmosphere presents no appreciable resistance, and the craft experiences [[weightlessness|free fall]] for a few minutes.
== Pembangunan ==


While at [[apogee]] the wings are reconfigured into high-drag mode. As the craft reenters the atmosphere it decelerates violently, but nevertheless achieves high speeds comparable to those achieved on the way up. At some altitude between 10 km and 20 km it reconfigures into low-drag glider mode, and glides down to a landing in about 20 minutes.
Kom pembinaan dan pembangunan SpaceShipOne, walaupun tidak diterbitkan pada umum, dianggarkan sekitar 20 juta US dollar), sekitar dua ganda nilai anugerah [[Ansari X Prize]]. [[Paul Allen]], rakan pengasas [[Microsoft]], merupakan pembiayai tunggal.


White Knight takes longer to descend, and typically lands a few minutes after SpaceShipOne.
== Penerbangan ujian ==
[[Imej:SpaceShipOne WhiteKnight.jpg|thumb|200px|right|Semua penerbangan SpaceShipOne bermula dengan White Knight membawa SpaceShipOne pada altitud sekitar 14km, sebagaimana dipaparkan dalam ujian [[bawa tahanan (''captive carry'')]] bagi sistem dua pesawat.]]


==Pembangunan==
Pada [[1 April]] [[2004]], Scaled Composites menerima lesen pertama untuk penerbangan [[sub-orbital flight|sub-orbital]] berpemandu yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Amerika Syarikat. Lesen ini membenarkan syarikat melakukan ujian penerbangan untuk tempoh satu tahun.
Kos pembangunan dan pembinaan SpaceShipOne, walaupun tidak diumumkan, adalah dianggarkan sebanyak USD 20 juta, sekurang-kurangnya dua kali ganda daripada nilai hadiah [[Ansari X Prize]]. [[Paul Allen]], a cofounder of [[Microsoft]], is the sole source of the funding.


==Ujian penerbangan==
Semua penerbangan SpaceShipOne berpengkalan di [[Mojave Airport Civilian Flight Test Center]] yang mengelaskan diri sendiri (separuh masa) sebagai [[Pengkalan angkasa Mojave|Pengkalan angkasa Mojave (''Mojave Spaceport'')]] pada [[17 Jun]] [[2004]].


[[Image:SpaceShipOne_WhiteKnight.jpg|thumb|200px|right|Semua penerbangan SpaceShipOne bermula dengan [[Scaled Composites White Knight|White Knight]] membawa SpaceShipOne ke altitud lebih kurang 14km, as demonstrated in this [[captive carry]] test of the two-vehicle system.]]
SpaceShipOne didaftarkan kepada [[Federal Aviation Administration|FAA]] sebagai [http://162.58.35.241/acdatabase/NNumSQL.asp?NNumbertxt=328KF '''N328KF''']. 'N' adalah awalan untuk pesawat udara pendaftaran-AS; '328KF' mewakili 328 ribu (k) kaki (sekitar 100 kilometer, diiktiraf secara rasmi sebagai [[pinggir angkasa|pinggir angkasa (''edge of space'')]]). Pilihan asal nombor pendaftaran — '''N100KM''' — telah digunakan.


On [[April 1]], [[2004]], Scaled Composites received the first license for [[sub-orbital flight|sub-orbital]] piloted rocket flights to be issued by the [[United States Department of Transportation|US Department of Transportation]]. This license permits the company to conduct powered test flights for a period of one year.
[[Pemandu uji|Pemandu uji (''Test pilot'')]] bagi projek SpaceShipOne adalah [[Brian Binnie]], [[Peter Siebold]], [[Mike Melvill]], dan [[Doug Shane]].


All the SpaceShipOne flights have been based at the [[Mojave Airport Civilian Flight Test Center]] which reclassified itself (part-time) as the [[Mojave Spaceport]] on [[June 17]], [[2004]].
[[SpaceShipOne flight 15P|Flight 15P]] adalah penerbangan angkasa SpaceShipOne yang pertama, dan [[penerbangan angkasa manusia|penerbangan angkasa manusia (''human spaceflight'')]] dibiayai secara persendirian. Walaupun ini merupakan ujian penerbangan yang berjaya, ia berhadapan dengan beberapa masalah teknikal, dan SpaceShipOne sedang diperiksa dengan teliti untuk mengesan kecacatan teknikal agar boleh diperbaiki sebelum melakukan cubaan Hadiah X.


SpaceShipOne is registered with the [[Federal Aviation Administration|FAA]] as [http://162.58.35.241/acdatabase/NNumSQL.asp?NNumbertxt=328KF '''N328KF''']. 'N' is the prefix for US-registered aircraft; '328KF' stands for 328 thousand (K) feet (approximately 100 kilometers, the officially designated [[edge of space]]). The original choice of registry number — '''N100KM''' — was already taken.
Dalam jadual di bawah, "kelajuan tertinggi" dilaporkan dalam bentuk [[nombor Mach]] pada akhir-pembakaran (''burn-out'') (penghujung pembakaran roket). Ini bukannya kelajuan mutlak.

[[Juruterbang]] yang menguji projek SpaceShipOne ualah [[Brian Binnie]], [[Peter Siebold]], [[Mike Melvill]], dan [[Doug Shane]].

[[SpaceShipOne flight 15P|Flight 15P]] was SpaceShipOne's first [[spaceflight]], and the first privately-funded [[human spaceflight]]. Whilst this was a successful test flight, it had several technical problems, and SpaceShipOne is now being closely examined for technical defects in order to rectify them prior to making an X Prize attempt.

In the table below, the "top speed" reported is the [[Mach number]] at burn-out (the end of the rocket burn). This is not an absolute speed.


{| cellpadding="4" cellspacing="3" border=1 style="margin:3px; border:0px solid #A0DFFF; font-size:100%; font-family:Arial,Helvetica" align="left"
{| cellpadding="4" cellspacing="3" border=1 style="margin:3px; border:0px solid #A0DFFF; font-size:100%; font-family:Arial,Helvetica" align="left"
!bgcolor="#A0DFFF" colspan="6" align="center"|Penerbangan ujian berkuasa SpaceShipOne
!bgcolor="#A0DFFF" colspan="5" align="center"|SpaceShipOne powered test flights
|- bgcolor="#A0DFFF" align="center"
|- bgcolor="#A0DFFF" align="center"
!Penerbangan
!Penerbangan
Baris 66: Baris 70:
!Kelajuan Tertinggi
!Kelajuan Tertinggi
!Altitud
!Altitud
!Tempoh Masa
!Juruterbang
!Juruterbang
|- bgcolor="fff3e8"
|- bgcolor="fff3e8"
Baris 73: Baris 76:
| align="right"|Mach 1.2
| align="right"|Mach 1.2
| align="right"|20.7 km
| align="right"|20.7 km
| align="right"|18 min 10 s
| align="left"|[[Brian Binnie]]
| align="left"|[[Brian Binnie]]
|- bgcolor="ffe5cd"
|- bgcolor="ffe5cd"
Baris 80: Baris 82:
| align="right"|Mach 1.6
| align="right"|Mach 1.6
| align="right"|32.0 km
| align="right"|32.0 km
| align="right"|16 min 27 s
| align="left"|[[Peter Siebold]]
| align="left"|[[Peter Siebold]]
|- bgcolor="fff3e8"
|- bgcolor="fff3e8"
Baris 87: Baris 88:
| align="right"|Mach 2.5
| align="right"|Mach 2.5
| align="right"|64.3 km
| align="right"|64.3 km
| align="right"|20 min 44 s
| align="left"|[[Mike Melvill]]
| align="left"|[[Mike Melvill]]
|- bgcolor="ffe5cd"
|- bgcolor="ffe5cd"
Baris 94: Baris 94:
| align="right"|Mach 2.9
| align="right"|Mach 2.9
| align="right"|100.1 km
| align="right"|100.1 km
| align="right"|24 min 05 s
| align="left"|[[Mike Melvill]]
| align="left"|[[Mike Melvill]]
|- bgcolor="fff3e8"
| align="center"|'''[[SpaceShipOne flight 16P|16P]]'''
| align="left"|[[29 September]] [[2004]]
| align="right"| Mach 2.92
| align="right"|102.9 km
| align="right"|24 min 11 s
| align="left"|[[Mike Melvill]]
|- bgcolor="fff3e8"
| align="center"|'''[[SpaceShipOne flight 17P|17P]]'''
| align="left"|[[4 Oktober]] [[2004]]
| align="right"|Mach 3.09
| align="right"|112.0 km
| align="right"|23 min 56 s
| align="left"|[[Brian Binnie]]
|}
|}
<br style="clear: both">
<br style="clear: both">


== Pautan luar ==
==Pautan luar==
*[http://scaled.com/projects/tierone/index.htm SpaceShipOne] di laman web Scaled Composites
{{commons|Category:Spaceship One}}
*[http://www.bbc.co.uk/newsa/n5ctrl/events04/sci/spaceship1/nb_60km.ram SpaceShipOne video footage] di laman web BBC News (memerlukan [[RealPlayer]]; this is not the 100km flight, but an earlier, shorter test flight, probably flight 14P)
*[http://scaled.com/projects/tierone/index.htm SpaceShipOne] at Scaled Composites's website
*[http://dsc.discovery.com/news/briefs/20040531/xprize.html ''Private Craft to Shoot for Space'' oleh Irene Mona Klotz, Discovery News]
*[http://www.bbc.co.uk/newsa/n5ctrl/events04/sci/spaceship1/nb_60km.ram SpaceShipOne video footage] at the BBC News website (requires Real player; this is not the 100km flight, but an earlier, shorter test flight, probably flight 14P)
*[http://www.fileradio.com/spaceshipone/ Gambar-gambar pelancaran pada 21 Jun 2004]
*[http://dsc.discovery.com/news/briefs/20040531/xprize.html ''Private Craft to Shoot for Space'' by Irene Mona Klotz, Discovery News]

*[http://www.fileradio.com/spaceshipone/ June 21, 2004 Gambar perlancaran]
{{airlistbox}}



[[da:SpaceShipOne]] [[de:SpaceShipOne]] [[en:Scaled Composites SpaceShipOne]][[eo:SpaceShipOne]] [[es:SpaceShipOne]] [[fr:SpaceShipOne]] [[hu:SpaceShipOne]] [[ja:&#12473;&#12506;&#12540;&#12473;&#12539;&#12471;&#12483;&#12503;&#12539;&#12527;&#12531;]] [[nl:SpaceShipOne]] [[pl:SpaceShipOne]] [[pt:SpaceShipOne]] [[fi:SpaceShipOne]] [[sv:SpaceShipOne]]
[[da:SpaceShipOne]] [[de:SpaceShipOne]] [[en:SpaceShipOne]] [[eo:SpaceShipOne]] [[fr:SpaceShipOne]] [[hu:SpaceShipOne]] [[ms:SpaceShipOne]][[ja:&#12473;&#12506;&#12540;&#12473;&#12539;&#12471;&#12483;&#12503;&#12539;&#12527;&#12531;]] [[nl:SpaceShipOne]] [[pl:SpaceShipOne]] [[pt:SpaceShipOne]] [[sv:SpaceShipOne]]


[[Category:Pesawat kuasa roket]]
[[Category:US experimental aircraft 2000-2009]]
[[Category:Spaceplanes]]
[[Category:Rocket-powered aircraft]]

Semakan pada 06:20, 20 Januari 2006

SpaceShipOne merupakan pesawat yang bukan milik kerajaan yang pertama mencecah kawasan hampagas di angkasa pada altitude 100 kilometer. Ini merupakan nilai rambang, telah diiktiraf secara rasmi sebagai pengesahan untuk penerbangan angkasa. SpaceShipOne dilancarkan oleh pesawat induk White Knight. Juruterbang Mike Melville secara rasmi disenaraikan sebagai angkasawan swasta yang pertama. Angkasawan sebelum ini hanya menaiki kapal angkasa yang direka, dibayar, dan beroperasi melalui agensi kerajaan.

SpaceShipOne dibiayai oleh orang kuat Microsoft, Paul Allen dengan modal sebanyak US$20 juta yang bertujuan mendapatkan hadiah X-Prize. Yayadan Ansari X-Prize ditubuhkan bagi menggalakkan penerbangan angkasa oleh sektor swasta dan sehingga kini 26 pasukan telah menyahut cabaran untuk bersaing bagi mendapatkan hadiah sebanyak US$10 juta.

Program Tier One ditubuhkan oleh Rutan secara rasmi pada April 2003 sebagai satu langkah bagi membina perlancungan angkasa melalui kejuruteraan dan design inovasi. Untuk memenangi hadiah X-Prize, SpaceShipOne perlu melakukan dua penerbangan dalam tempoh dua minggu. Walaupun sekiranya SpaceShipOne berjaya, kejayaan ini tidak akan mematahkan semangat 25 pasukan lain, tetapi kejayaan ini akan memberikan galakan kepada pasukan lain untuk memberikan peluang lain bagi orang awam mengalami keseronokan penerbangan angkasa.


Fail:SpaceShipOne-09G.jpg
Penerbangan tanpa kuasa 09G membawa SpaceShipOne merentasi Gurun Mojave untuk ujian aerodinamik.

SpaceShipOne is a privately funded experimental spaceplane developed by Burt Rutan's company, Scaled Composites, in their Tier One program, as their entry in the Ansari X Prize competition. Pada 21 Jun 2004 it made the first privately-funded human spaceflight.

Ciri-ciri

SpaceShipOne is designed as a suborbital spacecraft, meaning it will achieve sufficient altitude to reach space but not sufficient speed to sustain orbit. It is designed to exceed 100 km altitud, which is the international definition of the boundary to space and the threshold required to win the X Prize. SpaceShipOne berkongsi some features from earlier rocket planes.

Ia menggunakan motor berasaskan enjin hibrid direka oleh SPACEDEV Inc., menggunakan bahan api pepejal 'hydroxy-terminated polybutadiene' (getah) dengan cecair nitrous oxide sebagai pengoksida.

Two primary flight elements, working in concert, achieve a manned suborbital flight, and taken together they constitute a two-stage horizontally-launched space transportation system that takes off from a runway, and lands on one. The first stage is the White Knight carrier jet, which takes the second-stage, a suborbital rocketplane designated SpaceShipOne, to a high altitude, where it is drop-released and air-launched.

For reentry the wings can be swivelled from horizontal to nearly vertical to provide a stable high-drag configuration. This is referred to as "wing feathering", and Scaled Composites describe the result as "care-free reentry".

The cockpit has space for three people, the pilot and two passengers. It maintains a sea-level pressurized breathable atmosphere, so the occupants do not need to wear spacesuits. The cockpit is also identical to White Knight, right down the equipment installed, to allow greater testing of the design.

Jenis penerbangan

SpaceShipOne flies in three significant modes: mated to White Knight, gliding, and rocket-propelled.

Like the Space Shuttle Orbiter, SpaceShipOne is incapable of independent takeoff from the ground, and is also incapable of independently achieving the altitude required to execute a successful spaceflight. For takeoff it is carried under White Knight. The combination of SpaceShipOne and White Knight can take off, land, and fly under jet power to high altitude.

When separated from White Knight in the air, and with its rocket engine not operating, SpaceShipOne is a glider. It is registered with the FAA as a glider, reflecting the fact that most of its independent flight occurs in this mode.

SpaceShipOne's sole means of propulsion is its single hybrid rocket engine. This engine produces the enormous thrust necessary to propel the craft out of the atmosphere. Scaled Composites has not published engine performance statistics.

Profil penerbangan

SpaceShipOne takes off from the ground attached to White Knight, under White Knight's power. The combined craft flies to an altitude of around 14 km, which takes about an hour. SpaceShipOne is then released, and briefly glides unpowered. Rocket ignition may take place immediately, or may be delayed. If the rocket is never lit then the craft can glide down to the ground, as took place in the glide tests.

Enjin roket dihidupkan while the craft is gliding. Under power, it is soon pointed upwards, and climbs essentially vertically. The longest rocket burn performed in flight so far was 76 seconds (flight 15P), but it can hold fuel for a slightly longer burn than that.

By the end of the burn the craft is flying upwards at a speed somewhat greater than that of sound, and it continues to coast upwards unpowered. If the burn was long enough then it will exceed an altitude of 100 km, at which height the atmosphere presents no appreciable resistance, and the craft experiences free fall for a few minutes.

While at apogee the wings are reconfigured into high-drag mode. As the craft reenters the atmosphere it decelerates violently, but nevertheless achieves high speeds comparable to those achieved on the way up. At some altitude between 10 km and 20 km it reconfigures into low-drag glider mode, and glides down to a landing in about 20 minutes.

White Knight takes longer to descend, and typically lands a few minutes after SpaceShipOne.

Pembangunan

Kos pembangunan dan pembinaan SpaceShipOne, walaupun tidak diumumkan, adalah dianggarkan sebanyak USD 20 juta, sekurang-kurangnya dua kali ganda daripada nilai hadiah Ansari X Prize. Paul Allen, a cofounder of Microsoft, is the sole source of the funding.

Ujian penerbangan

Fail:SpaceShipOne WhiteKnight.jpg
Semua penerbangan SpaceShipOne bermula dengan White Knight membawa SpaceShipOne ke altitud lebih kurang 14km, as demonstrated in this captive carry test of the two-vehicle system.

On April 1, 2004, Scaled Composites received the first license for sub-orbital piloted rocket flights to be issued by the US Department of Transportation. This license permits the company to conduct powered test flights for a period of one year.

All the SpaceShipOne flights have been based at the Mojave Airport Civilian Flight Test Center which reclassified itself (part-time) as the Mojave Spaceport on June 17, 2004.

SpaceShipOne is registered with the FAA as N328KF. 'N' is the prefix for US-registered aircraft; '328KF' stands for 328 thousand (K) feet (approximately 100 kilometers, the officially designated edge of space). The original choice of registry number — N100KM — was already taken.

Juruterbang yang menguji projek SpaceShipOne ualah Brian Binnie, Peter Siebold, Mike Melvill, dan Doug Shane.

Flight 15P was SpaceShipOne's first spaceflight, and the first privately-funded human spaceflight. Whilst this was a successful test flight, it had several technical problems, and SpaceShipOne is now being closely examined for technical defects in order to rectify them prior to making an X Prize attempt.

In the table below, the "top speed" reported is the Mach number at burn-out (the end of the rocket burn). This is not an absolute speed.

SpaceShipOne powered test flights
Penerbangan Tarikh Kelajuan Tertinggi Altitud Juruterbang
11P 17 Disember 2003 Mach 1.2 20.7 km Brian Binnie
13P 8 April 2004 Mach 1.6 32.0 km Peter Siebold
14P 13 Mei 2004 Mach 2.5 64.3 km Mike Melvill
15P 21 Jun 2004 Mach 2.9 100.1 km Mike Melvill


Pautan luar

Templat:Airlistbox ms:SpaceShipOne