Jalan Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hezery99 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Edmundwoods (bincang | sumb.)
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 19:58, 8 Januari 2009

Templat:Malaysia road routebox Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur (MRR2), Laluan Persekutuan adalah sebuah lebuhraya lingkaran yang dibina oleh Jabatan Kerja Raya bagi menghubungkan kawasan-kawasan kejiranan di sekitar sempadan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur-Selangor. Keseluruhan sistem lebuh raya lingkaran ini merangkumi Laluan Persekutuan , Lebuhraya Damansara-Puchong E11 (dari Sri Damansara ke Persimpangan Sunway) dan Lebuhraya Shah Alam E5 (dari Persimpangan Sunway ke Sri Petaling). Walau bagaimanapun, istilah Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur merujuk kepada Laluan Persekutuan memandangkan ia membentuk lebih kurang dua pertiga daripada keseluruhan sistem.

Sejarah

Kerja-kerja pembinaan lebuhraya lingkaran ini terbahagi kepada 3 fasa, iaitu Sri Damansara-Kepong-Gombak, Gombak-Ulu Klang-Ampang dan Ampang-Cheras-Sri Petaling.

Kerja-kerja Fasa 1 dimulakan pada tahun 1996 oleh Jabatan Kerja Raya dengan Bumi Hiway Sdn. Bhd. sebagai kontraktor utama. Fasa 2 pula bermula pada 1998 dengan Sukmin Sdn Bhd. sebagai kontroktor utama.

Laluan perintis

Pembinaan MRR2 turut melibatkan pengambil alihan serta kerja naik taraf beberapa laluan perintis berikut:-

  • Jalan Sungai Buloh
  • B21 Lebuhraya Selayang-Kepong
  • B22 Jalan Batu Caves
  • Lebuhraya Karak
  • Jalan Ulu Klang

Kontroversi

Isu rekahan pada jejambat MRR2 di Kepong

Pada tahun 2004, penduduk di Kepong menyuarakan keresahan mereka berikutan terdapat rekahan pada 31 daripada 33 tiang Jejambat Kepong. Jumlah rekahan tersebut dilaporkan dikesan sehingga melebihi 7000 rekahan pada beberapa buah tiang. Kerisauan timbul memandangkan jejambat tersebut digunakan oleh lebih 4,300 kenderaan pada satu-satu masa. 4 daripada 6 lorong jejambat tersebut ditutup sementara tiang-tiang tersebut diperbaiki.

Kesesakan di jalan susur Jejambat Kepong apabila jejambat tersebut ditutup kepada lalu lintas.

Pada 4 Februari 2006, Jejambat Kepong ditutup terus kepada lalu lintas apabila kerosakan serius didapati pada jejambat itu sendiri, mengakibatkan kesesakan jalan raya yang sangat teruk sepanjang laluan jalan susur Jejambat Kepong (lihat gambar). Jejambat itu akhirnya dibuka semula kepada lalu lintas pada 8 Disember 2006.

Pada pagi 3 Ogos 2008, Jejambat Kepong ditutup buat kali ketiga kepada semua lalu lintas selepas rekahan dijumpai di Tiang 28. 4 lorong tengah bagaimanapun dibuka semula pada petang hari yang sama[1].

Rujukan

  1. ^ "Jejambat MRR2 Dekat Kepong Dibuka Semula". Bernama.com. 3 Ogos 2008. Dicapai pada 5 Ogos 2008.

Lihat juga