Perang Lubnan 1982: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1: Baris 1:
'''Perang Lubnan 1982''' ({{lang-he|מלחמת לבנון}}, ''Milhemet Levanon''), ({{lang-ar|الإجتياح}}, ''Al-Ijtīāḥ'', "Serangan") merupakan sebuah peperangan di antara [[Israel]] dan [[Lubnan]] yang terjadi pada [[6 Jun]] [[1982]] apabila [[Angkatan Pertahanan Israel]] menyerang Lubnan Selatan. Kerajaan Israel melancarkan serangan ini sebagai tindak balas dari usaha pembunuhan duta besar Israel ke [[United Kingdom]], [[Shlomo Argov]] oleh [[Pertubuhan Abu Nidal]].
'''Perang Lubnan 1982''' ({{lang-he|מלחמת לבנון}}, ''Milhemet Levanon''), ({{lang-ar|الإجتياح}}, ''Al-Ijtīāḥ'', "Serangan") merupakan sebuah peperangan di antara [[Israel]] dan [[Lubnan]] yang terjadi pada [[6 Jun]] [[1982]] apabila [[Pasukan Pertahanan Israel]] menyerang Lubnan Selatan. Kerajaan Israel melancarkan serangan ini sebagai tindak balas dari usaha pembunuhan duta besar Israel ke [[United Kingdom]], [[Shlomo Argov]] oleh [[Pertubuhan Abu Nidal]].

Selepas menyerang [[Pertubuhan Pembebasan Palestin|PLO]], selain angkatan tentera [[Syria]] dan [[Muslim]] [[Lubnan]], Israel turut menduduki selatan Lubnan.


== Latar belakang ==
== Latar belakang ==

Semakan pada 14:32, 9 Januari 2009

Perang Lubnan 1982 (Ibrani: מלחמת לבנון, Milhemet Levanon), (Arab: الإجتياح, Al-Ijtīāḥ, "Serangan") merupakan sebuah peperangan di antara Israel dan Lubnan yang terjadi pada 6 Jun 1982 apabila Pasukan Pertahanan Israel menyerang Lubnan Selatan. Kerajaan Israel melancarkan serangan ini sebagai tindak balas dari usaha pembunuhan duta besar Israel ke United Kingdom, Shlomo Argov oleh Pertubuhan Abu Nidal.

Selepas menyerang PLO, selain angkatan tentera Syria dan Muslim Lubnan, Israel turut menduduki selatan Lubnan.

Latar belakang

Setelah perang antara Arab dan Israel pada tahun 1948, Lubnan menjadi tempat tinggal untuk lebih dari 110,000 penduduk Palestin yang lari dari rumah mereka di Israel kini. Pada tahun 1970 dan 1971, PLO ikut serta dalam usaha untuk menjatuhkan kekuasaan raja Jordan,[1] di mana membuat sejumlah besar dari pejuang dan penduduk Palestin berpindah ke Lubnan. Pada tahun 1975, terdapat lebih dari 300,000 pengungsi, membuat PLO menjadi pasukan kuat dan memainkan peranan penting dalam Perang Saudara Lubnan. Kekacauan yang berlanjutan antara Israel dan PLO dari tahun 1968, membuat terjadinya Operasi Litani.

Rujukan

  1. ^ "Black September in Jordan 1970-1971". Armed Conflict Events Database. 2000. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Unknown parameter |accessdaymonth= ignored (bantuan)