Calvinisme: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
Synthebot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: zh:加爾文主義
Baris 61: Baris 61:
[[tr:Kalvenizm]]
[[tr:Kalvenizm]]
[[uk:Кальвіністська церква]]
[[uk:Кальвіністська церква]]
[[zh:爾文主義]]
[[zh:爾文主義]]

Semakan pada 23:41, 13 Mac 2009

Sebahagian daripada siri tentang

Simbol Agama Kristian

 
Yesus Kristus
Yesus Kristus  · Kelahiran  · Penyaliban  · Wafat  · Kebangkitan
Asas
Gereja  · Kerajaan  · Pegangan  · Perjanjian Baru
Alkitab
Wasiat Lama  · Wasiat Baru  · Injil  · Kanun  · Kitab  · Apokrifa
Teologi
Tuhan (Bapa  · Anak  · Roh Kudus)  · Apologetik  · Katolikisme  · Kristologi  · Misi  · Pembaptisan  · Sejarah teologi  · Penyelamatan  · Tritunggal
Sejarah dan tradisi
Pengikut  · Bunda Maria  · Santo Petrus  · Paulus si Hawari  · Bapa Gereja  · Awal  · Konstantinus Agung  · Persidangan  · Thomas Aquinas  · Perpecahan Timur-Barat  · Perang Salib  · Reformasi Protestan
Tajuk umum
Agama lain  · Kesarwabangsaan  · Kesenian  · Khutbah  · Kritikan  · Liturgi  · Muzik  · Simbolik  · Sembahyang  · Tahun gereja
Denominasi dan gerakan

Portal Kristian

Calvinisme adalah satu sistem teologi dan satu aliran Kristian yang menekan pematuhan kepada undang-udang Tuhan ke atas semua manusia dan makhluk lainnya.

Calvinisme berdasarkan tokoh John Calvin yang berkait dengan Kristian Protestan. Ia juka dipanggil Merubah Tradisi lama, Merubah Kepercayaan atau Merubah Teologi Kristian selama ini yang dianggap menyimpang daripada kebenaran. Mazhab beliau mempunyai larangan-larangan yang amat ketat, seperti melarang menyanyi di khalayak ramai, dan juga pengasingan di antara lelaki dan perempuan.

Calvinisme dikembangkan pada abad ke-17 oleh ahli teologi dan paderi seperti Martin Bucer, Heinrich Bullinger, Peter Syahid Vermigli, dan Huldrych Zwingli dan mempengaruhi ahli reformasi Bahasa Inggeris seperti Thomas Cranmer dan John Jewel. Fokus aliran ini ialah doktrin takdir.

Sejarah

John Calvin mengembangkan aliran ini sejak berumur 25 tahun lagi ketika menulis karya pertama 'Institutes of the Christian Religion' pada 1534 (dicetak 1536). Dia telah melakukan banyak kerja-kerja tafsiran dan kajian semula terhadap Bible yang selama ini terhad kepada golongan paderi semata-mata.

Calvinisme berkembang serentak dengan perkembangan Protestan di Perancis dan lain-lain tempat yang inginkan reformasi dalam berugama terutama Gereja Roman Katolik.

John Calvin dilahirkan di Perancis dan dibuang negeri ke Geneva, Switzerland. Dia menjadi penganut Protestan yang dipimpin oleh Martin Luther King. Dia turut menandatangani Pengakuan Augsburg (Augsburg Confession) pada 1540.

Aliran Calvin cepat berkembang di Eropah terutama Scotland pimpinan John Knox, di Jerman, Perancis, Hungary, Transylvania dan Poland. Calvinisme turut popular di bahagian Skandinavia, terutama Sweden.