Songkran: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: ca:Songkran
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
Baris 33: Baris 33:
[[en:Songkran]]
[[en:Songkran]]
[[fr:Songkran]]
[[fr:Songkran]]
[[gan:潑水節]]
[[it:Songran]]
[[it:Songran]]
[[hu:Thai újév]]
[[hu:Thai újév]]
Baris 47: Baris 48:
[[vi:Tết Thái Lan]]
[[vi:Tết Thái Lan]]
[[wuu:泼水节]]
[[wuu:泼水节]]
[[zh-yue:潑水節]]
[[zh:泼水节]]
[[zh:泼水节]]

Semakan pada 15:57, 19 April 2009

Sambutan Tahun Baru, Rodnam Damhua, bersama orang tua.
Sambutan Tahun Baru berdekatan Jalan Khao San

Tahun Baru Thai (Bahasa Thai: สงกรานต์ Songkran, dari istilah Sanskrit sankrānti "pergerakan astrologi") disambut sekitar 1315 April setiap tahun di Thailand, seiringan dengan sambutan Tahun Baru bagi kebanyakan takwim tradisional yang dipakai di Asia Selatan dan Asia Tenggara.

Asalnya, tarikh perayaan ditentukan berdasarkan perhitungan astrologi, tetapi sekarang ditetapkan tarikh dalam takwim. Perayaan Songkran jatuh pada hari yang paling hangat dalam setiap tahun di Thailand, di penghujung musim kemarau. Mulanya, Tahun Baru Thai merupakan awal tahun di Thailand. Pada tahun 1888, tarikh tahun baru dialih ke 1 April dan pada tahun 1940, 1 Januari pula menjadi tarikh ahun baru rasmi. Semenjak tiu, sambutan tahun baru Thai masih dijadikan cuti umum.

Tradisi tahun baru

Perayaan Songkran di Wat Thai di Los Angeles

Nyata sekali perayaan Songkran diterajui adat menyimbah air. Orang ramai merayau-rayau di jalanan dengan membawa baldi berisi air atau pistol air, atau berdiri di tepi jalan sambil memegang hos lalu mecurahkan air ke arah orang lain. Adat menyimbah air asalnya merupakan cara memberi hormat kepada orang lain dengan menangkap air "bertuah" yang sudah dicurahkan untuk membersihkan patung Buddha lalu dicurahkan ke arah baru orang tua untuk memberi tuah kepada mereka sekeluarga. Bagi golongan muda pula, oleh sebab bulan April merupakan bulan terhangat di Thailand (suhunya boleh mencecah 40°C), perayaan ini dijadikan hari berseronok dengan menyimbahkan air ke arah orang lain, sehingga timbulnya gejala seperti berlawan air dan menyimbah air ke arah orang yang memandu kenderaan.

Sebenarnya kegiatan ini tidak semestinya dijadikan keutamaan dalam sambutan tahun baru. Sewajarnya, Songkran dijadikan masa untuk menziarahi dan membalas budi orang-orang tua dan sanak saudara.

Ucapan

Ucapan tradisi tahun baru berbunyi "sa-wat-dee pi mai" (สวัสดีปีใหม่) yang bermaksud "Selamat tahun baru", tetapi ramai orang lebih gemar mengucapkan "suk-san wan songkran" (สุขสันต์วันสงกรานต์) iaitu "Selamat Hari Songkran" kerana pi mai lebih kepada 1 Januari.

Lihat juga

Pautan luar