Huminodun: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mohamad Najib (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Mohamad Najib (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Huminodun''' merupakan nama kepada anak perempuan dewa ''[[Kinoingan]]'' yang telah mengorbankan dirinya kepada semangat [[bumi]] sebagai balasan untuk hasil tanaman yang lumayam untuk umat manusia. Jasa Huminodun diingati dalam perayaan [[Tadau Kaamatan]] yang diadakan setiap tahun bagi meraikan hari tuaian.
'''Huminodun''' merupakan nama kepada anak perempuan dewa ''[[Kinoingan]]'' yang telah mengorbankan dirinya kepada semangat [[bumi]] sebagai balasan untuk hasil tanaman yang lumayam untuk umat manusia. Dipercayai juga jelmaan semangat [[Huminodun]] telah hidup kembali sebagi [[Unduk Ngadau]] dari dalam [[Kaakanan]], selepas tujuh hari dia dikorbankan.
Jasa Huminodun diingati dalam perayaan [[Tadau Kaamatan]] yang diadakan setiap tahun bagi meraikan hari tuaian.


Lihat juga [[Lagenda Huminodun]]
Lihat juga [[Lagenda Huminodun]]

Semakan pada 11:05, 26 Mei 2004

Huminodun merupakan nama kepada anak perempuan dewa Kinoingan yang telah mengorbankan dirinya kepada semangat bumi sebagai balasan untuk hasil tanaman yang lumayam untuk umat manusia. Dipercayai juga jelmaan semangat Huminodun telah hidup kembali sebagi Unduk Ngadau dari dalam Kaakanan, selepas tujuh hari dia dikorbankan.

Jasa Huminodun diingati dalam perayaan Tadau Kaamatan yang diadakan setiap tahun bagi meraikan hari tuaian.

Lihat juga Lagenda Huminodun


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.