Roh Kudus: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Synthebot (bincang | sumb.)
k bot membuang: pt:Espírito Santo
Synthebot (bincang | sumb.)
Baris 59: Baris 59:
[[nn:Den heilage ande]]
[[nn:Den heilage ande]]
[[pl:Duch Święty]]
[[pl:Duch Święty]]
[[pt:Espírito Santo (cristianismo)]]
[[ty:Te Varua Maitai]]
[[ty:Te Varua Maitai]]
[[ro:Duhul Sfânt]]
[[ro:Duhul Sfânt]]

Semakan pada 07:34, 25 Mei 2009

Yahweh Roh Kudus adalah peribadi Tuhan dalam konsep Tritunggal, Kristian. Yahweh Roh Kudus hanya dipercayai oleh umat Kristian dan adalah sebuah penolong peribadi yang memimpin, dalam bentuk Roh, yang dijanjikan oleh Yesus sebelum kenaikannya ke syurga.

Menurut ajaran Kristian, seorang Kristian haruslah memiliki Roh Kudus di dalam dirinya. Roh tersebut berfungsi sebagai penolong, pemimpin, penghibur, dan teman yang setia. Roh Kudus menuntut umat Kristian agar hidup sejalan dengan kehendak Yahweh. Roh Kudus juga merupakan penghubung antara umat Kristian dengan Tuhannya.

Pencurahan Roh Kudus terjadi pada hari pentakosta, sepuluh hari setelah kenaikan Yesus ke syurga atau lima puluh hari setelah peristiwa kebangkitan Yesus dari kematian. Terjadi di Jerusalem pada sebuah ruang atas dan diterima oleh murid-murid Yesus. Menurut Alkitab, murid-murid Yesus pada hari mereka menerima Roh Kudus mampu mempertaubatkan tiga ribu manusia.


Roh Kudus dari pandangan Islam

Roh Kudus boleh disama ertikan dengan Roh Suci. Islam berpandangan bahawa apa yang dimaksudkan dengan Roh Kudus itu adalah Malaikat Jibril a.s. Dalam kisah Maryam(Mary), ibu kepada Nabi Isa(Yesus Kristus), Allah telah mengarahkan Malaikat Jibril a.s untuk datang kepada Maryam bagi menyampaikan rahmat Allah(wahyu)kepadanya iaitu berupa zuriat yang diberi nama oleh Allah iaitu Isa al-Masih ibn Maryam(Jesus Christ the son of Mary).

Dengan ini membuatkan bahawa pandangan Islam berkenaan kewujudan dan kelahiran Nabi Isa adalah amat berlainan dengan pandangan Kristian.

Templat:Link FA