Gerila: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: sr:Мали рат
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Gerila''' (juga dikenali sebagai '''partisan''') adalah istilah yang diserap dari [[bahasa Sepanyol]] (dari perkataan ''guerra'' bererti [[perang]]) yang digunakan untuk menggambarkan sekumpulan pejuang kecil. '''Peperangan gerila''' beroperasi dengan kumpulan pejuang yang kecil, mudah bergerak dan mudah berubah-ubah yang dikenali sebagai sel, tanpa barisan hadapan rasmi. Peperangan gerila merupakan bentuk paling tua [[peperangan asimmetrik]]. Penyumbang utama kepada teknik perang gerila termasuk [[Mao Zedong]] dan [[Che Guevara]]. Walaupun "peperangan asymmetrik" merupakan istilah ketenteraan kepada taktik gerila, ia sering dirujuk secara hina sebagai "[[pengganas]]."
'''Gerila''' (juga dikenali sebagai '''partisan''') adalah istilah yang diserap dari [[bahasa Sepanyol]] (dari perkataan ''guerra'' bererti [[perang]]) yang digunakan untuk menggambarkan sekumpulan pejuang kecil. '''Peperangan gerila''' beroperasi dengan kumpulan pejuang yang kecil, mudah bergerak dan mudah berubah-ubah yang dikenali sebagai sel, tanpa barisan hadapan rasmi. Peperangan gerila merupakan bentuk paling tua [[peperangan tidak bersimetri]]. Penyumbang utama kepada teknik perang gerila termasuk [[Mao Zedong]] dan [[Che Guevara]]. Walaupun "peperangan asymmetrik" merupakan istilah ketenteraan kepada taktik gerila, ia sering dirujuk secara hina sebagai "[[pengganas]]."


[[Kategori:Peperangan]]
[[Kategori:Peperangan]]

Semakan pada 06:36, 8 Jun 2009

Gerila (juga dikenali sebagai partisan) adalah istilah yang diserap dari bahasa Sepanyol (dari perkataan guerra bererti perang) yang digunakan untuk menggambarkan sekumpulan pejuang kecil. Peperangan gerila beroperasi dengan kumpulan pejuang yang kecil, mudah bergerak dan mudah berubah-ubah yang dikenali sebagai sel, tanpa barisan hadapan rasmi. Peperangan gerila merupakan bentuk paling tua peperangan tidak bersimetri. Penyumbang utama kepada teknik perang gerila termasuk Mao Zedong dan Che Guevara. Walaupun "peperangan asymmetrik" merupakan istilah ketenteraan kepada taktik gerila, ia sering dirujuk secara hina sebagai "pengganas."