Etanol: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ptbotgourou (bincang | sumb.)
k bot menambah: cy:Ethanol
Almabot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ksh:Alkohol
Baris 72: Baris 72:
[[pl:Alkohol etylowy]]
[[pl:Alkohol etylowy]]
[[pt:Etanol]]
[[pt:Etanol]]
[[ksh:Alkohol]]
[[ro:Etanol]]
[[ro:Etanol]]
[[qu:Ethanul]]
[[qu:Ethanul]]

Semakan pada 00:51, 19 Jun 2009

     H    H
      |     |
H - C - C - O - H
      |     |
     H    H

Etanol atau alkohol etil ialah sebatian kimia yang ditemui di dalam minuman berakohol atau arak. Selain digunakan di dalam arak, etanol juga digunakan sebagai bahan api bagi menggantikan gasolin. Struktur kimia etanol ialah:


Sifat sifat etanol

Etanol asli ialah cecair jernih yang mudah terbakar dengan titik didih pada 78.5°C dan titik beku pada - 114.5°C. Etanol digunakan sebagai bahan anti-beku dan mempunyai bau vodka.


Ketumpatan etanol ialah 789 g/l, iaitu kurang 20% daripada ketumpatan air. Etanol mudah larut dalam air, dan merupakan pelarut yang baik untuk pewangi, cat, dan tinktur. Ini membolehkan perisa ditambah ke dalam etanol semasa proses pembruan ( brewing )


Etanol boleh digunakan sebagai pembasmi kuman (70% hingga 85% etanol). Larutan tersebut boleh membunuh organisma dengan cara mengubah protein dan melarut lipid, dan menghalang kebanyakan bakteria, fungus, dan sesetengah virus. Namun, etanol tidak efektif terhadap spora bakteria. Disebabkan sifat ini, etanol boleh disimpan untuk tempoh masa yang sangat lama (sebagai minuman alkohol).

Etanol merupakan asid lemah, lebih lemah daripada air dan membentuk ion etanoat ( C2 H5 O)

Penghasilan etanol

Untuk rencana lanjutan, lihat proses penapaian

Etanol dalam minuman beralkohol dihasilkan melalui proses penapaian.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.