Dan in Real Life: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
LaaknorBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: pt:Dan in Real Life
Baris 49: Baris 49:
[[it:L'amore secondo Dan]]
[[it:L'amore secondo Dan]]
[[nl:Dan in Real Life]]
[[nl:Dan in Real Life]]
[[pt:Dan in Real Life]]
[[ro:Dan in Real Life]]
[[ro:Dan in Real Life]]
[[ru:Влюбиться в невесту брата (фильм)]]
[[ru:Влюбиться в невесту брата (фильм)]]

Semakan pada 19:23, 20 Ogos 2009

Dan in Real Life
©Touchstone Pictures 2007
PengarahPeter Hedges
PenulisPierce Garnder
Peter Hedges
Dihasilkan olehJonathan Shestack
DibintangiSteve Carell
Juliette Binoche
Dane Cook
Dianne Wiest
John Mahoney
Jessica Hecht
Emily Blunt
Alison Pill
Brittany Robertson
Muzik olehSondre Lerche
Diedarkan olehTouchstone Pictures
Tarikh tayangan
26 Oktober 2007
Masa tayangan
95 minit
Negara Amerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$25,000,000 (anggaran)

Dan in Real Life merupakan satu filem drama komedi 2007 Amerika.

Plot

Memilih Rhode Island sebagai lokasi, filem ini kena dengan jalan ceritanya yang 'manis' dan memikat hati. Nilai kasih sayang dan kekeluargaan menjadi nadi utamanya, sekali gus membuatkan ia dekat dengan penonton. Fokus filem ini adalah pada Dan Burns (Steve Caret), duda yang membesarkan tiga anak perempuan selepas isterinya meninggal dunia.

Burns juga kolumnis yang disegani, malah nasihat dalam penulisannya sering menjadi rujukan mereka yang buntu, termasuk ahli keluarganya. Bagi peminat setia kolumnya, Burns lelaki sempurna dalam apa jua aspek kehidupan.

Luaran mungkin dia nampak cekal, tapi jauh di sudut hati tiada siapa mengerti kesedihan yang ditanggung. Pemergian isteri tercinta meninggalkan kesan mendalam buatnya. Meskipun sibuk menguruskan anak dan terikat dengan tanggungjawab sebagai penulis, dia sebenarnya sunyi.

Kesepian itu menemukan Burns dengan Marie di sebuah kedai buku ketika bercuti bersama keluarganya. Bagai ada tarikan, hati Burns meronta-ronta untuk mendekati wanita itu. Bermula dengan sapaan, Burns berjaya menarik perhatian Marie mendengar jenakanya, seterusnya menghabiskan masa bersama berkongsi kisah hidupnya.

Pertemuan tidak disangka itu seakan-akan memberi harapan baru kepada Burns. Ketika berita gembira itu menjadi perhatian keluarganya, dia dikejutkan dengan kemunculan Marie. Rupa-rupanya wanita idamannya adalah teman wanita adiknya, Mitch. Walaupun cuba menerima hakikat itu, dia sukar mengikis perasaannya terhadap Marie.

Bermulalah konflik dalam diri apabila kehendaknya bertentangan dengan prinsip dan kepercayaan yang dipertahankan selama ini. Rasa cemburu mengundang ketegangan hingga hampir merosakkan pertemuan keluarga besamya.

Carell berjaya memikat hati penonton melalui watak Burns. Penyampaiannya berkesan, di mana dalam satu masa dia boleh menjadi lelaki yang sangat budiman dan juga menjengkelkan apabila mendambakan cinta Marie sehingga mengecewakan banyak hati.

Keserasian Jack Mahoney dan Dianne Wiest sebagai ibu bapa yang memahami anak juga antara kekuatan fllem ini. la menyerlahkan kerukunan hubungan keluarga besar ini, malah banyak mesej positif dapat diteladani penonton.

Keseluruhannya filem ini seronok ditonton, malah komedinya bukan kosong. Jangan ketinggalan mengikuti bagaimana seorang bapa tunggal menyelesaikan masalah anak gadisnya yang meningkat dewasa, konflik diri dan keluarga.