Waktu sibuk: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Md. Farhan (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Waktu Puncak''' ialah waktu paling banyak kenderaan di jalan raya untuk masuk ke kawasan bandar iaitu ke pejabat pada waktu pagi. Keadaan ya...'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1: Baris 1:
[[Fail:2ndAvenueSubwayStationBottleneck.jpg|thumb|250px|Cerutan tangga waktu sibuk di ''[[New York City Subway]]'']]
'''Waktu Puncak''' ialah [[waktu]] paling banyak kenderaan di [[jalan raya]] untuk masuk ke kawasan [[bandar]] iaitu ke pejabat pada waktu [[pagi]]. Keadaan yang sama akan berlaku pada waktu [[petang]] ketika para pekerja pulang dari [[pejabat]].
[[Fail:Traffic jam Marginal Pinheiros 6122 SAO 07 2009.jpg|thumb|250px|Kesesakan lalu lintas waktu sibuk petang di Marginal Pinheiros, [[São Paulo]]]]
'''Waktu sibuk''' atau '''waktu puncak''' ialah [[waktu]] paling banyak kenderaan di [[jalan raya]] dan paling banyak pengguna [[kenderaan awam]] dan sering mengakibatkan [[kesesakan lalu lintas]]. Biasanya ia berlaku dua kali sehari—sekali ketika para pekerja masuk pejabat pada waktu [[pagi]] dan sekali pada waktu [[petang]] ketika para pekerja pulang dari [[pejabat]].


Ketika pagi, waktu sibuk lazimnya terjadi antara 7–10 pagi (06:00–10:00) dan antara 4–7 petang (16:00–19:00) waktu tempatan.
[[Kategori:Geografi]]
[[Kategori:Waktu]]


Kadang kala, terjadi juga waktu sibuk ketika [[tengah hari]], iaitu apabila para pekerja keluar makan dan para pelajar balik sekolah.
{{geo-stub}}

[[Kategori:Masa]]
[[Kategori:Pengangkutan darat]]

[[cy:Awr frys]]
[[da:Myldretid]]
[[de:Verkehrszeiten]]
[[en:Rush hour]]
[[es:Hora punta]]
[[fr:Heure de pointe]]
[[ko:러시아워]]
[[he:שעת שיא]]
[[nl:Spits (verkeer)]]
[[ja:ラッシュ時]]
[[no:Rushtid]]
[[pt:Hora de ponta]]
[[ru:Час пик]]
[[simple:Rush hour]]
[[sv:Rusningstrafik]]
[[zh-yue:繁忙時間]]
[[zh:繁忙時間]]

Semakan pada 14:37, 6 Oktober 2009

Cerutan tangga waktu sibuk di New York City Subway
Kesesakan lalu lintas waktu sibuk petang di Marginal Pinheiros, São Paulo

Waktu sibuk atau waktu puncak ialah waktu paling banyak kenderaan di jalan raya dan paling banyak pengguna kenderaan awam dan sering mengakibatkan kesesakan lalu lintas. Biasanya ia berlaku dua kali sehari—sekali ketika para pekerja masuk pejabat pada waktu pagi dan sekali pada waktu petang ketika para pekerja pulang dari pejabat.

Ketika pagi, waktu sibuk lazimnya terjadi antara 7–10 pagi (06:00–10:00) dan antara 4–7 petang (16:00–19:00) waktu tempatan.

Kadang kala, terjadi juga waktu sibuk ketika tengah hari, iaitu apabila para pekerja keluar makan dan para pelajar balik sekolah.