Orhan I: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Merupakan putera Osman, Orhan I telah menakluki Nicaea pada tahun 1331 dan Nicomedia tahun 1337 dan mendirikan ibukota di Bursa. Ketika...'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1: Baris 1:
{{Infobox Ottoman Sultan
Merupakan putera Osman, [[Orhan I]] telah menakluki [[Nicaea]] pada tahun [[1331]] dan [[Nicomedia]] tahun [[1337]] dan mendirikan ibukota di [[Bursa]]. Ketika saat pemerintahannya, Sultan Orhan I telah merombak struktur pemerintahan, memodenisasikan pasukan ketenteraan negaranya, dan memperkenalkan mata wang baharu bagi negaranya.
|Sultan_Name=Orhan I
|image_portrait=Orhan I.jpg
|image_tugra=Tughra of Orhan.JPG
|Military=Penubuhan Empayar Uthmaniyyah
|title=[[Senarai Sultan Empayar Uthmaniyyah|Sultan Empayar Uthmaniyyah]]
|before=[[Uthman I]]
|after=[[Murad I]]
|years=1326–1359
}}
'''Orhan I''' ([[bahasa Turki Uthmaniyyah|Uthmaniyyah]]: اورخان غازی, [[bahasa Turki|Turki]]: ''Orhan Gazi'' atau ''Orhan Bey'') (1281 [[Sogut]] – March 1359 [[Bursa]]) merupakan putera [[Bey]] [[Uthman I]]. Orhan I telah menakluki [[Nicaea]] pada tahun [[1331]] dan [[Nicomedia]] tahun [[1337]] dan mendirikan ibu kota di [[Bursa]]. Ketika saat pemerintahannya, Sultan Orhan I telah merombak struktur pemerintahan, memodenkan pasukan ketenteraan negaranya, dan memperkenalkan mata wang baharu bagi negaranya.


Beliau telah menikahi [[Theodora]], puteri dari Pangeran [[Byzantine]] [[John VI Cantacuzenus]]. Pada tahun [[1346]], Orhan secara terbuka telah mendukung [[John VI]] dalam usahanya menggulingkan Kaisar [[John V Palaeologus]]. Ketika John VI menjadi kaisar ([[1347]]-[[1354]]), beliau telah mengizinkan Orhan untuk menyerang semenanjung [[Gallipoli]] yang kemudiannya mandat pemerintahan telah diberikan kepada Kesultanan Uthmaniyyah sebagai suatu simbol untuk membentuk benteng pertahanan pertama di Eropah.
Beliau telah menikahi [[Theodora]], puteri dari Putera [[Byzantine]] [[John VI Cantacuzenus]]. Pada tahun [[1346]], Orhan secara terbuka telah mendukung John VI dalam usahanya menggulingkan Kaisar [[John V Palaeologus]]. Ketika John VI menjadi kaisar ([[1347]]-[[1354]]), beliau telah mengizinkan Orhan untuk menyerang semenanjung [[Gallipoli]] yang kemudiannya mandat pemerintahan telah diberikan kepada Kesultanan Uthmaniyyah sebagai suatu simbol untuk membentuk benteng pertahanan pertama di Eropah.


Orhan telah meninggal dunia pada tahun [[1360]] dan mewariskan takhta kesultanannya yang berkembang pesat kepada puteranya [[Murad I]].
Orhan telah meninggal dunia pada tahun [[1360]] dan mewariskan takhta kesultanannya yang berkembang pesat kepada puteranya [[Murad I]].

{{Sultan Empayar Uthmaniyyah}}

{{Kehidupan|1284|13595}}
[[Kategori:Sultan Empayar Uthmaniyyah]]

[[ar:أورخان غازي]]
[[az:I Orxan]]
[[be:Архан I]]
[[bs:Orhan]]
[[bg:Орхан I]]
[[ca:Orhan]]
[[da:Orhan 1.]]
[[de:Orhan I.]]
[[el:Ορχάν]]
[[en:Orhan I]]
[[es:Orhan I]]
[[fa:اورخان اول]]
[[fr:Orhan]]
[[gl:Orhan I]]
[[ko:오르한 1세]]
[[hr:Orhan I.]]
[[it:Orhan I]]
[[he:אורהן הראשון]]
[[lv:Orhans I]]
[[hu:Orhán]]
[[mk:Орхан I]]
[[nl:Orhan I]]
[[ja:オルハン]]
[[no:Orhan I]]
[[pl:Orchan]]
[[pt:Orhan I]]
[[crh:I Orhan]]
[[ro:Orhan Gazi]]
[[ru:Орхан I]]
[[sl:Orhan I.]]
[[sr:Орхан I]]
[[sh:Orhan]]
[[fi:Orhan I]]
[[sv:Orhan]]
[[th:สุลต่านออร์ฮานที่ 1]]
[[tr:Orhan Gazi]]
[[tk:Orhan I]]
[[vi:Orhan I]]
[[zh:奥尔汗一世]]

Semakan pada 14:18, 12 Oktober 2009

   Orhan I
Sultan Empayar Uthmaniyyah
Tempoh pemerintahan1326–1359
TempohPenubuhan Empayar Uthmaniyyah
Nama penuhOrhan I
Didahului olehUthman I
Diikuti olehMurad I
Kerabat DirajaKerabat Osman
DinastiDinasti Uthmaniyyah
Kepercayaan agamaIslam

Orhan I (Uthmaniyyah: اورخان غازی, Turki: Orhan Gazi atau Orhan Bey) (1281 Sogut – March 1359 Bursa) merupakan putera Bey Uthman I. Orhan I telah menakluki Nicaea pada tahun 1331 dan Nicomedia tahun 1337 dan mendirikan ibu kota di Bursa. Ketika saat pemerintahannya, Sultan Orhan I telah merombak struktur pemerintahan, memodenkan pasukan ketenteraan negaranya, dan memperkenalkan mata wang baharu bagi negaranya.

Beliau telah menikahi Theodora, puteri dari Putera Byzantine John VI Cantacuzenus. Pada tahun 1346, Orhan secara terbuka telah mendukung John VI dalam usahanya menggulingkan Kaisar John V Palaeologus. Ketika John VI menjadi kaisar (1347-1354), beliau telah mengizinkan Orhan untuk menyerang semenanjung Gallipoli yang kemudiannya mandat pemerintahan telah diberikan kepada Kesultanan Uthmaniyyah sebagai suatu simbol untuk membentuk benteng pertahanan pertama di Eropah.

Orhan telah meninggal dunia pada tahun 1360 dan mewariskan takhta kesultanannya yang berkembang pesat kepada puteranya Murad I.