Wikipedia:Calon gambar pilihan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mhby87 (bincang | sumb.)
Didie (bincang | sumb.)
Baris 122: Baris 122:
====Setuju====
====Setuju====
* [[Pengguna:Aurora|...Aurora...]] ([[Perbincangan Pengguna:Aurora|b]]) 14:30, 26 Oktober 2009 (UTC)
* [[Pengguna:Aurora|...Aurora...]] ([[Perbincangan Pengguna:Aurora|b]]) 14:30, 26 Oktober 2009 (UTC)
* {{undi|Y}}. — [[Pengguna:Didie|Didie]] <sup>([[Perbincangan Pengguna:Didie|bincang]])</sup> 06:07, 31 Oktober 2009 (UTC)


====Tidak setuju====
====Tidak setuju====

Semakan pada 06:07, 31 Oktober 2009


Bintang ini, dengan satu bucu dipisah, melambangkan calon pilihan di Wikipedia.
Bintang ini, dengan satu bucu dipisah, melambangkan calon pilihan di Wikipedia.

Gambar pilihan adalah gambar yang menambah kualiti kepada rencana, sama ada dengan menerangkan kandungan artikel dengan baik, atau menjadi menarik perhatian pengguna yang ingin membaca rencana yang disertakan. Mengambil pepatah bahasa Inggeris bahawa "gambar bernilai seribu perkataan", gambar-gambar yang dipaparkan di Wikipedia:Gambar pilihan harus menggambarkan rencana Wikipedia dengan cara yang sama untuk menambah ketara pada artikel itu, menurut kriteria gambar yang dipaparkan.

Mempromosikan imej

Jika anda percaya imej harus dipaparkan, buat sub halaman (menggunakan medan "Pencalonan baharu", di bawah) dan tambahkan bahagian halaman ke bahagian pencalonan semasa.

Untuk promosi, jika imej disenaraikan di sini selama sepuluh hari dengan dua atau lebih pengulas yang menyokong dan konsensus memihak kepadanya, ia boleh ditambah ke senarai Wikipedia:Gambar pilihan. Konsensus pada umumnya dianggap sebagai majoriti dua pertiga dalam sokongan, termasuk pencalon dan/atau pencipta imej; Walau bagaimanapun, undi tanpa nama pada umumnya tidak diendahkan, seperti pendapat pengguna boneka.

Semua pengguna boleh mengulas. Walau bagaimanapun, hanya mereka yang telah berada di Wikipedia selama 25 hari dan dengan sekurang-kurangnya 100 pengeditan akan dimasukkan dalam kiraan berangka. Jika perlu, keputusan mengenai pencalonan yang hampir akan dibuat berdasarkan kes demi kes. Pencalonan yang dimulakan pada bulan Disember diberi tiga hari tambahan, kerana cuti melambatkan aktiviti di sini.

Arkib mengandungi semua pendapat dan komen yang dikutip untuk pencalonan calon dan keputusan pencalonan mereka.

Melupuskan/buang imej

Sebuah gambar pilihan boleh dicalonkan untuk dibuang jika anda merasakan ia tidak lagi layak sebagai gambar pilihan. Anda juga boleh meminta gambar yang dipaparkan digantikan dengan imej yang lebih baik. Buat subhalaman (menggunakan bahagian "Pencalonan untuk dibuang", di bawah) dan tambahkan bahagian halaman ke bahagian pencalonan semasa.

Sila tinggalkan nota di laman perbincangan pencalonan FPC asal (dan pencipta / pemuat naik, jika perlu) untuk memberitahu mereka bahawa penyahsenaraian sedang dibincangkan. Pengguna mungkin dapat menangani isu-isu tersebut dan mengelakkan penyingkiran gambar.

Untuk membuang, jika imej disenaraikan di sini selama sepuluh hari dengan dua atau lebih pengulas yang menyokong dan konsensus memihak kepadanya, ia boleh dibuang dari senarai Wikipedia:Gambar pilihan. Konsensus pada umumnya dianggap sebagai majoriti dua pertiga dalam sokongan, termasuk pencalon dan/atau pencipta imej; Walau bagaimanapun, undi tanpa nama pada umumnya tidak diendahkan, seperti pendapat pengguna boneka. Walau bagaimanapun, imej kadangkala dibuang walaupun mempunyai kurang daripada dua untuk menyokong penyingkiran gambar, dan tiada kesepakatan semasa (Inggeris) mengenai cara terbaik untuk menangani penutupan pembuangan, kecuali:.Sekiranya imej yang dimansuhkan tidak digunakan dalam sebarang artikel pada masa penutupan, ia mesti dibuang. Jika ia ditambah kepada artikel semasa pencalonan, sekurang-kurangnya satu minggu kestabilan diperlukan untuk pencalonan ditutup sebagai "Simpan". Pencalonan boleh digantung jika seminggu belum diluluskan untuk memberikan peluang penyelamatan.

Di luar pencalonan, semua pengundi dijangka telah berada di Wikipedia selama 25 hari dan telah membuat minimum 100 pengeditan. Jika perlu, keputusan mengenai pencalonan yang hampir akan dibuat berdasarkan kes demi kes. Seperti pencalonan biasa, pencalonan buang diberikan tiga hari tambahan untuk dijalankan jika dimulakan pada bulan Disember.

  • Ambil perhatian bahawa membuang imej tidak bermakna memadamnya. Membuang dari Gambar pilihan tidak memberi kesan kepada status imej dalam rencananya.

Sumbangan Pilihan


Kandungan pilihan:

Alatan gambar pilihan:

Langkah 1:
Penilaian

Menilai kebaikan pencalonan terhadap kriteria gambar pilihan. Kebanyakan istilah rujukan pengguna dari halaman ini ketika menilai pencalonan.

Langkah 2:
Cipta sublaman
Untuk Pencalonan

Untuk mencipta sublaman Wikipedia:Calon gambar pilihan bagi pencalonan anda, tambahkan tajuk untuk imej yang anda ingin tentukan dalam medan di bawah (cth., Wikipedia:Calon gambar pilihan/Dataran Lang) dan klik butang "Cipta pencalonan baru".


Untuk Buang (atau Buang & Tukar)

Bagi membuat subhalaman anda untuk buang, tambahkan tajuk untuk imej yang anda ingin buang/ganti di medan di bawah dan klik butang "Buat calon buang baharu".


Langkah 3:
Transklusi dan pautan

Transklusikan (Inggeris) sublaman yang baru diwujudkan kepada senarai Calon gambar pilihan (pautan terus).

Cara memberi komen untuk Calon Imej

  • Tulis Sokong, jika anda sokong gambar. Berikan sebab jika ada.
  • Tulis Bantah, diikuti dengan alasan anda, jika anda tidak bersetuju dengan gambar itu. Semua bantahan perlu disertakan dengan rasional tertentu yang, jika ditangani, akan membuat anda menyokong imej. Jika anda bimbang yang hanya anda boleh berhubung dengan pencipta, dan jika mereka tidak mencalonkan atau mengulas pada imej itu, dan jika mereka adalah seorang ahli Wikipedia, anda harus memaklumkannya secara langsung.
  • Anda juga boleh sokongan yang lemah atau bantahan yang lemah, supaya pendapat anda akan dipertimbang secara separuh daripada pendapat "penuh".
    • Untuk menukar pendapat anda, potong (dengan <s>...</s>) daripada anda membuangnya.
  • Jika anda berfikir imej yang dicalonkan jelas gagal kriteria gambar yang dipaparkan, tulis Penutupan cepat diikuti oleh sebab anda. Pencalonan boleh ditutup awal jika ini berlaku.
Cadangan yang ditambah pada awal proses mungkin tidak diendahkan jika mereka tidak menangani kebimbangan dan/atau penambahbaikan yang timbul kemudian dalam perbincangan. Penilai dinasihatkan untuk memantau kemajuan pencalonan dan mengemas kini undian mereka dengan sewajarnya.
Sebelum memberi pendapat, imej harus dinilai berdasarkan kualiti seperti dipaparkan pada saiz penuh (resolusi tinggi) dalam sebuah program penyuntingan imej. Sila ambil perhatian bahawa imej hanya dipaparkan pada saiz imej kecil di laman ini. Pautan imej kecil akan ke halaman penerangan imej yang secara terus menghubungkan ke versi resolusi tingginya.

Bagaimana untuk memberi komen untuk Imej Dibuang

  • Tulis Simpan, diikuti dengan alasan anda untuk mengekalkan gambar.
  • Tulis Buang, diikuti dengan alasan anda untuk membuang gambar.
  • Tulis Buang dan Tukar jika anda percaya imej itu harus diganti dengan gambar yang lebih baik.
  • Anda juga boleh simpan yang lemah, buang yang lemah atau buang dan tukar yang lemah, supaya pendapat anda akan dipertimbang secara separuh daripada pendapat "penuh".
    • Untuk menukar pendapat anda, potong (dengan <s>...</s>) daripada anda membuangnya.
Sila ingat bersopan, jangan hentam pengguna baru dan mengulas mengenai imej, bukan orang yang mencalonkan dan memilikinya.

Anda juga mungkin mendapati glosari (Inggeris) ini berguna apabila anda menemui akronim atau jargon dalam komen pengundi lain.

Menyunting pencalonan

Jika anda merasakan anda boleh memperbaiki calon dengan penyuntingan imej, jangan ragu untuk melakukannya, tetapi jangan ganti atau mengeluarkan yang asal. Sebaliknya, terbit perubahan suntingan anda dengan nama fail yang berlainan (contohnya, tambah "edit" pada nama fail), dan memaparkannya di bawah pencalonan asal. Pengeditan harus ditakrifkan dengan tepat dalam susunan berurutan (cth., Edit 1, Edit 2, dll), dan terangkan pengubahsuaian yang telah digunakan.

Adakah monitor saya diselaraskan dengan betul?

Dalam perbincangan tentang kecerahan sesuatu imej, perlu diketahui jika paparan komputer sudah diubah sebaiknya (Inggeris). Paparan akan berbeza dengan kemampuan mereka untuk menunjukkan butiran bayang-bayang. Terdapat empat lingkaran kelabu gelap dalam imej bersebelahan. Sekiranya anda dapat melihat tiga (atau empat) bulatan, monitor anda boleh memaparkan butiran bayangan dengan betul. Jika anda melihat kurang daripada tiga kalangan itu, anda mungkin perlu mengubah penyesuaian monitor dan/atau tetapan paparan komputer. Sesetengah paparan tidak boleh dilaraskan untuk bayang terperinci yang ideal. Sila ambil kira ini semasa mengundi.
Paparan juga akan sangat berbeza dalam keupayaan mereka untuk menunjukkan butiran terperinci. Terdapat bulatan kelabu muda dalam imej bersebelahan. Sekiranya anda dapat melihat tiga (atau empat) bulatan, monitor anda boleh memaparkan butiran terperinci dengan betul. Jika anda melihat kurang daripada tiga kalangan itu, anda mungkin perlu mengubah penyesuaian monitor dan/atau tetapan paparan komputer (mungkin mengurangkan tetapan kontras). Sesetengah paparan tidak boleh dilaraskan untuk butiran terperinci yang ideal. Sila ambil kira ini semasa mengundi.
Pada paparan yang disesuaikan gamma, empat bulatan dalam imej warna itu bersatu dengan latar belakang apabila dilihat dari beberapa kaki (kira-kira 75-150 cm) jauhnya. Jika tidak, anda boleh menyesuaikan tetapan gamma (terdapat dalam tetapan komputer, bukan pada paparan), sehingga boleh nampak bulatan itu. Ini mungkin sangat sukar untuk dicapai, dan kesilapan sedikit tidak memudaratkan. Paparan PC yang tidak dapat dikesan biasanya menunjukkan bulatan yang lebih gelap daripada latar belakang.
Perhatikan bahawa kebanyakan paparan pengguna LCD (komputer riba atau skrin rata), sudut penglihatan sangat mempengaruhi imej. Pelarasan yang betul pada satu bahagian skrin mungkin salah di bahagian lain untuk kedudukan kepala pegun. Klik pada imej untuk maklumat teknikal yang lebih lanjut. Jika boleh, penentukuran dengan pelarasan monitor perkakasan disyorkan.
Untuk lihat perubahan terkini, sila Singkir cache.

Pencalonan gambar pilihan

Minggu 44 2009

Undian

Berakhir selewat-lewatnya pada 18 Oktober 2009

Calon 1

Letupan bom atom di Nagasaki pada 9 Ogos 1945
Senjata nuklear adalah senjata yang mendapat tenaga dari tindak balas nuklear dan mempunyai kuasa pemusnah yang besar. Sebiji bom nuklear mampu memusnahkan sebuah bandar.Artist: Jabatan Pertahanan, A.S

Keterangan

Setuju

Tidak setuju

Keputusan

Versi boleh ubahVersi dilindungi

Minggu 45 2009

Undian

Berakhir selewat-lewatnya pada 25 Oktober 2009

Calon 1

Permandangan Colosseum pada waktu malam
Colosseum merupakan sebuah monumen bersejarah yang terdiri dari bangunan terbuka separa bulat, berpentas, mempunyai tempat duduk yang digunakan sebagai tempat pertunjukan pada zaman Rom Lama. Colosseum adalah salah satu dari Tujuh Keajaiban Dunia yang berasal daripada Zaman Pertengahan Awal.Artist: Diliff

Keterangan

Setuju

Tidak setuju

Keputusan

Versi boleh ubahVersi dilindungi

Minggu 46 2009

Undian

Berakhir selewat-lewatnya pada 1 November 2009

Calon 1

Lebah sedang mengumpul debunga
Lebah merupakan sejenis serangga terbang yang hidup bersosial dan berkelompok. Terdapat kira-kira 20,000 spesies lebah dan ia boleh didapati di setiap benua kecuali Antartika.Artist: Jon Sullivan

Keterangan

Setuju

Tidak setuju

Keputusan

Versi boleh ubahVersi dilindungi

Minggu 47 2009

Undian

Berakhir selewat-lewatnya pada 8 November 2009

Calon 1

Anggerik
Anggerik ialah satu keluarga pokok berbunga (angiosperma) terbesar. Taman Botani Diraja Kew menyenaraikan 880 genus dan hampir 22,000 spesies, akan tetapi jumlah yang tepat tidak diketahui (mungkin melebihi 25,000) disebabkan pertikaian taksonomi.Artis: Orchi

Keterangan

Setuju

Tidak setuju

Keputusan

Versi boleh ubahVersi dilindungi