Osborne 1: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 12: Baris 12:
}}
}}


'''Osborne 1''' merupakan sebuah [[komputer bimbit]] berasaskan sistem [[Perisian komputer|perisian]] [[CP/M]] yang diperkenalkan pada tahun [[1981]], iaitu tahun yang sama dengan [[IBM]] mengeluarkan [[Komputer Peribadi IBM]] pertama.
'''Osborne 1''' ialah [[komputer bimbit]] berasaskan sistem [[Perisian komputer|perisian]] [[CP/M]] yang diperkenalkan pada [[1981]], iaitu tahun yang sama dengan pengeluaran [[Komputer Peribadi IBM]] pertama. Ia dilengkapi dengan:
* [[Mikropemproses|pemproses]] [[Zilog Z80A]] 4 MHz;
* [[Ingatan komputer|ingatan dalaman]] 64 K [[Ingatan capaian rawak|RAM]];
* skrin 5 inci monokrom terbina, 24x53 aksara; dan
* dua [[Cakera liut|pemacu cakera liut]] 91K 5¼".
* [[unit bekalan kuasa]] terbina tanpa [[bateri]].
Beratnya Osborne 1 sekitar 12 kg (26.2 paun). Ia direka khas agar muat di bawah tempat duduk [[kapal terbang]].


Osborne merupakan [[komputer peribadi]] yang datang dilengkapi dengan semua [[Perisian komputer|perisian]] yang diperlukan bagi mula menggunakan komputer dalam era Komputer Peribadi:
Osborne 1 dilengkapi dengan [[Mikropemproses|pemproses]] [[Zilog Z80A]] 4 MHz, dengan ingatan dalaman 64 K [[Ingatan capaian rawak|RAM]], skrin 5 inci monokrom terbina, 24x53 aksara dan dua [[Cakera liut|pemacu cakera liut]] 91K 5¼". Ia dilengkapi dengan [[unit bekalan kuasa]] terbina tanpa [[bateri]]. Osborne 1 mempunyai berat sekitar 12 kg (26.2 paun). Ia direka khas agar muat di bawah tempat duduk kapal terbang piawaian.
* perisian [[pemproses kata]] [[WordStar]];

Osborne merupakan [[komputer peribadi]] yang datang dilengkapi dengan semua [[Perisian komputer|perisian]] yang diperlukan bagi mula menggunakan komputer dalam era Komputer Peribadi: perisian [[pemproses kata]] [[WordStar]], [[Hamparan elektronik|hamparan]] [[SuperCalc]]; [[pangkalan data]] [[dBase|dBase II]]; dan [[sistem pengendalian]] [[CP/M]] (''Control Program for Microcomputers'' dalam bahasa Inggeris) kesemuanya disediakan dalam harga pasaran AS$1,795. Harga ini strategik kerana ia menjadikan harga komputer ini cukup murah untuk pembelian menggunakan [[kad kredit]].
* [[Hamparan elektronik|hamparan]] [[SuperCalc]]; [[pangkalan data]] [[dBase|dBase II]]; dan [[sistem pengendalian]] [[CP/M]] (''Control Program for Microcomputers'').
Kesemuanya itu disediakan pada harga pasaran AS$1,795. Harga ini strategik kerana ia menjadikan harga komputer ini cukup murah untuk pembelian menggunakan [[kad kredit]].

Pada [[1983]], Osborne mengumumkan model komputer yang baru, awal-awal lagi sebelum model baru itu dapat dikeluarkan. Akibatnya orang berhenti membeli model Osborne 1 dan syarikat itu akhirnya muflis. Kelakuan ini kini dikenali sebagai keluaran "Osburn"!


Pada [[1983]], Osborne mengumumkan model komputer yang baharu, awal-awal lagi sebelum model baharu itu dapat dikeluarkan. Akibatnya orang berhenti membeli model Osborne 1 dan syarikat itu akhirnya [[Kemuflisan|muflis]]. Kelakuan ini kini dikenali sebagai keluaran "Osburn"!


==Pautan luar==
==Pautan luar==

Semakan pada 11:20, 1 November 2009

Osborne 1
PembangunAdam Osborne
JenisKomputer bimbit
Tarikh jualan1981
Harga pengenalanUS$1,795
Ditamatkan1983
Sistem pengendalianCP/M
CPUZilog Z80 @ 4.0 MHz
Ingatan64 KB

Osborne 1 ialah komputer bimbit berasaskan sistem perisian CP/M yang diperkenalkan pada 1981, iaitu tahun yang sama dengan pengeluaran Komputer Peribadi IBM pertama. Ia dilengkapi dengan:

Beratnya Osborne 1 sekitar 12 kg (26.2 paun). Ia direka khas agar muat di bawah tempat duduk kapal terbang.

Osborne merupakan komputer peribadi yang datang dilengkapi dengan semua perisian yang diperlukan bagi mula menggunakan komputer dalam era Komputer Peribadi:

Kesemuanya itu disediakan pada harga pasaran AS$1,795. Harga ini strategik kerana ia menjadikan harga komputer ini cukup murah untuk pembelian menggunakan kad kredit.

Pada 1983, Osborne mengumumkan model komputer yang baharu, awal-awal lagi sebelum model baharu itu dapat dikeluarkan. Akibatnya orang berhenti membeli model Osborne 1 dan syarikat itu akhirnya muflis. Kelakuan ini kini dikenali sebagai keluaran "Osburn"!

Pautan luar