Badan Ketelusan Antarabangsa: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TobeBot (bincang | sumb.)
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
Baris 29: Baris 29:
[[es:Transparencia Internacional]]
[[es:Transparencia Internacional]]
[[eo:Travideblo Internacia]]
[[eo:Travideblo Internacia]]
[[fa:سازمان شفافیت بین‌المللی]]
[[fr:Transparency International]]
[[fr:Transparency International]]
[[gl:Transparencia Internacional]]
[[gl:Transparencia Internacional]]

Semakan pada 21:46, 18 November 2009

Transparency International (Badan Ketelusan Antarabangsa[1]), kependekan TI, merupakan sebuah pertubuhan bukan kerajaan antarabangsa yang berjuang membanteras gejala rasuah atau korupsi. Setiap tahun, TI menerbitkan Indeks Tanggapan Korupsi (CPI), yang merupakan rujukan tahap gejala rasuah di negara masing-masing yang paling lazim digunakan di dunia.

Transparency International Malaysia

Pada 16 Januari 2009, Presiden Transparency International Malaysia, Tan Sri Ramon Navaratnam melancarkan Projek Crinis Malaysiadengan tujuan menyelesaikan kebimbangan rakyat Malaysia mengenai fenomena politik wang, penyalahgunaan dana semasa pemilihan parti dan pilihan raya umum. Ini termasuklah penyelidikan terhadap kewangan parti-parti politik, mencadangkan pembaharuan berdasarkan diagnosis pengagihan dana dalam semua kempen pilihan raya serta membuat perbandingan berhubung amalan di antara negara-negara. Kerjasama amat diperlukan daripada parti-parti politik, pihak berkuasa pilihan raya, penyumbang korporat, pengundi dan pemegang amanah utama di dalam negara dan antarabangsa . Mana-mana yang enggan memberi kerjasama, janganlah mengundi mereka. Antara anggotanya ialah Tan Sri Megat Najmuddin Megat Khas. [2]

Projek Crinis bermula di benua Amerika Latin. Crinis bermaksud pancaran cahaya dalam Bahasa Latin.Di Asia Projek Crinis ditumpukan di negara Bangladesh, Nepal, Indonesia dan Malaysia. Pilihan raya Presiden di Amerika Syarikat biasanya memerlukan dana yang besar dari pelobi-pelobi berkaitan dengan Yahudi dan Zionis.


Rujukan

Pautan luar