Chand Raat: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: id:Chand Raat
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1: Baris 1:
'''''Chaand Raat''''' ([[Hindi]]: '''चाँद रात'''; [[Urdu]]: '''چاند رات'''; bererti, ''Malam Bulan'') adalah cara berkata orang [[Hindi]], [[Urdu]] dan [[Bengali]] yang digunakan di [[India]], [[Pakistan]] dan [[Bangladesh]] untuk malam [[Hari Raya Aidilfitri]]; istilah ini dapat disamaertikan juga sebagai malam dengan bulan purnama. Istilah ini berasal dari kata dalam [[bahasa Sansekerta]] ''candrá'' (चंद्र) "[[bulan]]" dan ''rā́tri'' (रात्रि) "[[malam]]".
'''''Chaand Raat''''' ([[bahasa Hindi]]: '''चाँद रात'''; [[bahasa Urdu]]: '''چاند رات'''; bererti, ''Malam Bulan'') ialah cara sebutan dalam bahasa Hindi, Urdu dan [[bahasa Bengali|Bengali]] yang digunakan di [[India]], [[Pakistan]] dan [[Bangladesh]] untuk malam [[Hari Raya Aidilfitri]]. Istilah ini dapat disamaertikan juga sebagai malam dengan bulan purnama. Istilah ini berasal dari kata dalam [[bahasa Sanskrit]] ''candrá'' (चंद्र) "[[bulan (satelit)|bulan]]" dan ''rā́tri'' (रात्रि) "[[malam]]".


== Pautan luar ==
== Pautan luar ==
*[http://moonsighting.com/ Moon sighting curves]
*[http://moonsighting.com/ Moon sighting curves]


[[Kategori:Perayaan di India]]
{{Islam-stub}}
[[Kategori:Perayaan di Pakistan]]

{{Tunas-Islam}}
[[Kategori:Festival di India]]
[[Kategori:Festival di Pakistan]]


[[ar:جاند رات]]
[[ar:جاند رات]]

Semakan pada 16:02, 2 Disember 2009

Chaand Raat (bahasa Hindi: चाँद रात; bahasa Urdu: چاند رات; bererti, Malam Bulan) ialah cara sebutan dalam bahasa Hindi, Urdu dan Bengali yang digunakan di India, Pakistan dan Bangladesh untuk malam Hari Raya Aidilfitri. Istilah ini dapat disamaertikan juga sebagai malam dengan bulan purnama. Istilah ini berasal dari kata dalam bahasa Sanskrit candrá (चंद्र) "bulan" dan rā́tri (रात्रि) "malam".

Pautan luar