Abu Talib

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Abu Talib bin Abdul Muttalib (Arab: أبو طالب بن عبد المطلب‎‎ ​ Abū Ṭālib (i)bn 'Abd al-Muṭṭalib) (549-619) adalah ketua puak Bani Hasyim. Dia telah berkahwin dengan Fatimah binti Asad dan merupakan bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w. Nama sebenarnya adalah Imran (عمران) tetapi lebih dikenali sebagai Abu Talib kerana anak lelaki sulungnya bernama Talib.

Abu Talib membesarkan dan menyokong Nabi Muhammad s.a.w. sewaktu Baginda masih muda remaja, selepas kematian datuknya Abdul Muttalib.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Keluarga[sunting | sunting sumber]

Abu Talib merupakan anak kepada Syaibah bin Hasyim ('Abdul Muttalib) dan Fatimah binti Amr. Adik-beradiknya adalah:

Abu Talib mempunyai empat orang anak lelaki

  1. Talib bin Abi Talib
  2. Ja'far bin Abi Thalib
  3. Ali bin Abi Talib
  4. Aqil ibn Abi Thalib

dan dua orang anak perempuan:

  1. Fakhitah binti Abi Talib
  2. Jumanah binti Abi Talib (Umm Hani)

Era pra-Islam[sunting | sunting sumber]

Abu Talib merupakan abang kepada bapa Nabi Muhammad Abdullah bin Abdul Muthalib, yang meninggal dunia sebelum kelahiran baginda. Dia adalah seorang keturunan pada puak Banu Hashim yang mulia. oleh itu, dia memegang kedudukan dan mendapat kehormatan di kalangan penduduk Makkah, dan memiliki sebuah perniagaan kafilah perdagangan.

Selepas kematian ibu Muhammad Aminah binti Wahab, baginda berada dalam penjagaan Abdul Muttalib (bapa Abu Talib, datuk Muhammad). Apabila Muhammad mencapai usia 8 tahun, Abu Talib mewarisi penjagaannya sebagai ketua Banu Hashim disebabkan kematian Abdul Muttalib. Abu Talib melayani Muhammad sebagai anaknya sendiri, dan membesarkan Muhammad yang muda dengan penuh kasih sayang. Apabila Muhammad telah dewasa, dia mula untuk bekerja untuk bapa saudaranya, dan mengambil tanggungjawab untuk anak Abu Talib Ali bin Abi Talib. Ali adalah antara golongan pertama yang menerima seruan Islam.

Bakat perniagaan yang ditunjukkan Muhammad semasa bekerja untuk Abu Talib adalah salah satu pendorong minat isterinya Khadijah binti Khuwaylid (seorang wanita pedagang kaya) terhadap baginda.

Era Muhammad — 570-632[sunting | sunting sumber]

Selepas Muhammad bermula menyebarkan ajaran Islam, lebih banyak ahli-ahli puak Quraisy lain merasa tergugat oleh Muhammad. Dalam percubaan untuk mendiamkannya, mereka menyuruh Ab Talib untuk mendiamkan anak buah lelakinya atau mengawalnya. Walaupun ditekan, Abu Talib tidak melakukan apa-apa tetapi menyokong Muhammad dan mempertahankannya dari ketua-ketua Quraisy lain. Muhammad berhijrah dari Makkah ke Madinah kerana dia dipaksa untuk meninggalkan tempat asalnya. Dia berhijrah ke Madinah pada 622 M dan meninggal dunia pada 632 M.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Abu Talib meninggal dunia pada 619 atau 623 [1], pada waktu yang sama dengan isteri Nabi Muhammad, Khadijah. Tahun ini adalah tahun paling dukacita pada kehidupan nabi, Tahun Dukacita.

Dalam Nur-ul-Absar, pengarang menjelaskan tarikh kematian Abu Talib sebagai hari pertama Zilqada 8 bulan 21 hari selepas penamatan sekatan ekonomi yang telah berlangsung selama tiga tahun. Abu Talib dan Muslim lain telah hidup di pergunungan gondol Makkah semasa sekatan itu. Dalam Mawaheb-ul-Ladnia, umur Abu Talib ketika kematiannya disebut sebagai 70. [2].

Selepas kematian Abu Talib, disebabkan nyawa Nabi Muhammad berada dalam bahaya, baginda lalu berhijrah ke Madinah.

Warisan[sunting | sunting sumber]

Sunnah Waljamaah[sunting | sunting sumber]

Umat Islam utama mempunyai kepercayaan bahawa Abu Talib tidak pernah menyebut kalimat syahadah, walaupun Nabi Muhammad kesayangannya dan melindunginya pada misinya. Dia mungkin mempercayainya dalam hatinya, walaupun dia tidak pernah mengambil syahadah kerana dia tidak mahu meninggalkan kepercayaan lamanya.

Dia berkata dalam sebuah sajak, "Saya tahu bahawa agama Muhammad adalah lebih baik daripada semua agama manusia lain; kalau ia tidak takut tuduhan atau fitnah, anda akan mendapati saya menerimanya dengan keseluruhannya." http://islam-qa.com/index.php?ref=655&ln=eng

Ia telah diriyawat dalam suatu sahih hadis bahawa Naajiyah ibn Ka'b meriwayat bahawa ‘Ali ibn Abi Taalib (semoga Allah mencucuri rahmat padanya) berkata: “Saya berkata kepada Nabi (salam sejahtera dan kerahmatan Allah baginya), ‘Bapa saudara tua anda yang telah meninggal dunia dan tidak dipimpin betul (dia merujukkan pada bapanya Abu Taalib). Siapa akan mengembuminya?’ Baginda berkata, ‘Pergi dan mengembumikan ayahmu.’ [Saya] berkata, ‘Saya tidak akan mengembuminya kerana dia mati sebagai seorang mushrik.’ Baginda berkata, ‘Pergi dan kebumikannya, selepas itu jangan lakukan apa-apa sehingga anda datang ke saya.’ Jadi saya mengembumikan mayatnya, kemudian saya datang ke dia dengan kesan abu dan tanah pada saya. Baginda menyuruh saya membasuh diri sendiri, kemudian dia membuat doa untuk saya dalam perkataan yang lebih precious ke saya daripada semua yang di dunia.”

(al-Silsilah al-Saheehah, by al-Albaani, no. 161)

Al-Bukhaari (3884) meriwayatkan bahawa Nabi (peace and blessings of Allaah be upon him) memanggil bapa saudara sebelah ayahnya Abu Taalib ke Islam ketika dia uzur, dan Nabi (peace and blessings of Allaah be upon him) bersabda: “Saya akan berdoa untuk keampunan jika saya tidak diharamkan untuk melakukannya.” Kemudian ayat-ayat berikut telah diwahyukan (terjemahan maksudnya):

“Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka.”

[al-Tawbah 9:113]

“Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam).”

[al-Qasas 28:56]

Al-Haafiz bersabda:

“Jika saya tidak diharamkan untuk melakukannya” bermakna, jika saya tidak diharamkan berdoa untuk keampunan.

Pandangan Shia[sunting | sunting sumber]

Pemegangan Shia terhadap Abu Talib adalah dalam high esteem, dan vigorously menolak bahawa dia tidak meninggal dunia sebagai seorang umat Islam, memetikkan fakta bahawa dalam tambahan perlindungan Muhammad, Abu Talib juga menyebut Nikah Nabi. JIka Abu Talib adalah seorang kafir, perkahwinan akan menjadi haram, yang tidaklah pada kes ini.[3].

Sarjana Shia juga mempercayai bahawa komentari dan kenyataan palsu telah difabricated sebagai sebahagian dari kempen smear yang Umayyad dan sekutunya ada terhadap Imam Ali. Shia memikir bahawa dengan fabricating tradisi seperti itu mereka cuba ini untuk meyakinkan bahawa Abu Sufyan, bapa Muawiyyah adalah lebih baik daripada Abu Talib, bapa Imam Ali, mendakwa bahawa Abu Sufyan meninggal dunia selepas dia menjadi seorag Muslim dan Abu Talib meninggal dunia sementara dia adalah seorang kafir.

Di antara refutasi utama pada ketidakpercayaannya adalah pertengkaran kaunter terhadap hadith berkaitan dengan surah [al-Tawbah 9:113]. Sementara sesetengah umat Sunni Waljamaah telah mengeraskan bahawa ayat itu telah diwahyukan untuk confirm ketidakpercayaan Abu Talib, umat Shia mengeraskan bahawa analisis bersejarah mudah dispel sebagai suatu notion. Ia telah well established bahawa Abu Talib meninggal dunia sebelum Hijrah, dan ayat dalam soalan diwahyukan selepas Perjanjian Hudaybiyah, lebih daripada 7 tahun kemudian, oleh itu membuatnya sukar untuk ayat itu diwahyukan berkaitan Abu Talib.

Abu Talib juga telah berkahwin dengan Fatima bint Asad (ibu Ali), dia adalah seorang Islam untuk seluruh hidupnya, jadi bagaimana dia dapat berkahwin dengan suami yang mushrik?

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Didahului oleh
Shaiba ibn Hashim
ketua Banu Hashim
?–619
Diikuti oleh:
{{{after}}}

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Juga:

  • Book of History by Ibne Aseer (Arab)
  • Book of History by Aasam Kufi (Arab)
  • Usool e Kafi (Arab)
  • Bahar ul Anwar (Arab)