Agrofizik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Agrofizik ialah cabang sains yang bersempadan dengan agronomi dan fizik, yang objek kajiannya adalah agroekosistem - objek biologi, biotop dan biokoenosis yang terjejas oleh aktiviti manusia, dikaji dan diterangkan menggunakan kaedah sains fizikal. Menggunakan pencapaian sains yang tepat untuk menyelesaikan masalah utama dalam bidang pertanian, agrofizik melibatkan kajian bahan dan proses yang terjadi dalam pengeluaran dan pemprosesan tanaman pertanian, dengan penekanan khusus terhadap keadaan alam sekitar dan kualiti bahan-bahan pertanian dan pengeluaran makanan.

Agrofizik berkait rapat dengan biofizik, tetapi terhad kepada biologi tumbuhanhaiwan , tanah dan suasana yang terlibat dalam aktiviti pertanian dan biodiversiti. Ia berbeza dengan biofizik dengan keperluan mengambil kira ciri-ciri khusus biotop dan biokoenosis, yang melibatkan pengetahuan sains pemakanan dan agroekologi, teknologi pertanianbioteknologi, genetik dll.

Keperluan pertanian, mengenai kajian pengalaman masa lalu mengenai tanah kompleks tempatan dan sistem suasana tumbuhan seterusnya, terletak pada akar kemunculan cabang baru - agrofizik - menangani fizik percubaan ini. Skop cabang bermula dari sains tanah (fizik) dan pada asalnya terhad kepada kajian hubungan dalam persekitaran tanah, berkembang dari masa ke masa untuk mempengaruhi sifat-sifat tanaman pertanian dan menghasilkan sebagai makanan dan bahan-bahan pasca tuaian mentah, dan ke atas isu-isu yang berkualiti, kebimbangan keselamatan dan pelabelan, dianggap berbeza daripada bidang pemakanan untuk aplikasi dalam sains makanan.

Pusat penyelidikan memberi tumpuan kepada perkembangan sains agrofizik termasuk Institut Agrofizik, Akademi Sains Poland di Lublin, dan Institut Penyelidikan Agrofizik, Akademi Sains Rusia di St Petersburg.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]