Air batu hanyutan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Air batu hanyutan, Greenland.
Air batu lekap (kiri, di sepanjang garis pesisir) lawan air batu hanyutan (kanan) dalam senario dinamik air batu laut hipotesis.

Air batu hanyutan (Jawi: اير باتو هاڽوتن) ialah mana-mana air batu laut selain air batu lekap (yang tersambung ("melekap") dengan garis pesisir atau objek kekal lain (gosong, aisberg terbumi, dll.)).[1][2][3] Air batu hanyutan dibawa bersama oleh angin dan arus lautan, lalu namanya. Apabila air batu hanyutan dipacu bersama-sama menjadi sebuah jisim tunggal besar (litupan >70%), air batu ini dipanggil air batu sarah.[1] Angin dan arus boleh melonggokkan air batu itu sehingg membentuk permatang sehingga tinggi beberapa meter. Ini mewakili cabaran untuk kapal pemecah air batu dan struktur luar pesisir berkendali di lautan dan laut sejuk.

Air batu hanyutan terdiri daripada flo, keping-keping air batu individual 20 meter (66 ka) atau lebih. Ada nama untuk pelbagai saiz flo: kecil – 20 meter (66 ka) sehingga 100 meter (330 ka); sederhana – 100 meter (330 ka) sehingga 500 meter (1,600 ka); besar – 500 meter (1,600 ka) sehingga 2,000 meter (6,600 ka); luas – 2 kilometer (1.2 bt) sehingga 10 kilometer (6.2 bt); dan gergasi – lebih daripada 10 kilometer (6.2 bt).[4][5]

Hanyutan air batu bermusim di Laut Okhotsk di luar pinggir laut Hokkaidō, Jepun telah menjadi tarikan pelancong kawasan ini dengan iklim teruk,[6] dan merupakan salah satu daripada 100 Soundscape di Jepun. Laut Okhotsk ialah kawasan paling selatan di hemisfera Utara tempat air batu hanyutan mungkin dicerap.[7]

Air batu hanyutan mempengaruhi:

Dua sarah air batu utama ialah sarah air batu Artik dan sarah air batu Antartik. Kawasan paling penting air batu sarah ialah sarah air batu kutub terbentuk daripada air laut di kawasan kutub Bumi: sarah air batu Artik di Lautan Artik dan sarah air batu Antartik di Lautan Selatan. Sarah kutub dengan ketara mengubah saiznya semasa perubahan bermusim tahunan. Kerana amaun besar air ditambahkan kepada atau ditanggalkan daripada lautan dan atmosfera, tingkah laku sarah air batu kutub mempunyai impak ketara terhadap perubahan iklim global.

Kapal pemecah air batu Kontio membantu kapal pedagang di dalam air batu sarah di Laut Baltik utara. Dalam foto ini Kontio telah terkandas di dalam air batu hanyutan sementara menunda sebuah kapal kargo.
Imej satelit air batu hanyutan di Lautan Artik di sekitar Pulau Wrangel.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b WMO Sea-Ice Nomenclature
  2. ^ Weeks, Willy F. (2010). On Sea Ice. Akhbar Universiti Alaska. m/s. 2. ISBN 978-1-60223-101-6.
  3. ^ Leppäranta, M. 2011. The Drift of Sea Ice. Berlin: Springer-Verlag.
  4. ^ NSIDC All About Sea Ice
  5. ^ Environment Canada Ice Glossary
  6. ^ "A Port's Ice Is Thinning, and So Is Its Tourist Trade", New York Times, 14 Mac 2006.
  7. ^ Honda, Meiji, Koji Yamazaki, Hisashi Nakamura, Kensuke Takeuchi, 1999: Dynamic and Thermodynamic Characteristics of Atmospheric Response to Anomalous Sea-Ice Extent in the Sea of Okhotsk. J. Climate, 12, 3347–3358.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Biom
Biom daratan
Tundra
Taiga, hutan boreal
Padang rumput dan tanah semak gunung
Hutan konifer sederhana
Hutan konifer tropika dan subtropika
Hutan daun lebar dan campur sederhana
Hutan, hutan jarang dan belukar Mediterranean
Hutan daun lebar lembap tropika dan subtropika
Hutan daun lebar kering tropika dan subtropika
Padang rumput, savana, dan tanah semak sederhana
Padang rumput, savana, dan tanah semak tropika dan subtropika
Gurun dan tanah semak xeros
Padang rumput dan savana terendam
Riparian
Tanah lembap
Biom akuatik
Kolam
Zon litorak, pasang surut
Hutan bakau
Hutan kelpa
Terumbu karang
Zon neritik
Pentas benua
Zon pelagik
Zon bentos
Lohong hidroterma
Resapan sejuk
Ais sarah
Biom lain
Zon endolitos