Alat bantu dengar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Alat bantu dengar yang dipasangkan pada liang telinga.

Alat bantu dengar adalah alat yang direka untuk meningkatkan pendengaran. Alatan sebegini diklasifikasikan sebagai peranti perubatan di kebanyakan negara dan dikawal oleh peraturan yang ditetapkan. Amplifier audio kecil penguat seperti PSAPs atau yang lain biasa bunyi memperkuat sistem tidak boleh dijual sebagai "alat bantu pendengaran".

Peranti lebih awal, seperti terompet telinga atau "tanduk telinga"[1][2] merupakan kon penguat pasif direka untuk mengumpulkan dan mengarahkan tenaga bunyi ke saluran telinga. Alat-alat moden terdiri daripada sistem elektroakustik berkomputer yang mengubah bunyi persekitaran agar ia lebih difahami atau selesa pada deria penerima menurut peraturan audiometri dan kognitif. Pemprosesan bunyi sebegini boleh dipertimbangkan sama ada ia tertumpu kepada ruang spatial, peralihan frekuensi, pembatalan bunyi bising dan angin atau penonjolan suara.

Alat bantu dengar moden akan diselaraskan mengikut jenis kepekakan, ciri-ciri fizikal dan gaya hidup pemakai. Proses "penyesuaian" ini dilakukan oleh ahli audiologi. Manfaat yang dibawa oleh pemakaian alat bantu dengar bergantung sebahagian besarnya pada kualiti pemasangannya. Alat-alat yang mempunyai fungsi sama termasuk alat bantu dengar semat tulang dan implan koklea.

Penggunaan[sunting | sunting sumber]

Alat bantu denga tidaklah sebenar-benarnya membetulkan kepekakan; tetapi hanyalah membantu mengesan bunyi dengan lebih mudah. Terdapat dua isu utama yang boleh mengurangkan keberkesanan alat bantu dengar:

  • Apabila korteks pendengaran utama tidak menerima rangsangan biasa, di mana bahagian otak ini kehilangan sel-sel yang memproses bunyi.[perlu rujukan] Kehilangan sel meningkat selari dengan meningkatnya tahap kepekaan meningkat.[perlu rujukan]
  • Kerosakan sel-sel rambut telinga yang membawa kepada hilang saraf deria pendengaran mempengaruhi kebolehan membeza-bezakan pelbagai jenis suara. Ini sering terzahir sebagai merosotnya keupayaan untuk memahami percakapan, dan menguatkan suara (sepertimana alat bantu dengar berfungsi) sahaja sering tidak cukup untuk memperbaiki persepsi ujaran.Templat:Why?[perlu rujukan]

Jenis[sunting | sunting sumber]

Di belakang telinga[sunting | sunting sumber]

Alat jenis ini berguna bagi orang-orang yang memerlukan penguatan penting meliputi banyak frekuensi yang disebabkan oleh kepekakan sederhana hingga teruk. Model yang lebih besar cenderung lebih mudah dikendalikan, contohnya untuk menukar bateri atau menatarajah kawalan. Pemuat telinganya lebih mudah dibersihkan berbanding peranti jenis lain, namun ia juga akan lebih terdedah kepada pengumpulan lilin telinga. Telinga pemakai boleh menjadi seakan tersumbat jika pemuatnya tidak diudarakan.

Dalam telinga[sunting | sunting sumber]

Alat jenis ini dimuatkan di luar cuping telinga. Saiznya yang lebih besar memudahkannya masuk ke dalam organ telinga serta menambahkan ciri-ciri lebihan. Ia kadangkalnya boleh dilihat ketika berdiri di muka dengan muka dengan seseorang. Alat bantu dengar jenis ini dibina agar disesuaikan pada telinga setiap individu, dan ia boleh digunakan pada penghidap kepekakan ringan sehingga beberapa kes tahap teruk. Suap balik, cengking/bersiul disebabkan oleh bunyi (frekuensi sangat tinggi berbunyi) bocor dan menjadi dikuatkan lagi, boleh mendatangkan masalah bagi kepekakan teruk.[3] Beberapa litar moden dapat menyeleraskan atau membatalkan suap balik tersebut. Pelepasan udara untuk menyamakan tekanan dalam telinga juga boleh menyebabkan suap balik. Bagaimanapun, gaya dan saiz lubang boleh digunakan untuk mempengaruhi dan mencegah suap balik.[4] Alat bantu dengar dalam telinga dahulunya tidak disarankan untuk kanak-kanak kerana pemakaiannya tidak dapat diselaraskan semudah pemuat alat bantu dengar belakang telinga, terutamanya sewaktu anak tersebut membesar dengan cepat.[5] Bagaimanapun, terdapat juga alat bantu dengar dalam telinga berasaskan silikon yang mengurangkan beban penggantian berkos mahal. Alat bantu dengar dalam telinga boleh dihubungkan tanpa wayar kepada sistem FM, misalnya dengan penerima FM dengan gelung leheraruhan yang menghantar isyarat audio dari pemancar FM secara aruhan kepada telegelung di dalam alat tersebut.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Alat bantu dengar pertama merupakan trompet telinga yang diciptakan di abad ke-17. Beberapa dari yang pertama pendengaran yang luar alat bantu pendengaran. Luar pendengaran diarahkan bunyi di depan telinga dan disekat semua bunyi lain. Alat akan muat di belakang atau di telinga.

Langkah ke arah bantuan pendengaran moden bermula dengan penciptaan telefon, dan alat bantu dengar elektrik pertama iaitu "akouphone" dicipta sekitar tahun 1895 oleh Miller Reese Hutchison. Pada lewat abad ke-20, alat bantu dengar digital boleh didapati secara komersial.[6]

Penciptaan mikrofon karbon, pemancar, cip pemprosesan isyarat digital serta pembangunan teknologi komputer membantu mengubah alat bantu dengar menjadi bentuk sekarang.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bentler Ruth A., Duve, Monica R. (2000). "Comparison of Hearing Aids Over the 20th Century". Ear & Hearing. 21 (6): 625–639. doi:10.1097/00003446-200012000-00009.CS1 maint: multiple names: authors list (link) Selenggaraan CS1: Nama yang banyak: authors list (link)
  2. ^ "Ear Horn Q&A". Diarkibkan daripada yang asal pada 24 July 2008. Dicapai pada 6 December 2007.
  3. ^ "Problems with hearing aids: Ask our audiologist – Action On Hearing Loss: RNID". Action On Hearing Loss. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-17. Dicapai pada 28 December 2016.
  4. ^ Sickel, K. (13 September 2007) Shortest Path Search with Constraints on Surface Models of In-ear Hearing Aids 52.
  5. ^ "Hearing Aids for Children". Hearing Aids for Children. American Speech-Language-Hearing Association. Dicapai pada 1 December 2014.
  6. ^ Mills, Mara (2011). "Hearing Aids and the History of Electronics Miniaturization". IEEE Annals of the History of Computing. 33 (2): 24. doi:10.1109/MAHC.2011.43.
  7. ^ Howard, Alexander (26 November 1998).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]