Asap

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Asap
Asap dari pengasap lebah, yang digunakan dalam penternakan lebah.
Papan tanda "Dilarang Merokok" yang difahami antarabangsa.

Asap merupakan himpunan bawaan udara zarah pepejal dan cecair dan gas[1] yang terhasil apabila sesuatu bahan melalui pembakaran atau pirolisis, bersama dengan kuantiti udara yang dimasukkan atau sebaliknya bercampur pada jisim. Ia biasanya merupakan hasil sampingan yang tidak diingini dari kebakaran (termasuk dapur, lilin, lampu minyak, dan pendiang), tetapi boleh juga digunakan bagi kawalan haiwan perosak (pengasapan), komunikasi (isyarat asap), keupayaan pertahanan dan serangan oleh tentera (tabir asap), memasak (salai), atau merokok (tembakau, ganja, dll.). Digunakan dalam keupacaraan di mana kemenyan, dedaun, atau damar dibakar untuk menghasilkan bau untuk tujuan rohani. Asap kadang-kadang digunakan sebagai agen perasa, dan pengawet untuk pelbagai bahan makanan. Asap juga merupakan komponen gas ekzos pembakaran dalaman, terutamanya ekzos diesel.

Menghidu asap merupakan penyebab kematian utama bagi mangsa kebakaran dalaman. Asap membunuh melalui gabungan kerosakan haba, keracunan dan kerengsaan paru-paru yang disebabkan oleh karbon monoksida, hidrogen sianida dan produk pembakaran lain.

Asap merupakan aerosol (atau kabut) dari zarah pepejal dan titisan cecair yang hampir dengan pelbagai ukuran yang sesuai untuk penyebaran Mie bagi cahaya yang kelihatan.[2] Kesan ini telah disamakan dengan kaca privasi bertekstur tiga dimensi - awan asap tidak menghalang imej, tetapi mengherotkannya sepenuhnya.

Komposisi kimia[sunting | sunting sumber]

Komposisi asap bergantung pada sifat bahan bakar terbakar dan keadaan pembakaran.

Api dengan kadar oksigen yang tinggi pada suhu tinggi dan dengan sejumlah kecil asap yang dihasilkan; zarah kebanyakannya terdiri daripada abu, atau dengan perbezaan suhu yang besar, aerosol pekat air. Suhu tinggi juga membawa kepada penghasilan oksida nitrogen.[3] Kandungan sulfur menghasilkan sulfur dioksida, atau dalam kes pembakaran tidak lengkap, hidrogen sulfida.[4]

Karbon dan hidrogen yang hampir teroksida sepenuhnya menjadi karbon dioksida dan air.[5] Api yang membakar dengan kurang oksigen menghasilkan palet sebatian yang lebih luas, banyak daripadanya beracun.[5] Pengoksidaan separa karbon menghasilkan karbon monoksida, bahan yang mengandungi nitrogen boleh menghasilkan hidrogen sianida, ammonia, dan oksida nitrogen.[6] Gas hidrogen boleh dihasilkan menggantikan air.[6] Kandungan halogen seperti klorin (contohnya dalam polivinil klorida atau perencat api brominated) boleh menyebabkan penghasilan seperti hidrogen klorida, phosgene, dioksin, dan klorometana, bromomethane dan halokarbon lain. [6][7] Hidrogen fluorida boleh dibentuk daripada fluorocarbons, sama ada fluoropolymers tertakluk kepada api atau ejen pemadaman api halocarbon. Fosforus dan antimoni oksida dan produk tindak balas mereka boleh dibentuk daripada beberapa adunan kalis api, meningkatkan ketoksikan dan penghakisan asap.[7] Pyrolysis biphenyls polychlorinated (PCB), contohnya dari pembakaran minyak alatubah voltan (Henley oil) yang terpakai, dan pada tahap lebih rendah bahan-bahan lain yang mengandungi klorin, dapat menghasilkan 2,3,7,8-tetrachlorodibenzodioxin , karsinogen yang kuat, dan dibenzodioxin polychlorinated lain.[7] Pyrolysis fluoropolymers, contohnya teflon, dengan kehadiran oksigen menghasilkan fluorida berkarbon (yang hidrolisis dengan mudah ke HF dan CO2); Sebatian lain mungkin juga terbentuk, contohnya karbon tetrafluorida, hexafluoropropylene, dan perfluoroisobutene yang sangat toksik (PFIB).

Pelepasan jelaga pada asap lori diesel yang besar, tanpa penapis zarah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Smoke Production and Properties - SFPE Handbook of Fire Protection Engineering
  2. ^ The Virginia Journal of Science (dalam bahasa Inggeris). Virginia Academy of Science. 1976.
  3. ^ Lee, C.C. (1 Januari 2005). Environmental Engineering Dictionary. Government Institutes. m/s. 528. ISBN 9780865878488. Dicapai pada 22 Julai 2014.
  4. ^ Carlone, Nancy (2009). Nancy Caroline's Emergency Care in the Streets, Canadian Edition. Burlington, Massachusetts: Jones & Bartlett Learning. m/s. 20–28. ISBN 9781284053845. Dicapai pada 22 Julai 2014.
  5. ^ a b Mauseth, James D. (1991). Botany: An Introduction to Plant Biology. Burlington, Massachusetts: Jones & Bartlett Learning. m/s. 234. ISBN 9780030938931. Dicapai pada 22 Julai 2014.
  6. ^ a b c Reuter, M.A.; Boin, U.M.J.; Schaik, A. van; Verhoef, E.; Heiskanen, K.; Yang, Yongxiang; Georgalli, G. (2 November 2005). The Metrics of Material and Metal Ecology. Amsterdam: Elsevier. ISBN 9780080457925. Dicapai pada 22 Julai 2014.
  7. ^ a b c Fardell, P.J. (1 Januari 1993). Toxicity of Plastics and Rubber in Fire. iSmithers Rapra Publishing. ISBN 978-1-85957-001-2. Dicapai pada 22 Julai 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]