Bahasa-bahasa Samiah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Bahasa Semitik)
Semitik
Taburan
geografi:
Timur Tengah, Afrika Utara, Afrika Barat Laut dan Malta
Klasifikasi bahasa:Afro-Asia
  • Semitik
Pembahagian:
ISO 639-2 / 5:sem
Surat diplomatik abad ke-14 SM dalam Akkadia, ditemui dalam Tell Amarna.

Bahasa-bahasa Samiah adalah keluarga dari bahasa yang ditutur oleh lebih dari 300 juta orang sepanjang Timur Tengah, Afrika Utara, dan Tanduk Afrika. mereka meliputi subkeluarga barat laut dari bahasa-bahasa Afro-Asia, dan satu-satunya rumpun dari kumpulan ini di Asia.

Bahasa-bahasa Samiah paling meluas dituturkan kini ialah Arab[1] (270 juta jumlah penutur), diikuti oleh Amhara (27 juta penutur bahasa pertama),[2][3] Tigrinya (sekitar 6.7 juta jumlah penutur[4]) dan Ibrani (5 juta penutur bahasa pertama [5]). Bahasa Samiah merupakan dikalangan yang terawal menerima bentuk bertulis, dengan penulisan Akkadia bermula pada pertengahan dari alaf ketiga SM. Malta ialah satu-satunya bahasa Samiah yang ditulis dalam skrip Rumi. Istilah "Samiah" untuk bahasa ini, selepas Shem, anak lelaki Nabi Nuh a.s dalam Injil, adalah etimologinya satu salah nama pada sesetengah cara (lihat Samiah, tetapi tidak sekurangnya piawai.

Tatabahasa[sunting | sunting sumber]

Bahasa-bahasa Samiah berkongsi sebilangan ciri tatabahasa, walaupun variasi telah semulajadinya berlaku - malah di dalam bahasa sama laksana berkembang melalui masa, seperti bahasa Arab dari abad ke-6 M hingga kini.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bahasa Arab dianggap satu bahasa untuk sosio-politikal/sebab keagamaan. Demikian, "bahasa Arab" terdiri dari beberapa bahasa. Bagaimanapun, malah apabia menganggap yang salah satu sub-aneka Arab ini, seorang patut masih pertimbangkan sekurang-kurangnya salah satu dari aneka ini menjadi bahasa Semitik paling meluas dituturkan )c.t.h. Mesir tuturan Arab berjumlah lebih 46 juta penutur). Tambahan pula, Arab berpendidikan berkongsi sastera lisan lazim, dimana boleh dipelajari dengan mudah oleh penutur dari semua aneka Arab (ia umumnya mempunyai persamaan leksikal dari .5-.75 dengan sebarang aneka Arab, dan tatabahasanya amat sama sepanjang semua aneka Arab).
  2. ^ Banci Habsyah 1994
  3. ^ http://www.omniglot.com/writing/amharic.htm
  4. ^ PAda 2005, Ethnologue menganggarkan sejumlah 4.45 juta juta penutur Tigrinya berjarak lebih seluruh negara; 3.2 juta di Habsyah, 1.2 juta di Eritrea, 10,000 Beta Israel di di Israel (15,000 yang tertinggal tidak dihitungkan).[1] Kumpulan etnik Tigrinya, hampir seluruhnya bertuturan Tigrinya[perlu rujukan] dianggarkan pada 2.4 juta di Eritrea (Julai 2006).[2] Diarkibkan 2020-05-15 di Wayback Machine dan 4.3 juta Tigrayans di Habsyah menurut pada CSA, keduanya ahli dari kumpulan etnik Tigray-Tigrinya (Statistik Kebangsaan CSA 2005, Table B.3.), 2.4 juta
  5. ^ Gordon, Raymond G., Jr. (ed.), 2005. Ethnologue: Languages of the World, Fifteenth edition. Dallas, Tex.: SIL International. Online version: http://www.ethnologue.com/. (Hebrew->Population total all countries, [3])

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]