Bendera

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bendera negara-negara anggota ASEAN berkibaran di Jakarta, Indonesia.

Bendera (disebut [bĕn.dé.ra], Jawi: بنديرا; serapan Portugis: bandeira[1]) ialah sepotong kain yang dicorakkan pelbagai warna dan bentuk sebagai wahana untuk melambangkan pengenalan sebuah kelompok atau ataupun entiti seperti negara; bendera awal digunakan dalam penyelarasan tentera di medan tempur. Namun, pemakaian objek bendera turut boleh digunakan lanjut sebagai alat pengisyaratan, pengiklanan mahupun untuk tujuan hiasan.

Kajian mengenai perekaan bendera dari segi corak dan perlambangan disebut sebagai veksilologi.

Jenis bendera[sunting | sunting sumber]

Terdapat seberapa jenis bendera yang dicirikan penggunaan dan fungsinya:

  • Bendera kebangsaan atau bendera nasional - melambangkan sebuah bangsa atau negara.
  • Bendera awam atau bendera sivil - adaptasi bendera nasional yang diterbangkan oleh warga awam pada badan bukan pemerintah.
  • Bendera perang - bendera unik diterbangkan oleh angkatan bersenjata mereka,
  • Bendera antarabangsa atau bendera internasional - bendera melambangkan suatu badan antarabangsa seperti dalam bendera Perserikatan Bangsa-Bangsa, bendera Olimpik dan Paralimpik dan Kesatuan Eropah.

Rekaan dipakai[sunting | sunting sumber]

Perekaan yang tampil dalam bendera-bendera ini datangnya daripada mengikut tatacara pembuatan jata dipakai kesateria berperaturan tersendiri.

Perkaitan bendera yang dipakai sesebuah negara dengan suatu fahaman didokong atau diperjuangkan negara tersebut adakala turut menjadi inspirasi kepada bangsa, negara atau entiti subnasional yang menganggap diri seperjuangan. Antara beberapa contohn yang boleh diperhatikan:

Reka bentuk bendera kebangsaan tertua yang masih digunakan ialah Dannebrog Denmark

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dalgado, Sebastião Rodolfo (1988). Portuguese Vocables in Asiatic Languages. New Delhi: Asian Educational Services. m/s. 37.

Templat:Senarai Bendera