Bomis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Bomis merupakan sebuah syarikat dot-com yang diasaskan oleh Jimmy Wales dan Tim Shell pada tahun 1996. Kegiatan perniagaan utamanya ialah penjualan iklan-iklan dalam portal gelintar Bomis.com, serta pemberian sokongan kepada Nupedia dan Wikipedia yang merupakan projek-projek ensiklopedia bebas. Sejak tahun 2006, Shell ialah Ketua Pegawai Eksekutif untuk Bomis.

Dalam tapak Bomis.com, Bomis mencipta dan mengehoskan gelang web berdasarkan istilah-istilah gelintaran yang popular. Gelang-gelang itu pada suatu masa dikategorikan secara umum sebagai "Wanita", "Hiburan", "Sukan", "Dewasa", "Lain-lain" dan "Fiksyen sains".[1] Diarkibkan 2006-01-01 di Wayback Machine Kategori "Dewasa", "Wanita" dan "Hiburan" adalah kategori yang terpopular dan sering dikemaskinikan. Selain itu, Bomis juga mengehoskan sebuah salinan direktori gelintaran "Projek Direktori Terbuka" yang dimiliki oleh America Online. Hasil daripada halaman-halaman gelintaran berkait dijanakan oleh pengiklanan dan pemasaran gabungan.

Bomis mengelolakan sebuah tapak web yang digelarkan Bomis Premium di premium.bomis.com sehingga 2005. Tapak web ini memberikan pelanggan-pelanggan capaian untuk gambar-gambar foto erotik yang menonjolkan 403 orang model yang berbeza-beza (54,658 gambar pada jumlahnya), dan video-video model dalam kesemua keadaan penanggalan pakaian dan lagak-lagak yang tidak senonoh.[2] Diarkibkan 2005-09-11 di Wayback Machine Sehingga pertengahan 2005, Bomis juga menonjolkan Laporan Wanita Bomis, log web (blog) percuma, penerbitan berita dan ulasan mengenai orang yang terkenal, model-model, serta hiburan dewasa.

Laporan Wanita terpaut secara ketara ke Bomis Premium, dan seringnya memberikan laporan kemas kini tentang model-model baru yang menyertai Bomis. Bomis juga mengelolakan nekkid.info yang merupakan tempat simpan percuma untuk gambar-gambar foto erotik yang terpilih[3] [4] serta mengehoskan Enjin Wanita yang merupakan "engin gelintar wanita yang tepat". Enjin itu mengindekskan berbagai-bagai gambar-gambar foto dari kategori fotografi glamor ke kategori pornografi. Tapak itu, yang diiklankan dalam Bomis.com pada Mac 2006, menggunakan alamat IP yang sama dengan premium.bomis.com, serta bomis.com sebagai pelayan namanya.

Sebagai tambahan kepada perkhidmatan erotika dan gelintarannya, Bomis juga membekalkan perkhidmatan pengehosan tapak web yang mendukung pandangan-pandangan politik untuk pendukung-pendukung objektivisme atau kebebasan, termasuknya "Freedom's Nest" (terjemahan: "Sarang Kebebasan"),[5], pangkalan data untuk buku-buku dan petikan-petikan, serta "Kami yang Hidup" ("We the Living") yang merupakan tapak web untuk kommuniti pendukung objektivisme yang kini tidak berfungsi lagi.

Peranan dalam penciptaan Nupedia dan Wikipedia[sunting | sunting sumber]

Sejak tahun 2005, Bomis lebih dikenali untuk sokongannya terhadap penciptaan Nupedia dan Wikipedia yang merupakan projek-projek ensiklopedia kandungan bebas dalam talian. Wales memulakan Nupedia pada tahun 2000, dan Larry Sanger digajikan untuk menguruskan projek itu dan menyunting bahan-bahannya. Selepas memperkembangkan Nupedia selama setahun, sebuah wiki yang digelarkan "Wikipedia" telah dicipta sebagai cara untuk mendapatkan draf-draf baru untuk Nupedia. Sedangkan pada mula-mulanya, Wikipedia bertujuan bertindak sebagai projek 'pembekal' untuk Nupedia, ia bertumbuh dengan lebih pesat berbanding portal induknya dari segi saiz serta perhatian disebabkan oleh sekatan yang tidak begitu ketat untuk penyumbangan.

Untuk tempoh yang singkat, Bombis membekalkan pelayan-pelayan web dan lebar jalur untuk projek-projek itu. Ia juga membiayai gaji Sanger untuk peranannya sebagai ketua penyunting projek (sehingga tahun 2002), dan memiliki harta-hartanya yang utama seperti nama-nama domain. Bagaimanapun, semakin kos dan kepopularan Wikipedia meningkat, keengganan untuk memaparkan iklan dalam tapak itu — bersama-sama dengan keinginan untuk membayangkan semangat sikap terbuka dan keberkecualian yang diutamakan dalam Wikipedia — telah menimbulkan sebuah model pemilikan yang alternatif. Sila lihat: Sejarah Wikipedia.

Yayasan Wikimedia diumumkan secara rasmi pada 20 Jun 2003, dan semua aset yang berkaitan (dar segi harta intelek dan perkakasan komputer) dipindahkan atau diderma kepada pertubuhan bukan untung ini. (Sila lihat: Undang-undang kecil untuk Yayasan Wikimedia (fail PDF) Diarkibkan 2005-12-01 di Wayback Machine). Sesaat itu, Larry Sanger telah meninggalkan projek itu, tetapi Jimmy Wales mengekalkan peranan yang utama dalam lembaga Yayasan, bersama-sama penguna-pengguna yang dipilih daripada komuniti Wikipedia. Yayasan Wikimedia kini membiayai operasi Wikipedia (dan projek-projek kembarnya) terutamanya melalui derma-derma daripada pembaca-pembacanya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]