Burung Seliah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Burung Seliah
Di Thailand
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
L. cristatus
Nama binomial
Lanius cristatus
Linnaeus, 1758
Taburan pembiakan
Sinonim

Otomela cristata

Burung Seliah (Lanius cristatus) merupakan burung dalam keluarga shrike yang terdapat kebanyakannya di Asia. Ia berkait rapat dengan (L. collurio) dan (L. isabellinus). Ia merupakan salah satu daripada spesies yang digambarkan oleh William Farquhar yang terdapat di Tanah Melayu. [2]

Sebagaimana shrikes yang lain, ia memiliki ciri jelas "Topeng Perompak" melalui matanya. dan terdapat kebiasaanya di habitat semak terbuka, di mana ia bertenggek di puncak semak berduri menunggu mangsa. Beberapa populasi spesies tersebar luas ini membentuk spesies kecil tersendiri yang membiak di Asia Serdahana dan berpindah pada musim sejuk ke Asia Tropika. Mereka kadang-kala dijumpai sesat di Europe dan Amerika Utara.

Gambaran[sunting | sunting sumber]

Burung muda di (Kolkata, India)

Shrike ini bisanya perang di bahagian atas dan ekor bulat. Topeng hitam mungkin pucat pada musim sejuk dan mempunyai garis putih atasnya. Bahagian perut putih dengan sisi dan perut rufous.


Mereka makan serangga, terutamanya lepidoptera.[3] Sebagaimana shrikes yang lain, mereka menyula mangsa pada duri. Burung kecil dan biawak kecil turut dijadikan mangsa.[4] [5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2012). "Lanius cristatus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2012.1. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa. Dicapai pada 16 July 2012.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ Natural History Drawings: The Complete William Farquhar Collection : Malay ...
  3. ^ Yosef, Reuven (2004). "Perch-site use and inter- and intraspecific aggression of migratory Brown Shrikes (Lanius cristatus) in Southern Taiwan" (PDF). Biol. Lett. 41 (2): 113–118. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-03-03. Dicapai pada 2013-06-15.
  4. ^ Ganguli, U (1962). "The Redtailed Skink as a food for birds". Newsletter for Birdwatchers. 2 (5): 4–5.
  5. ^ Severinghaus, L. L. & C. T. Liang (1995). "Food and foraging of the Brown Shrike (Lanius cristatus) in Taiwan". Dalam Yosef, R. & F. E. Lohrer (penyunting). Shrikes (Laniidae) of the world: biology and conservation. (Proc. of the First Int. Shrike Symposium – Proc. of the Western Foundation of Vertebrate Zoology, No. 6). Archbold Biological Station, Lake Placid, Florida, USA. m/s. 194–199.

Sumber lain[sunting | sunting sumber]

  • Livesey,TR (1935). "The status of the Brown Shrike Lanius c. cristatus (Linn.) in the S. S. States, Burma". J. Bombay Nat. Hist. Soc. 38 (2): 397–398.
  • Himmatsinhji MK (1995). "Lanius cristatus Linn. in Kutch, Gujarat — a westward extension". J. Bombay Nat. Hist. Soc. 92 (1): 123.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]