Caffè crema

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Caffè crema (Itali: "kopi krim") merujuk kepada dua minuman kopi yang berbeza:[1]

  • Nama lama untuk espresso (1940-an dan 1950-an).
  • Minuman espresso panjang terutamanya dihidangkan di Switzerland dan Austria dan utara Itali (1980-an dan seterusnya), bersama-sama Itali/Switzerland dan sempadan Itali/Austria.[2]

Sebagai istilah yang berwarna-warni ia secara amnya bermaksud "espresso", manakala dalam perbincangan teknikal, merujuk kepada minuman panjang, ia mungkin dirujuk lebih khusus sebagai caffè crema Swiss.

Pelbagai istilah termasuk "crema caffè" dan juga hiperforeignisme "café crema" – "café" adalah Bahasa Perancis, manakala "caffè" dan"crema" adalah Itali, sekali gus "café crema" menggabungkan Perancis dan Itali.

Sinonim untuk espresso[sunting | sunting sumber]

Buih crema boleh tampil dengan pelbagai warna dan penampilan.

"Caffè crema", dan pinjam terjemah Bahasa Inggeris "kopi krim", adalah istilah yang asal untuk espresso moden, dihasilkan oleh air panas di bawah tekanan, dicipta pada 1948 oleh Gaggia untuk menggambarkan buih perang terang (crema) pada espresso. Istilah ini telah jauh daripada penggunaan memihak kepada "espresso".

Sebagai sinonim berwarna-warni untuk "espresso", istilah dan kelainan terdapat dalam penggunaan sekali-sekala dalam penjenamaan kopi, seperti dalam " Jacobs Caffè Crema" dan "Kenco Café Crema".

Minuman Swiss[sunting | sunting sumber]

Istilah "caffè crema" juga merujuk kepada minuman espresso yang lama, popular sejak 1980-an di Switzerland dan utara Itali. Ia biasanya dihidangkan sebagai standard "café traditionnel" di Belgium. Ia dihasilkan dengan melalukan 180–240 mililiter (6.3–8.4 imp fl oz; 6.1–8.1 US fl oz) air apabila membancuh espresso, terutamanya dengan menggunakan pengisar lebih kasar. Ia adalah sama dengan caffè Americano atau long black, kecuali yang kemudian itu adalah espresso yang dicairkan, dan terdiri daripada membuat ("menarik") shot espresso biasa (pendek) dan menggabungkannya dengan air panas. Sebaliknya, caffè crema mengekstrak secara berbeza, dan dengan itu mempunyai profil rasa yang berbeza.

Sebagai espresso yang panjang, dibancuh bukannya dicairkan, caffè crema adalah kesudahan panjang ristretto – normale – lungo – julat caffè crema, dan adalah jauh lebih panjang daripada lungo, umumnya dua kali lebih panjang. Nisbah membancuh kasar bagi ristretto, normale, lungo, dan caffè crema adalah 1:2:3:6[3] – a doppio ristretto akan menjadi lebih kurang 1 oz/30 ml (crema meningkatkan isipadu), normale 2 oz/60 ml, lungo 3 oz/90 ml, dan caffè crema 6 oz/180 ml. Walau bagaimanapun, isi padu caffè crema boleh berbeza dengan ketara, daripada 4–8 oz (120 ml–240 ml) untuk shot berganda, bergantung kepada bagaimana ia dibancuh dan rasa, dan tidak ada ukuran piawai yang dipersetujui secara meluas dalam Anglosfera. Dari segi kepekatan kelarutan, caffè crema adalah kira-kira pertengahan antara lungo dan kopi bancuh tanpa tekanan, seperti titis atau tekan.[3]

Caffè crema bukan minuman biasa dalam Anglosfera, dan hampir tidak pernah terdapat di café disebabkan keperluan untuk mengubah pengisar dengan ketara berbanding espresso biasa. Cafés sebaliknya menyajikan americano atau long blacks. Caffè crema adalah secara ringkas popular di Australia pada tahun 1980-an, tetapi telah digantikan oleh long black.[2]

Kaedah bru[sunting | sunting sumber]

Memandangkan caffè crema adalah sangat jarang di Anglosfera, dan tidak boleh didapati secara meluas di luar rumah, terdapat beberapa sumber berbahasa Inggeris tentang bagaimana untuk bancuh, dan tidak konsisten dalam apa yang tepat difahami oleh hal ini. Apa yang umumnya dilakukan adalah untuk mengasarkan kisaran, tetapi jika tidak, mengekstrak dalam cara yang sama seperti espresso, berhenti pancutan apabila perang, seperti yang biasa untuk espresso – kisaran lebih kasar menghasilkan isipadu yang lebih besar, tetapi pengekstrakan mengambil kira-kira masa yang sama (25-30 saat).[2][3] Beberapa kelainan termasuk hentak kurang atau mendapatkan untuk lebih panjang (35-40 saat), dan kisaran yang lebih kasar umumnya mengakibatkan kurang jisim kisaran.

Seseorang boleh membuat caffè crema dalam persekitaran komersial dengan menggunakan pengisaran penapis sedia ada, yang lebih kurang betul, di dalam mesin espresso dan membancuh kopi biasanya, tetapi ini akan menjadi permintaan yang sangat luar biasa.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Morris, Jonathan (2007), The Cappuccino Conquests. The Transnational History of Italian Coffee, website, [1]CS1 maint: postscript (link)