California Selatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
California Selatan
California Selatan Imej atas dari bahagian bawah, kiri ke kanan: Latar Langit San Diego, Pusat Bandar Los Angeles, Kampung La Jolla, Dermaga Santa Monica, Surfer di Pantai Black, Tanda Hollywood, Disneyland, Dermaga Pantai Hermosa
California Selatan
Imej atas dari bahagian bawah, kiri ke kanan: Latar Langit San Diego, Pusat Bandar Los Angeles, Kampung La Jolla, Dermaga Santa Monica, Surfer di Pantai Black, Tanda Hollywood, Disneyland, Dermaga Pantai Hermosa
Merah: Lapan secara tradisinya termasuk daerah. Lampu terang: daerah San Luis Obispo dan Kern dalam definisi sepuluh wilayah yang diperluas.
Merah: Lapan secara tradisinya termasuk daerah.
Lampu terang: daerah San Luis Obispo dan Kern dalam definisi sepuluh wilayah yang diperluas.
Negara Amerika Syarikat
Negeri California
DaerahImperial, Kern, Los Angeles, Orange, Riverside, San Bernardino, San Diego, San Luis Obispo, Santa Barbara, Ventura
Bandar terbesar Los Angeles
Penduduk
 (2016)
23,800,499

California Selatan (juga dikenali sebagai SoCal) merupakan sebuah wilayah geografi dan kebudayaan yang pada umumnya terdiri daripada 10 daerah paling selatan di California.[1][2] Rantau ini secara tradisinya digambarkan sebagai lapan daerah, berdasarkan demografi dan hubungan ekonomi: Imperial, Los Angeles, Orange, Riverside, San Bernardino, San Diego, Santa Barbara, dan Ventura.[3] Penakrifan 10-daerah yang lebih luas, termasuk wilayah Kern dan San Luis Obispo, juga digunakan dan berdasarkan pada bahagian politik yang bersejarah.[1]

Takrif 8-daerah dan 10-daerah tidak digunakan untuk Megarantau California Selatan yang lebih besar, salah satu daripada 11 megarantau Amerika Syarikat. Megarantau lebih luas, memanjang ke timur ke Las Vegas, Nevada dan selatan melintasi sempadan Mexico ke Tijuana.[4]

California Selatan termasuk kawasan perkuburan yang banyak dibina di sepanjang pantai Pasifik dari Ventura melalui kawasan Metropolitan Utama Los Angeles dan Inland Empire, dan ke Metropolitan Utama San Diego. Penduduk California Selatan merangkumi tujuh kawasan metropolitan: kawasan metropolitan Los Angeles (daerah Los Angeles dan Orange), Inland Empire (daerah Riverside dan San Bernardino), kawasan metropolitan San Diego, kawasan metropolitan Oxnard-Thousand Oaks-Ventura, Kawasan metropolitan Santa Barbara, kawasan metropolitan San Luis Obispo, dan kawasan El Centro. Kawasan Los Angeles mempunyai lebih dari 12 juta penduduk, sementara kawasan Riverside-San Bernardino mempunyai lebih dari 4 juta penduduk dan kawasan San Diego mempunyai lebih daripada 3 juta penduduk. Untuk tujuan Kawasan Statistik Gabungan (CSA), lima daerah Los Angeles, Orange, Riverside, San Bernardino, dan Ventura semuanya digabungkan untuk membentuk kawasan Metropolitan Los Angeles dengan lebih dari 17.5 juta orang, gabungan kedua terbesar di AS kawasan statistik, selepas kawasan metropolitan New York. Dengan lebih 22 juta orang, California Selatan mengandungi kira-kira 60 peratus penduduk California.

Gurun Colorado dan Sungai Colorado terletak di sempadan timur California selatan dengan Arizona, dan Gurun Mojave terletak utara di sempadan Nevada California. Sempadan selatan selatan California adalah sebahagian daripada sempadan Mexico-Amerika Syarikat.

Signifikan[sunting | sunting sumber]

Daerah San Diego Marina
Matahari terbenam di Venice, sebuah daerah di Los Angeles

Di selatan California terdapat dua bandar utama, Los Angeles dan San Diego, serta tiga kawasan metropolitan terbesar di negara ini.[5] Dengan penduduk 4,042,000, Los Angeles adalah bandar yang paling ramai penduduk di California dan yang paling ramai penduduk kedua di Amerika Syarikat. Selatan Los Angeles dan dengan penduduk 1,307,402 adalah San Diego, bandar terpadat kedua di negeri ini dan yang paling kelapan penduduk di negara ini.[6]

Kaunti Los Angeles, Orange, San Diego, San Bernardino, dan Riverside adalah lima yang paling ramai penduduk di negeri ini, dan berada di 15 daerah paling ramai penduduk di Amerika Syarikat.

Industri filem, televisyen, dan muzik berpusat di kawasan Los Angeles di selatan California. Hollywood, sebuah daerah dalam Los Angeles, memberikan namanya kepada industri filem Amerika, yang sinonim dengan nama kejiranan. Beribu pejabat di selatan California adalah The Walt Disney Company (yang juga memiliki ABC), Sony Pictures, Universal, MGM, Paramount Pictures, 20th Century Fox, dan Warner Brothers. Universal, Warner Brothers, dan Sony juga menjalankan syarikat rakaman utama.

Southern California juga adalah rumah kepada budaya papan luncur dan luncur air yang besar. Syarikat-syarikat seperti Vans, Volcom, Quiksilver, No Fear, RVCA, dan Body Glove semuanya beribu pejabat di sini. Skateboarder profesional Tony Hawk; pelayar profesional Rob Machado, Tim Curran, Bobby Martinez, Pat O'Connell, Dane Reynolds, dan Chris Ward tinggal di selatan California. Beberapa tempat melayari yang terkenal di dunia juga terdapat di selatan California, termasuk Trestles, Rincon, The Wedge, Huntington Beach, dan Malibu. Beberapa acara sukan aksi terbesar di dunia, termasuk X Games,[7] Boost Mobile Pro,[8] dan U.S. Open of Surfing, semuanya diadakan di selatan California. California Selatan juga penting untuk dunia kapal layar. Perlumbaan Yacht Transpacific tahunan, atau Transpac, dari Los Angeles ke Hawaii, adalah salah satu acara perdana kapal layar. Kelab Kapal Layar San Diego mengadakan Piala Amerika, hadiah paling berprestij di kapal layar, dari 1988 hingga 1995 dan menjadi tuan rumah tiga perlumbaan Piala Amerika pada masa itu.

California Selatan adalah rumah kepada banyak francais sukan dan rangkaian sukan seperti Fox Sports Net.

Ramai penduduk tempatan dan pelancong kerap merasai pantai selatan California untuk pantai mereka. Bandar padang pasir Palm Springs sangat popular.

Lanskap luar bandar[sunting | sunting sumber]

California Selatan terdiri daripada persekitaran bandar yang sangat maju, rumah kepada beberapa kawasan bandar terbesar di negeri ini, bersama-sama dengan kawasan yang luas yang belum dikembangkan. Ia adalah megalopolis yang paling banyak dihuni ketiga di Amerika Syarikat, selepas Tasiik Besar Megalopolis dan Megalopolis Timur Laut. Kebanyakan selatan California terkenal dengan komuniti yang besar, tersebar, pinggir bandar dan penggunaan kereta dan lebuh raya. Kawasan yang dominan ialah Los Angeles, Orange County, San Diego, dan Riverside-San Bernardino, yang masing-masing adalah pusat kawasan metropolitan masing-masing, terdiri daripada banyak bandar dan komuniti yang lebih kecil. Kawasan bandar juga menjadi tuan rumah kepada rantau metropolitan antarabangsa dalam bentuk San Diego-Tijuana, yang diwujudkan oleh kawasan bandar yang ditumpahkan ke dalam Baja California.

Perjalanan ke selatan di Interstate 5, jurang utama untuk meneruskan perbandaran adalah Camp Pendleton. Bandar-bandar dan komuniti di sepanjang Interstate 15 dan Interstate 215 sangat saling berkaitan sehingga Temecula dan Murrieta mempunyai banyak hubungan dengan kawasan metropolitan San Diego seperti yang mereka lakukan dengan Inland Empire . Di sebelah timur, Biro Banci Amerika Syarikat menganggap kawasan San Bernardino dan Riverside County, kawasan Riverside-San Bernardino sebagai kawasan metropolitan yang berasingan dari Los Angeles County. Pengembangan baru dibangunkan di Lembah Antelope, utara Los Angeles, Lembah Victor, dan Lembah Coachella dengan Lembah Imperial. Juga pertumbuhan penduduk adalah tinggi di kawasan Bakersfield-Kern County, Santa Maria dan San Luis Obispo.

Latar langit pusat bandar Los Angeles dilihat pada waktu matahari terbenam pada hari Oktober. Pada 1,018 kaki (310 m), 73 tingkat, Menara Bank A.S. berdiri sebagai bangunan tertinggi di Pantai Barat sejak tahun 1989.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Figures Show California's Motoring Supremacy". Touring Topics. Los Angeles, California: Automobile Club of Southern California. 8 (2): 38–9. March 1916.
  2. ^ Cooley, Timothy J. (2014). Surfing about Music. University of California Press. m/s. 46. ISBN 9780520957213.
  3. ^ [1970 Census of Population and Housing: Final Report. General demographic trends for metropolitan areas, California, p. 7]
  4. ^ "Megaregions". Dicapai pada October 1, 2014.
  5. ^ The three metropolitan areas are:
    1. Los Angeles–Long Beach–Santa Ana (the second largest in the US),
    2. Riverside–San Bernardino–Ontario (the Inland Empire) and
    3. San Diego–Carlsbad–San Marcos – see: United States metropolitan areas
  6. ^ "California County Population Estimates" (PDF). California Department of Finance. 2009-01-07. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-03-29. Dicapai pada 2016-10-17. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  7. ^ Yoon, Peter (August 7, 2006). "X Games Take a Turn for the Better". Los Angeles Times. Dicapai pada May 23, 2010.
  8. ^ Higgins, Matt (September 13, 2006). "Construction Stirs Debate on Effects on 'Perfect Wave'". The New York Times. Dicapai pada September 13, 2008.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Castillo-Munoz, Veronica. The Other California: Land, Identity, and Politics on the Mexican Borderlands (University of California Press, 2016), 171 pp. $70.00.)
  • Deverell, William, and David Igler, eds. A companion to California history (John Wiley & Sons, 2013).
  • Fogelson, Robert M. The Fragmented Metropolis: Los Angeles, 1850–1930 (1967), focus on planning, infrastructure, water, and business
  • Friedricks, William. Henry E. Huntington and the Creation of Southern California (1992), on Henry Edwards Huntington (1850–1927), railroad executive and collector, who helped build LA and southern California through the Southern Pacific railroad and also trolleys.
  • Garcia, Matt. A World of Its Own: Race, Labor, and Citrus in the Making of Greater Los Angeles, 1900–1970. (2001). 330 pp.
  • Garcia, Mario T. "A Chicano Perspective on San Diego History," Journal of San Diego History (1972) 18#4 pp 14–21 online
  • Lotchin, Roger. Fortress California, 1910–1961 (2002) excerpt and text search, covers military and industrial roles
  • Mills, James R. San Diego: Where California Began (San Diego: San Diego Historical Society, 1960), revised edition online
  • O'Flaherty, Joseph S. An End and a Beginning: The South Coast and Los Angeles, 1850–1887. (1972). 222 pp.
  • O'Flaherty, Joseph S. Those Powerful Years: The South Coast and Los Angeles, 1887–1917 (1978). 356 pp.
  • Pryde, Philip R. San Diego: An Introduction to the Region (4th ed. 2004), a historical geography
  • Shragge, Abraham. "'A new federal city': San Diego during World War II," Pacific Historical Review (1994) 63#3 pp 333–61 in JSTOR
  • Starr, Kevin. The Dream Endures: California Enters the 1940s (1997) pp 90–114, covers 1880s–1940
  • Starr, Kevin. Golden Dreams: California in an Age of Abundance, 1950–1963 (2011) pp 57–87
  • Starr, Kevin. Coast of Dreams: California on the Edge, 1990–2003 (2004) 372-81

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 34°00′N 117°00′W / 34.000°N 117.000°W / 34.000; -117.000