Debu kosmos

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Zarah debu interplanet iaitu berliang kondrit.

Debu kosmos (Jawi: دبو کوسموس) boleh merujuk kepada untuk semua debu dalam kosmos, ataupun lebih dihadkan kepada debu angkasa di sistem suria kita, sebagai saintis yang mengkaji debu dalam sistem yang seumpamanya Ia adalah sebahagian besar debu dengan partikel yang berukuran dari sekecil beberapa molekul kepada sebesar 0.1 μm dalam saiz. Satu pecahan kecil semua debu di angkasa terdiri daripada mineral yang lebih besar refraktori yang pekat sepertimana jirim meninggalkan bintang.

Debu kosmik boleh lagi dibezakan mengikut lokasi astronomi: debu antara galaksi, debu antara bintang, debu interplanet (seperti di awan zodiak) dan debu putarplanet (seperti dalam cincin planet). Dalam Sistem Suria kita sendiri, debu interplanet menyebabkan cahaya zodiak. Sumber debu sistem solar termasuk debu komet, debu asteroidal, debu dari Lingkaran Kuiper, dan debu yang melepasi antara bintang melalui sistem solar kita. Tiada perstilahan khusus yang dapat dipakai untuk menerangkan bahan-bahan yang ditemui di planet Bumi kecuali untuk debu yang telah dibuktikan jatuh ke bumi.

Pada bulan Oktober 2011, para saintis melaporkan bahawa debu kosmik mengandungi jirim organik kompleks ("amorfus pepejal organik dengan campuran struktur aromatik-alifatik") yang boleh diwujudkan secara semula jadi, dan cepat, oleh bintang.[1][2][3]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Evans, Aneurin. The Dusty Universe. Ellis Horwood. Unknown parameter |tahun= ignored (bantuan)
  1. ^ Chow, Denise (26 October 2011). "Discovery: Cosmic Dust Contains Organic Matter from Stars". Space.com. Dicapai pada 2011-10-26.
  2. ^ ScienceDaily Staff (26 October 2011). "Astronomers Discover Complex Organic Matter Exists Throughout the Universe". ScienceDaily. Dicapai pada 2011-10-27.
  3. ^ Kwok, Sun; Zhang, Yong (26 October 2011). "Mixed aromatic–aliphatic organic nanoparticles as carriers of unidentified infrared emission features". Nature. Bibcode:2011Natur.479...80K. doi:10.1038/nature10542. |access-date= requires |url= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Kumpulan Debu Kosmik Diarkibkan 2012-06-13 di Wayback Machine