Dmitri Shostakovich

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Shostakovich pada tahun 1950

Dmitri Dmitriyevich Shostakovich (Bahasa Rusia: Дми́трий Дми́триевич Шостако́вич, tr. Dmitriy Dmitrievich Shostakovich, disebut ˈdmʲitrʲɪj ˈdmʲitrʲɪjɪvʲɪtɕ ʂəstɐˈkovʲɪtɕ ; 25 September (12 September dalam Takwim Julius) 1906 — 9 Ogos 1975) ialah seorang penggubah lagu dan pemain piano dari Rusia. Beliau dianggap sebagai salah satu komposer lagu yang terulung dalam abad ke-20.[1]

Shostakovich membangunkan suatu jenis muzik hibrid yang menggabungkan pelbagai gaya muzik teknik dalam karyanya . Muziknya bercirikan kontras tajam, unsur-unsur grotes dan alunan yang ambivalen; beliau juga banyak dipengaruhi oleh gaya neoklasisme yang dipelopori oleh Igor Stravinsky dan (terutamanya dalam simfoni-simfoni beliau) gaya Romantisisme yang dikaitkan dengan Gustav Mahler.

Karya-karya Shostakovich untuk mainan orkestra termasuk 15 buah simfoni dan enam buah konserti. Ruang output termasuk 15 buah kuartet alat tali, sebuah kuintet piano, dua buah trio piano dan dua buah karya untuk oktet string oktet. Karya-karya piano solo beliau termasuk dua sonata, sebuah set prelud awal dan satu lagi set 24 prelud dan fiug. Beliau turut menulis tiga buah karya opera, beberapa buah pusingan lagu, balet, dan sejumlah besar runut bunyi filem; di mana beliau dikenali terutamanya untuk karya The Second Waltz, Op. 99, muzik filem Pervyy eshelon (Первый эшелон, "Eselon Pertama"; 1955-1956),[2] serta suit yang digubah untuk filem Ovod  (Овод, "Langau"; 1955).

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fay,Laurel; Fanning,David. "Shostakovich, Dmitry". Grove Music Online. Oxford University Press. Dicapai pada 30 April 2014.
  2. ^ Pervyy eshelon di Pangkalan Data Filem Internet (IMDb)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]