Dua Kalimah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dua Kalimah
PengarahEyra Rahman
Dihasilkan olehDavid Teo
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
4 April 2013
Masa tayangan
100 minit
NegaraMalaysia
BahasaMelayu

Dua Kalimah (juga disebut 2 Kalimah) merupakan sebuah filem drama keagamaan Malaysia 2013 arahan Eyra Rahman terbitan Metrowealth Pictures. Ia dibintangi oleh Shaheizy Sam, Nora Danish dan Yana Samsudin. Dua Kalimah ditayangkan pada 4 April 2013.[1]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Aiman ​​dan Selena dalam perjalanan mereka ke kampung halaman Aiman​​. Sepanjang perjalanan, kedua-dua mereka melihat azab Allah yang diberikan kepada orang yang berdosa dan entah bagaimana yang berkaitan dengan kehidupan mereka. Pertama berdosa menerima hukuman kerana dia mengamalkan ilmu hitam semasa hidupnya. Berdosa kedua ialah taat kepada ibu bapanya.

Selena takut dan tahu ia adalah tanda Allah meminta beliau untuk bertaubat dan dia benar-benar berharap Aiman ​​dengan membimbing beliau melalui cara yang benar. Apabila mereka tiba di kampung halaman, Aiman ​​memperkenalkan Selena sebagai isterinya membuat Humaira, cinta lama beliau kecewa. Haji Idrus, ayah Aiman ​​yang mengalu-alukan Selena dengan hati yang terbuka walaupun dia agak terkejut apabila dia hanya tahu Aiman ​​yang berkahwin.

Satu hari, ada kematian di kampung dan Selena telah diminta untuk membantu penduduk kampung untuk menguruskan pengebumian manakala Aiman ​​membantu menggali kubur. Kali ini, Selena dan Aiman ​​terkejut melihat kesan-kesan dosa yang berdosa ketiga telah dilakukan. Berdosa ketiga ialah seorang gadis dan dia melakukan zina dalam kehidupan beliau. Kuburnya dipenuhi dengan darah membuat Selena menjadi lebih ketakutan. Tiap-tiap berdosa yang berkaitan dengan Selena dan Aiman ​​kehidupan dan dengan satu-satu masa oleh satu rahsia mereka mula didedahkan.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Watak Utama[sunting | sunting sumber]

Watak Pembantu[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Nurezaatul Aqmar Mustaza (6 April 2013). Dua Kalimah bawa iktibar untuk masyarakat Sinar Harian. Dicapai pada 24 April 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]