Ekliptik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Matahari kelihatan bergerak terhadap latar belakang bintang seperti yang dilihat dari pengorbitan Bumi. Ekliptik adalah laluan Matahari muncul untuk mengesan melalui bintang tersebut. Manakala bumi tersebut melengkapkan orbitnya dan Matahari kelihatan mengesan laluan keseluruhannya dalam lebih kurang 365 hari.

Ekliptik (Jawi: ايكليڤتيک) ialah laluan Matahari yang jelas pada sfera cakerawala seperti yang dilihat dari pusat Bumi, dan juga satah laluan ini, yang dasarnya sesatah dengan orbit Bumi yang mengelilingi Matahari.[1] Laluan Matahari biasanya tidak ketara dari permukaan Bumi kerana Bumi berputar, membawa pemerhati melalui kitaran matahari terbit dan terbenam, mengaburkan kedudukan ketara Matahari terhadap latar belakang bintang. Secara ringkasnya, ekliptik ialah satah orbit Bumi yang mengelilingi Matahari.

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ U.S. Naval Observatory Nautical Almanac Office, Nautical Almanac Office (2008). The Astronomical Almanac for the Year 2010. U.S. Govt. Printing Office. m/s. M5. ISBN 978-0-7077-4082-9. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]