Encyclopedia Americana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Encyclopædia Americana
Encyclopedia Americana di Göttingen State and University Library
Umum
PengarangFrancis Lieber (1800–1872)
BahasaInggeris
SubjekGeneral
Penerbitan
Diterbitkan pada
1829–33[1]

Encyclopedia Americana ialah salah satu daripada ensiklopedia umum terbesar dalam bahasa Inggeris. Berikutan pemerolehan Grolier pada tahun 2000, ensiklopedia telah dihasilkan oleh Scholastic.

Ensiklopedia mempunyai lebih daripada 45,000 artikel, kebanyakannya lebih daripada 500 perkataan dan banyak berlari ke panjang yang panjang (artikel "Amerika Syarikat" lebih daripada 300,000 perkataan). Liputan kerja geografi dan sejarah Amerika dan Kanada telah menjadi kekuatan tradisional. Ditulis oleh 6,500 pencarum, Ensiklopedia Americana merangkumi lebih 9,000 bibliografi, 150,000 rujukan silang, 1,000+ jadual, 1,200 peta, dan hampir 4,500 seni lukis dan imej warna hitam dan putih. Ia juga mempunyai 680 kotak peti besi. Kebanyakan artikel ditandatangani oleh penyumbang mereka.

Panjang sedia sebagai set cetak 30-volume, Ensiklopedia Americana kini dipasarkan sebagai ensiklopedia dalam talian yang memerlukan langganan. Pada bulan Mac 2008, Scholastic berkata jualan mencetak tetap baik tetapi syarikat itu masih membuat keputusan mengenai masa depan edisi cetakan.[2] Syarikat itu tidak menghasilkan satu edisi pada tahun 2007, perubahan dari pendekatan sebelumnya melepaskan edisi cetak yang telah disemak setiap tahun. Edisi cetak terbaru Encyclopedia Americana diterbitkan pada tahun 2006.

Versi dalam talian Encyclopedia Americana, yang mula diperkenalkan pada tahun 1997, terus dikemas kini dan dijual. Kerja ini, seperti set cetak dari mana ia diterbitkan, direka untuk pelajar sekolah menengah dan tahun pertama bersama-sama dengan pengguna perpustakaan awam. Ia tersedia untuk perpustakaan sebagai salah satu pilihan di dalam perkhidmatan rujukan Grolier Online, yang juga termasuk Grolier Multimedia Encyclopedia, bertujuan untuk pelajar sekolah menengah dan sekolah menengah, dan The New Book of Knowledge, sebuah ensiklopedia untuk pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah. Grolier Online tidak tersedia untuk pelanggan individu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Encyclopedia Americana". Encyclopædia Britannica.
  2. ^ Noam Cohen (16 March 2008). "Start Writing the Eulogies for Print Encyclopedias". New York Times. Dicapai pada 26 June 2008.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]