Filem dokumentari

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kamera refleks Bolex "H16" 16 mm ini kalah kamera tahap kemasukan popular yang digunakan dalam sekolah filem.

Filem dokumentari atau dokumentari [do-ku-mén-ta-ri][1] ialah filem bukan cereka yang bertujuan untuk mendokumenkan beberapa aspek realiti yang lazim berpusat kepada sesuatu kejadian atau peristiwa[1] terutamanya untuk tujuan arahan, pendidikan atau memelihara catatan sejarah.[2] Pembikinan ini merangkumi "amalan pembuatan filem, tradisi sinematik, dan mod penerimaan" yang sentiasa berubah dan tanpa batasan yang jelas.[3]

Filem dokumentari pada asalnya dikenali sebagai filem 'sebenar' dan hanya satu minit atau kurang panjang. Lebih lama dokumentari telah berevolusi menjadi lebih panjang dan memasukkan lebih banyak kategori, seperti pendidikan, pemerhatian, dan bahkan 'dokumentasi’. Filem-filem yang dihasilkan ini sering digunakan dalam persekitaran sekolah untuk mengajar pelbagai prinsip. Platform media sosial seperti YouTube, telah membenarkan filem-filem dokumentari untuk memperbaiki cara-cara filem yang diedarkan dan dapat mendidik dan memperluas jangkauan orang yang menerima maklumat tersebut.

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "'dokumentari' - Maklumat Lata". Pusat Rujukan Persuratan Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 19 Disember 2019.
  2. ^ "Home : Oxford English Dictionary". oed.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 April 2018. Dicapai pada 25 April 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ Nichols, Bill. 'Foreword', in Barry Keith Grant and Jeannette Sloniowski (eds.) Documenting The Documentary: Close Readings of Documentary Film and Video. Detroit: Wayne State University Press, 1997