Galeri Petronas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Galeri ini terletak di dalam Suria KLCC

Galeri Petronas merupakan galeri seni kontemporari yang ditubuhkan pada tahun 1993 oleh syarikat multinasional Malaysia, Petronas untuk mempromosi seni dan budaya. Galeri ini terletak di antara Menara Berkembar Petronas, sebuah destinasi beli-belah premier di Kuala Lumpur dan Suria KLCC serta menjadikannya mudah diakses oleh orang ramai.

Galeri ini juga menyediakan ruang untuk artis Malaysia dan asing untuk memaparkan hasil karya mereka ke arah memenuhi dan memupuk minat yang semakin meningkat oleh rakyat Malaysia dalam seni visual.

Walau bagaimanapun, Galeri PETRONAS telah berhenti beroperasi sebagai galeri awam setakat Mei tahun ini berikutan penjajaran semula model operasinya untuk menyesuaikan diri dengan perubahan yang dibawa oleh pandemik COVID-19. Walaupun ruang awam galeri ditutup, karya seni daripada Koleksi Seni PETRONAS kekal tersedia untuk dipinjamkan kepada program dan inisiatif yang berkaitan. Ini adalah sejajar dengan komitmen lama PETRONAS untuk menggalakkan pemahaman dan penghayatan yang lebih tinggi terhadap seni di Malaysia. [1]

  1. ^ "Galeri PETRONAS Ceases Operations in Suria KLCC | PETRONAS Global". www.petronas.com. Dicapai pada 2023-08-30.