Gas petroleum cecair

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dua unit tong LPG 45 kg (99 lb) di New Zealand digunakan untuk bekalan tenaga dalam rumah.

Gas petroleum cecair  (dipendekkan sebagai LPG daripada  Liquefied Liquid Petroleum Gas ), juga dikenali secara ringkasnya sebagai propana atau butana, merupakan campuran gas hidrokarbon mudah terbakar yang digunakan sebagai bahan api dalam alat pemanasan, alat memasak serta kenderaan.

Ia semakin kerap digunakan sebagai bahan pendorong aerosol[1] dan bahan penyejuk[2] menggantikan klorofluorokarbon dalam usaha untuk mengurangkan kerosakan pada lapisan ozon. Apabila ia secara khususnya digunakan sebagai bahan bakar kenderaan, gas ini sering disebut sebagai autogas.

Jenis LPG yang didapati di pasaran termasuk campuran yang lebih banyak propana (C
3
H
8
C3H8), lebih banyak butana (C
4
H
10
C4H10) dan campuran kedua-dua gas ini, iaitu gas LPG yang paling biasa. Pada musim sejuk Hemisfera Utara, campuran LPG yang digunakan mengandungi lebih propana, manakala pada musim panas pula, campuran ini mengandung lebih banyak butana.[3][4] Di Amerika Syarikat, terdapat dua gred LPG utama yang dijual: propana komersial dan HD-5. Spesifikasi ini diterbitkan oleh Persatuan Pemproses Gas (GPA)[5] dan Persatuan Pengujian dan Bahan-bahan Amerika (ASTM).[6] Campuran propana/butana juga disenaraikan dalam spesifikasi ini.

Propilena, butilena serta hidrokarbon lain biasanya juga didapati dalam kepekatan yang kecil. HD-5 mengehadkan jumlah propilena yang boleh dimasukkan ke dalam LPG setinggi 5%, maka ia digunakan sebagai spesifikasi autogas. Etanetiol, sejenis bahan penambah bau, dicampurkan agar kebocoran boleh dikesan dengan mudah. Nombor Piawai Eropah diiktiraf antarabangsa bagi gas ini ialah EN 589. Di Amerika Syarikat, tetrahidrotiofena (tiofana) atau amil merkaptan juga merupakan bahan penambah bau yang diluluskan,[7] meskipun kedua-dua bahan ini langsung tidak digunakan.

LPG disediakan melalui penapisan petroleum atau gas asli "basah" yang hampir sepenuhnya berasal dari sumber bahan api fosil sama ada melalui penapisan petroleum (minyak mentah) atau pengekstrakan daripada aliran petroleum atau gas asli yang muncul dari tanah. Gas ini pertama kalinya dihasilkan pada tahun 1910 oleh seorang ahli kimia dari Amerika Syarikat bernama Dr. Walter Snelling (1888—1965), dengan produk komersial pertamanya muncul pada tahun 1912. Gas petroleum cecair menyumbangkan kepada kira-kira 3% tenaga yang digunakan. Pembakaran gas ini bersifat agak bersih tanpa meninggalkan sebarang jelaga serta melepaskan sulfur yang sangat sedikit. Sifat gasnya menjadikannya tidak mencemarkan air mahupun tanah, tapi ia boleh menyebabkan pencemaran udara. LPG mempunyai nilai kalori khusus biasa sebanyak 46.1 MJ/kg dibandingkan dengan 42.5 MJ/kg untuk minyak api dan 43.5 MJ/kg untuk petrol gred premium (gasolin).[8] Bagaimanapun, ketumpatan tenaga setiap jumlah unit 26 MJ/L lebih rendah daripada ketumpatan tenaga petrol mahupun minyak bahan api kerana ketumpatan relatifnya lebih rendah (sekitar 0.5–0.58 kg/L, berbanding 0.71–0.77 kg/L untuk petrol).

Takat didih LPG kurang daripada suhu bilik, oleh itu gas ini akan cepat meruap pada suhu dan tekanan biasa. dan biasanya dibekalkan dalam tong yang diperbuat daripada silinder keluli bertekanan tinggi. Silinder-silinder ini biasanya dipenuhi sehingga 80-85% isipadunya untuk membenarkan pengembangan haba dalam cecair yang terkandung. Nisbah antara jumlah gas meruap dan gas cecair bergantung kepada komposisi, tekanan, dan suhu, namun nisbah yang biasa dipilih adalah sekitar 250:1. Tekanan di mana LPG menjadi cecair, atau tekanan wapnya, juga bergantung pada komposisi dan suhu; misalnya, kira-kira 220 kilopascal (32 psi) untuk butana tulen pada 20 °C (68 °F), dan kira-kira 2,200 kilopascal (320 psi) untuk propana tulen pada 55 °C (131 °F). LPG lebih berat daripada udara, tidak seperti gas asli, maka gas jenis ini akan mengalir di sepanjang lantai dan cenderung memendap di tempat yang rendah, seperti di bawah tanah. Ada dua bahaya utama yang boleh datang dari situasi ini: kemungkinan berlakunya letupan jika campuran LPG dan udara berada dalam lingkungan had bahan letupan dan adanya sumber api, atau lemas disebabkan penyisihan udara oleh LPG yang menyebabkan penurunan dalam kepekatan oksigen.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Alvi, Moin ud-Din. "Aerosol Propellant | Aerosol Propellant Gas". Brothers Gas. Dicapai pada 14 Jun 2016.
  2. ^ "Performance and Safety of LPG Refrigerants" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 10 Mac 2015.
  3. ^ ed, ed. by George E. Totten, (2003). Fuels and lubricants handbook : technology, properties, performance, and testing (ed. cetakan kedua). West Conshohocken, Pa.: ASTM International. ISBN 9780803120969.CS1 maint: extra punctuation (link) CS1 maint: extra text: authors list (link)
  4. ^ Unipetrol. "Analysis of seasonal mixtures - Propane-butane Fuel Mixture (Summer, Winter)". Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Ogos 2010. Dicapai pada 29 April 2013. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ "Liquefied Petroleum Gas Specifications and Test Methods". Gas Processors Association. Dicapai pada 18 Mei 2012.
  6. ^ "ASTM D1835 - 11 Standard Specification for Liquefied Petroleum (LP) Gases". American Society for Testing & Materials.
  7. ^ 49 C.F.R. 173.315(b)(1) Note 2Templat:CodeFedReg
  8. ^ Horst Bauer, penyunting (1996). Automotive Handbook (ed. ke-4). Stuttgart: Robert Bosch GmbH. m/s. 238–239. ISBN 0-8376-0333-1.