Gelombang graviti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gelombang graviti permukaan, memecah di pantai lautan.
Gelombang awan di atas Theresa, Wisconsin, Amerika Syarikat.
Gelombang graviti atmosfera yang dilihat dari ruang angkasa.

Dalam dinamik bendalir, glombang graviti ialah gelombang yang dijana dalam medium bendalir atau pada antara muka antara dua medium apabila daya graviti atau keapungan cuba mengembalikan keseimbangan. Contoh antara muka sedemikian ialah antara atmosfera dan lautan, yang menimbulkan gelombang angin.

Gelombang graviti terhasil apabila bendalir dipindahkan dari kedudukan keseimbangan. Pemulihan bendalir kepada keseimbangan akan menghasilkan pergerakan bendalir yang berbolak-balik, yang dipanggil gelombang orbit.[1] Gelombang graviti pada antara muka laut laut di lautan dipanggil gelombang graviti permukaan atau gelombang permukaan, manakala gelombang graviti yang berada di dalam jasad air (seperti antara bahagian kepadatan yang berbeza) dipanggil gelombang dalaman. Gelombang yang dijana oleh angin di permukaan air adalah contoh gelombang graviti, seperti tsunami dan pasang surut. Gelombang graviti yang dihasilkan oleh angin di permukaan bebas kolam, tasik, laut dan lautan Bumi mempunyai tempoh antara 0.3 dan 30 saat (3 Hz hingga 0.03 Hz). Gelombang yang lebih pendek juga dipengaruhi oleh ketegangan permukaan dan dipanggil gelombang graviti-rerambut dan (jika tidak dipengaruhi graviti) gelombang rerambut. Sebagai alternatif, yang dipanggil gelombang infragraviti, yang disebabkan oleh interaksi gelombang subharmonik tak linear dengan gelombang angin, mempunyai tempoh lebih lama daripada gelombang yang dihasilkan oleh angin.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lighthill, James (2001), Waves in fluids, Cambridge University Press, m/s. 205, ISBN 9780521010450
  2. ^ Bromirski, Peter D.; Sergienko, Olga V.; MacAyeal, Douglas R. (2010), "Transoceanic infragravity waves impacting Antarctic ice shelves", Geophysical Research Letters, American Geophysical Union, 37 (L02502), Bibcode:2010GeoRL..3702502B, doi:10.1029/2009GL041488.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Nappo, Carmen J. (2012). An Introduction to Atmospheric Gravity Waves, Second Ed. Waltham, Massachusetts: Elsevier Academic Press (International Geophysics Volume 102). ISBN 978-0-12-385223-6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]