Ginekologi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Spekulum vagina melelahkan, alat untuk memeriksa vagina, dalam model sistem pembiakan wanita.

Ginekologi ialah kajian dan pengurusan penyakit yang menjejaskan organ wanita. Seorang doktor pakar yang menjalankan amalan ginekologi adalah pakar sakit puan. iaadalah perubatan berkaitan dengan kesihatan wanita sistem reproduksi (vagina, rahim, dan ovariumnya) dan payudara. Di luar bidang perubatan, istilah yang bermakna "sains wanita". Sebanding dengan ginakogi adalah andrologi, yang berkaitan dengan isu-isu perubatan khusus untuk lelaki sistem reproduksi.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Perkataan "ginekologi" berasal dari batang miring (γυναικ-) Greek γυνή (gyne), "wanita", dan -logia, "kajian".

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Papyrus Ginekologi Kahun yang bertarikh kira-kira 1800 SM, berkaitan dengan penyakit-penyakit jantung, kesuburan, kehamilan, kontrasepsi, dan sebagainya. Teks ini dibahagikan kepada tiga puluh empat bahagian, setiap bahagian menangani masalah tertentu dan mengandungi diagnosis dan rawatan; tiada ramalan yang dicadangkan. Rawatan bukan pembedahan, yang terdiri daripada ubat-ubatan yang memohon kepada bahagian badan yang terjejas atau menelan mereka. Rahim kadang-kadang dilihat sebagai sumber aduan yang memperlihatkan diri mereka di bahagian badan yang lain.[1]

The Hippocratic Corpus mengandungi beberapa risalah ginekologi yang dating ke abad ke-5/4 SM. Aristotle adalah sumber yang kuat untuk teks perubatan dari abad ke-4 SM dengan penerangannya tentang biologi yang terutama ditemui dalam Sejarah Haiwan, Bahagian Haiwan, Generasi Haiwan.[2] Makmal ginekologi Gynaikeia oleh Soranus dari Ephesus (abad ke-1/2 AD) masih wujud (bersama-sama dengan makna Latin abad ke-6 oleh Muscio, seorang doktor sekolah yang sama). Beliau adalah wakil ketua sekolah pakar perubatan yang dikenali sebagai "Methodist".

J. Marion Sims secara luas dianggap bapa ginekologi moden.[3] Sekarang dikritik kerana kekurangan itu.[4] Dia mengembangkan beberapa tekniknya dengan beroperasi pada budak, yang kebanyakannya tidak diberikan anestesia.[5] Sims melakukan pembedahan pada 12 wanita yang telah diperhambakan di rumah sakit belakang rumah buatannya selama empat tahun. Semasa melakukan pembedahan, dia menjemput doktor dan pelajar lelaki untuk datang menonton pembedahan yang menyerang dan menyakitkan semasa wanita terdedah. Pada salah seorang wanita, bernama Anarcha, dia melakukan 13 pembedahan dan tanpa anestesia. Kerana mempunyai banyak wanita yang diperbudak dia akan berputar dari satu sama lain terus berusaha untuk menyempurnakan pembaikan fistula. Dalam empat tahun dia melakukan pembedahan ini doktor dan pelajar kehilangan minat untuk membantu beliau. Oleh kerana itu, dia mendapat wanita yang telah diperhambakan yang lain, yang telah sembuh dari pembedahan mereka, untuk membantunya dalam operasi, yang memerlukan mereka untuk membantu dalam melakukan pembedahan yang menyakitkan terhadap wanita lain. Pada tahun 1855 Sims terus menemui Hospital Wanita di New York, ini adalah hospital pertama yang khusus untuk gangguan wanita.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Laurinda S. Dixon. Perilous Chastity: Women and Illness in Pre-Enlightenment Art and Medicine, Cornell University Press 1995, pp.15f.
  2. ^ Lesley Dean-Jones, "The Cultural Construct of the Female Body" In Women’s History and Ancient History, ed. Susan B. Pomeroy (Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 1991), 113.
  3. ^ Semple, Henry Churchill (1923). J. Marion Sims, the Father of Modern Gynecology. Dicapai pada 11 October 2013.
  4. ^ Daly, Mary (1990). Gyn/ecology: The Metaethics of Radical Feminism. Beacon Press. m/s. 225–. ISBN 9780807014134. Dicapai pada 11 October 2013.
  5. ^ Adekunle, Julius O.; Williams, Hettie V. (2010-02-24). Color Struck: Essays on Race and Ethnicity in Global Perspective. University Press of America. m/s. 397–. ISBN 9780761850922. Dicapai pada 11 October 2013.
  6. ^ Wallace-Sanders, Kimberly (2002). Skin Deep, Spirit Strong (PDF). Mastering the Female Pelvis.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]