Haluan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Haluan sebuah kapal.

Haluan atau juga dikenali sebagai luan merupakan bahagian depan badan kapal.[1] Haluan kapal dirancang untuk mengurangkan tekanan ketika haluan kapal memecah air dan cukup tinggi untuk mengelakkan air daripada memasuki kapal.

Luan bebuli menjana gelombang air yang berinterferens secara memusnah dengan gelombang air yang dihasilkan oleh haluan kapal. Hal ini menjadikan air di sekitar kapal lebih tenang dan mengurangkan seretan air.

Fungsi[sunting | sunting sumber]

HMS Dreadnought, dengan luan terbalik.
Haluan layak laut kapal penyelamat kelas Severn di Poole.
Tongkang yang sarat dengan muatan di Perancis. Perhatikan busur tebing dan papan bebas terhad.
Haluan berkobar kapal pesiar

Haluan kapal hendaklah direka bentuk untuk membolehkan badan kapal melepasi air dengan cekap. Bentuk haluan berbeza-beza mengikut kelajuan bot, laut atau laluan air yang dilayari, dan fungsi kapal. Di mana keadaan laut berkemungkinan menggalakkan pitching, ia berguna jika haluan memberikan reserve buoyancy; busur berkobar (batang bercakar dengan bahagian atas berkobar) adalah sesuai untuk mengurangkan jumlah air yang dihantar ke atas busur.[2]

Sebaik-baiknya, haluan hendaklah mengurangkan rintangan dan hendaklah cukup tinggi untuk menghalang air daripada membasuh secara kerap di atasnya. Tongkang komersial besar di laluan air pedalaman jarang bertemu ombak besar dan mungkin mempunyai sedikit papan bebas di haluan, manakala kapal tentera laju yang beroperasi di luar pesisir mesti mampu mengatasi laut yang deras. Pada kapal yang lebih perlahan seperti kapal tangki dan tongkang, bentuk haluan yang lebih penuh digunakan untuk memaksimumkan isipadu kapal untuk panjang tertentu. Haluan mungkin diperkukuh untuk berfungsi sebagai pemecah ais.[3]

Bahagian hadapan busur dipanggil "batang" atau "hutan". Secara tradisinya, batangnya ialah tiang kayu (atau logam) di mana papan sisi (atau plat) dicantumkan. Beberapa bot seperti tongkang Belanda "aak" atau binaan klinker Viking kapal panjang mempunyai tiada batang lurus, sebaliknya mempunyai haluan melengkung.

Jenis[sunting | sunting sumber]

Terdapat banyak jenis busur. Ini termasuk:

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jha, Bhuvan (November 12, 2019). "Different Parts Of A Ship Explained". Marine Insight. Dicapai pada January 11, 2020.
  2. ^ Nota: Selain daripada menjadikan geladak licin, air masin mungkin menghakis geladak logam. Dalam suhu yang sangat tinggi, air juga boleh membeku di geladak, rel, menara dan permukaan terdedah lain, meningkatkan berat bahagian atas dan menjadikan kapal tidak stabil.
  3. ^ Dalam perlanggaran 1973, kapal kontena pemecah ais Sea Witch's haluan bertetulang menyebabkan kerosakan yang ketara ke kapal lain.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Sleight, Steve; The New Complete Sailing Manual, Dorling Kindersley Co., (2005) ISBN 0-7566-0944-5
  • Steward, Robert; Boatbuilding Manual, 3rd ed. International Marine Publishing Company. Camden, Maine (1987), p2-3. ISBN 0-87742-236-2

Templat:Unsur kapal layar