Hassan bin Ali

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hassan bin Ali


Saidina Hasan ibn Ali ibn Abi Talib (Arab: الحسن بن علي بن أﺑﻲ طالب) (15 Ramadan 3 H – 28 Safar 50 H) merupakan anak kepada Saidina Ali bin Abi Talib dan Saidatina Fatimah al-Zahra, dan cucu pertama Rasulullah; beliau merupakan abang kepada Husain bin Ali. Beliau dianggap para sejarawan sebagai penguasa atau Khalifah kelima dalam turutan yang memerintah kerajaan Islam selepas wafatnya Nabi Muhammad.[1][2][3] Beliau juga adalah Imam kedua Syiah.

Nama panggilannya ialah Abu Muhammad. Dia dianggap daripada Ahlul Bait dan Al-Kisa. Menurut beberapa ahli Sunni seperti Ibn Kathir dan Ibn Hajar, beliau adalah khalifah kelima dan terakhir Khalifah Sejati. Dia juga terkenal dengan kemurahan hati, keprihatinan terhadap orang miskin, kebaikan, kecerdasan dan, tentu saja, keberanian.

Tujuh tahun pertama kehidupan Hasan dihabiskan bersama datuknya. Ada sabda Nabi tentang dia dan saudaranya. Seperti: "Hasan dan Husain adalah pemimpin pemuda syurga." Peristiwa paling penting dalam masa kanak-kanak Hasan ialah menyertai acara Mubāhalah dan dipanggil "Ibnaana" dalam ayat Mubāhalah. Semasa Ali bin Abi Talib menjadi khalifah, Hasan mengikuti jejak ayahnya dan menemaninya berperang.

Selepas terbunuhnya Ali bin Abi Talib pada 21 Ramadhan 40 H / 28 Januari 661 M, orang ramai datang untuk membaiat Hasan. Hasan memberi ucapan di mana dia menyebut jasa bapa dan keluarganya serta hubungan rapatnya dengan Muhammad; Beliau menyatakan bahawa syarat untuk menerima khilafah di pihaknya ialah kepatuhan orang ramai terhadap perintah dan keputusannya. Setelah beberapa bulan, Muawiyah akhirnya berbaris di Madinah dengan pasukan di bawah pimpinan Abdullah bin Amir. Menyedari keadaan itu, Hasan pergi ke Nakhila dan mengumpulkan tentera dengan panglima tenteranya, termasuk Qais ibn Sa'ad al-Ansari. Pada hari Sabat, selepas pengkhianatan salah seorang komander, berlaku perselisihan dalam tentera dan Hasan bercakap untuk menyelesaikannya, tetapi perselisihan itu menjadi lebih sengit.

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Beliau diminta oleh golongan Syiah untuk menjadi khalifah selepas kematian bapanya, namun menarik diri selepas mula berperang dengan Muawiyah ibn Abu Sufyan kerana tidak inginkan perpecahan. Beliau meminta Muawiyah menyamakan kedudukan Bani Hashim dan Bani Umaiyyah:

  1. Pemerintahan negara Islam mestilah berlandaskan Al-Quran dan Sunnah
  2. Sentiasa hormat dan memuliakan keturunan Rasulullah SAW
  3. Pemilihan khalifah selepas ini hendaklah berdasarkan kaedah musyawarah

Namun, kesemua syarat ini dimungkiri Muawiyah setelah kewafatannya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Berasarkan hadis diriwayatkan Sunan Abu Daud dalam Kitaab us-Sunnah, Bab Khulafaa, Hadith no. 4647, Farid, Ahmad. من أعلام السلف. 1. Islam Kotob. m/s. 89 – melalui Google Books.
  2. ^ al-Sallabi, Ali Muhammad (8 April 2004). سيرة أمير المؤمنين خامس الخلفاء الراشدين الحسن بن علي بن أبي طالب رضي الله عنهما، شخصيته وعصره. دار المعرفة للطباعة والنشر – melalui Google Books.
  3. ^ Kahus, Abu al-Yusr Rashid (1 January 2013). محاضرات في سيرة الخلفاء الراشدين رضي الله تعالى عنهم. Al Manhal. ISBN 9796500177762 – melalui Google Books.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]