Hotel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Llao llao Hotel, Argentina
Hotel First World, Genting Highlands

Hotel (disebut [ho.tél], Jawi: هوتيل) atau sebuah rumah rehat merupakan sebuah institusi yang menawarkan tempat penginapan berbayar untuk para pelancong tidur apabila mereka tidak berada di rumah, biasanya untuk jangka pendek. Penginapan ini terdiri dari bilik berkelengkapan perabot asas termasuk katil, almari, meja kecil dan singki; namun kemudahan lain dan terkini seperti televisyen, bilik mandi en-suite dan penghawa dingin turut ditawarkan.

Selain itu, kebanyakan hotel turut mempunyai telefon, jam loceng dan sambungan Internet; selain kemudahan untuk membuat minuman panas dalam bilik. Hotel yang lebih besar mungkin mempunyai kemudahan tambahan seperti restoran, kolam mandi atau taman kanak-kanak, dan menyediakan perkhidmatan persidangan dan majlis sosial. Ini berbeza dengan hostel, yang biasanya lebih murah. Tempat tidur hostel juga boleh jadi berbentuk seperti asrama dan bilik biasanya dikongsi. Motel pula ialah hotel terutamanya bagi pemandu motokar - di mana bilik motel itu pintunya biasanya menghadap tempat letak kereta. Di Jepun, hotel kapsul menyediakan ruang bilik yang minimum dan kemudahan yang dikongsi.[1][2]

Jenis penginapan ini ada wujud sejak zaman pertengahan di Eropah berkesinambungan dari zaman Rom purba di mana adanya rumah-rumah inapan khas yang menyediakan kemudahan inapan dan makanan untuk para perantau atau penziarah[3] serta bekalan pengangkutan seperti haiwan atau kenderaan tunggangan.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Perkataan hotel menyerap kata bahasa Perancis hôtel (ejaan lama: hostel) yang pada awalnya bermaksud "rumah kediaman" (maison où l'on habite) sebelum dilanjutkan takrifannya kepada "rumah berperabot sebagai penginapan atau asrama berbayar" (maison meublée servant de logement payant et d'auberge);[4] perkataan ini sepunca dengan perkataan hospital dan hos ("pengacara", dari hôte "tuan rumah") dari akar bahasa Latin sama iaitu hospitalis terbitan perkataan hospes "tetamu".[4][5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Industri dan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Jenis kediaman manusia[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Hotels: A Brief History". Dicapai pada 17 Disember 2012.
  2. ^ "Researching the history of pubs, inns and hotels". Dicapai pada 17 Disember 2012.
  3. ^ Compare: "Hotels: A Brief History". Dicapai pada 2 Januari 2021. In the Middle Ages, monasteries and abbeys were the first establishments to offer refuge to travellers on a regular basis. Religious orders built inns, hospices and hospitals to cater for those on the move. [...] Inns multiplied, but they did not yet offer meals.
  4. ^ a b Grassi, Marie-Claire (2000). "Pour une histoire de l'hospitalité". Dalam Montandon, Alain (penyunting). Lieux d'hospitalité: hospices, hôpital, hostellerie (dalam bahasa Perancis). Presses universitaires Blaise Pascal. m/s. 34. ISBN 978-2-84516-171-9.
  5. ^ "Had A Long Day of Travel? Check Into A Hospital". Word History. Merriam-Webster Dictionary. 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]