Islam di Madagaskar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Islam di Madagascar)
Sebuah masjid di Antananarivo.


Islam telah ditubuhkan dengan baik dalam apa yang dikenali sekarang sebagai Madagascar untuk beberapa abad dan hari ini orang Muslim mewakili 7% penduduknya, atau kira-kiranya 1.2 juta orang Madagascar.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Perkampungan orang Arab[sunting | sunting sumber]

Berikutan tradisi orang-orang tertentu Malagasi, orang-orang Arab pertama untuk menyelesaikan Madagascar adalah pelarian dari perang saudara yang mengikuti kematian Muhammad dalam 632. Bermula pada abad kesepuluh atau kesebelas, saudagar gading Arab dan Zanzibari berlayar ke bawah pantai timur Afrika dengan dhow mereka dan menubuhkan penempatan di pantai barat Madagascar. Yang paling perlu diberi perhatian ini adalah Zafiraminia, nenek moyang tradisional Antemoro, Antanosy dan lain-lain pantai etnik timur. Gelombang terakhir pendatang Arab akan Antalaotra yang berhijrah dari tanah jajahan Afrika timur. Mereka menetap di utara-barat pulau (Majunga kawasan) dan yang pertama untuk benar-benar membawa Islam ke pulau itu.

Pendatang Arab sedikit bilangan berbanding dengan Indonesia dan Bantus, tetapi mereka meninggalkan kesan yang berpanjangan. Nama-nama Malagasi untuk musim-musim, bulan, hari, dan duit syiling Arab di asal, sebagai amalan berkhatan, kolam bijian perkauman, dan bentuk-bentuk yang berlainan salam. Ahli-ahli sihir Arab, yang dikenali sebagai ombiasy, mengukuhkan kedudukan mereka di mahkamah banyak kerajaan-kerajaan Malagasi puak. Pendatang Arab membawa sistem pemerintahan keluarga dan puak patriarki ke Madagascar, yang berbeza dari Polinesia diketuai oleh seekor sistem di mana hak keistimewaan dan harta yang diberikan sama rata kepada lelaki dan wanita. Sorabe adalah abjad yang berdasarkan Bahasa Arab yang digunakan untuk menyalin bahasa Malagasi dan dialek Antemoro khususnya. Orang-orang Arab juga yang pertama untuk mengenal pasti asal usul Malagasi yang paling betul dengan mencadangkan bahawa pulau ini telah dijajah oleh orang Indonesia.[1]

Penjajahan dan Kemerdekaan[sunting | sunting sumber]

Apabila kemerdekaan daripada Perancis pada tahun 1960, Madagascar mula membangunkan hubungan rapat dengan kuasa sekular kukuh Kesatuan Soviet. Ini menyekat pembangunan semua agama di Madagascar. Walau bagaimanapun, pada tahun 1980-an, Madagascar hanyut jauh daripada Soviet Union dan kembali ke arah Perancis.

Rujukan[sunting | sunting sumber]