Jansenisme

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jansenisme: Cornelius Jansen (1585–1638), profesor di Old University of Louvain

Jansenisme adalah pergerakan teologi, terutamanya di Perancis, yang menekankan dosa asal, kemanusiaan manusia, perlunya keagungan ilahi, dan penentuan arah. Pergerakan ini berasal dari karya teologi Belanda ditulis Cornelius Jansen, yang meninggal dunia pada tahun 1638. Ia pertama kali dipopularkan oleh sahabat Jansen, Abbot Jean du Vergier de Hauranne, dari Saint-Cyran-en-Brenne Abbey, dan, selepas kematian du Vergier pada tahun 1643, diketuai oleh Antoine Arnauld. Pada abad ke-17 dan ke-18, Jansenisme menjadi pergerakan yang agak berbeza dari Gereja Katolik. Pusat teologi pergerakan ini adalah biara Port-Royal-des-Champs Abbey, yang merupakan tempat bagi para penulis termasuk du Vergier, Arnauld, Pierre Nicole, Blaise Pascal, dan Jean Racine.

Jansenisme ditentang oleh banyak orang dalam hirarki Katolik, terutama Jesuit. Walaupun orang Jansenis mengenal pasti diri mereka sebagai pengikut pengikut Agustinus dari ajaran Hippo, Jesuit mencipta istilah "Jansenisme" untuk mengenalinya sebagai mempunyai kelainan Calvinisme.[1] Perlembagaan apostolik, Cum occasione diumumkan oleh Paus Innocent X pada 1653, mengutuk lima doktrin kardinal Jansenisme sebagai bidaah-terutamanya hubungan antara kehendak bebas manusia dan rahmat yang cukup, di mana ajaran-ajaran Augustine, sebagaimana yang dikemukakan oleh Jansenists, bertentangan dengan ajaran-ajaran Sekolah Jesuit.[1] Pemimpin Jansenis berusaha untuk menampung pengumuman paus sambil mengekalkan keunikan mereka, dan menikmati ketenangan damai pada akhir abad ke-17 di bawah Paus Clement IX. Bagaimanapun, lagi kontroversi telah wujud yang membawa kepada perlembagaan apostolik Unigenitus Dei Filius, yang diisytiharkan oleh Paus Clement XI pada tahun 1713. [2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Carraud, Vincent (2008-01-21) [Created 2007-06-20]. "Le jansénisme". Bibliothèque électronique de Port-Royal (lecture) (dalam bahasa French). Société des Amis de Port-Royal. ISSN 1776-0755. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-11-11. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Toon Quaghebeur, "The Reception of Unigenitus in the Faculty of Theology at Louvain, 1713-1719", Catholic Historical Review 93/2 (2007), pp. 265-299.